Toyota Auris HSD

None

Obraz

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Auris po face liftingu zyskał nową odmianę. Model HSD jest pierwszym kompaktem wyposażonym w napęd w pełni hybrydowy. Do 2020 roku Toyota planuje, aby każdy oferowany przez nią na różnych rynkach model miał wersję hybrydową.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Toyota budując Aurisa HSD miała na celowniku odbiorców pragnących o wiele mniejszego rozgłosu niż właściciele Priusów. Jedna istotna cecha łączy jednak oba modele. Otóż jako źródło napędu Aurisa HSD wykorzystano dokładnie ten sam silnik, jaki pracuje pod maską Priusa trzeciej generacji. Jest to jednostka benzynowa o pojemności 1.8 litra ze zmiennymi fazami rozrządu VVT-i połączona z silnikiem elektrycznym.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską Aurisa HSD odnajdziemy także moduł odpowiadający za sterowanie przepływem prądu oraz przetwornik zwiększający napięcie do 650 V.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Za ładowanie konwencjonalnego akumulatora przez legitymującą się napięciem 202 V baterię odpowiada kolejny przetwornik.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Połączenie elektryczno-spalinowe dostarcza autu 136 KM. Podczas jazdy przekłada się to na 11,4 sekundy potrzebne do rozpędzenia auta do 100 km/h oraz prędkość maksymalną na poziomie 180 km/h.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

W konstrukcji hybrydowej Toyoty nie znajdziemy tradycyjnej skrzyni biegów czy sprzęgła. Rolę przekazywania mocy silnika przednim kołom przypisano przekładni planetarnej. Do sposobu pracy elektronicznie sterowanej przekładni bezstopniowej E-CVT można się dość szybko przekonać.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Auto przyspiesza równomiernie. Aurisem HSD można jeździć w trzech trybach. Pierwszy jest całkowicie elektryczny, przy którym auto rozpędza się wolniej korzystając jedynie z silnika elektrycznego. Możemy nabierać prędkości do 50 km/h i przejechać wyłącznie na samej baterii maksymalnie dwa kilometry. Mocne i zdecydowane wciśnięcie pedału gazu automatycznie powoduje wymuszone przejście na pełną moc przy udziale silnika benzynowego. Druga możliwość to zastosowanie trybu Eco. Podczas jazdy testowej w zatłoczonej Barcelonie i na krętych drogach wokół miasta osiągnęliśmy spalanie na poziomie 4,9 l/100 km.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Według producenta wynik ten można poprawić do poziomu 3,8 l/100 km. Ostatni dostępny tryb - Power - zdecydowanie nie pozwala na oszczędną jazdę. Mówienie w tym przypadku o niedomiarze mocy nie ma zbytniego sensu. Ważący 1,380 kilogramów Auris HSD nie miał być z założenia demonem szybkości. Dostępne 136 KM wystarczają swobodnie do normalnego poruszania się zarówno po autostradach, jak i w ruchu miejskim.

/ 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

We wnętrzu odnajdziemy całkiem sporo przestrzeni dla wszystkich pięciorga pasażerów, do którego przyzwyczaiły nas już zwykłe wersje Aurisów. Miejsca ubyło jedynie w bagażniku, ponieważ za oparciem tylnej kanapy, pod podłogą części bagażowej, zamontowano baterię Ni-MH oraz tradycyjny akumulator.

10 / 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

Przełożenie masy tych elementów na tył przednionapędowego Aurisa HSD poprawiło jednak prowadzenie się w zakrętach. Auto jest stabilne i nie wykazuje tendencji do przechylania się w łukach. Ponadto w standardzie otrzymujemy automatyczną klimatyzację, układ stabilizacji toru jazdy VSC, 7 poduszek powietrznych oraz radioodtwarzacz z nawigacją i dużym ekranem dotykowym.

11 / 11Hybrydowy kompakt

Obraz
© zdjęcie producenta

W Polsce cena za ekologię nadal jest wysoka. Niestety nie mamy żadnych ulg podatkowych dla właścicieli samochodów hybrydowych. Za Aurisa HSD przyjdzie więc zapłacić w salonie Toyoty 89 900 zł.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne