Test opon zimowych 2015/2016
Zima za pasem i już pewna część kierowców zacznie rozglądać się za odpowiednim ogumieniem do swoich samochodów. Niektórzy zdecydują się zakupić je po raz pierwszy, inni muszą już dokonać wymiany wyeksploatowanych gum. Pamiętajmy, że opony starsze niż 6-7 letnie oraz te z bieżnikiem niższym niż 4 mm nie zagwarantują nam bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach. Jak co roku z pomocą przychodzą testy organizacji technicznych i konsumenckich, które w odpowiednich warunkach sprawdzają najnowsze produkty koncernów oponiarskich. Wrzesień jest zatem doskonałym okresem by poznać wyniki i dobrać stosowne opony do własnego budżetu, preferencji, a także możliwości samochodu oraz kierowcy.
Nadchodzi pora na "zimówki"
Zima za pasem i już pewna część kierowców zacznie rozglądać się za odpowiednim ogumieniem do swoich samochodów. Niektórzy zdecydują się zakupić je po raz pierwszy, inni muszą już dokonać wymiany wyeksploatowanych gum. Pamiętajmy, że opony starsze niż 6-7 letnie oraz te z bieżnikiem niższym niż 4 mm nie zagwarantują nam bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach. Oferta licznych producentów jest szeroka, a wybór trudny. Jak co roku z pomocą przychodzą nam jednak testy organizacji technicznych i konsumenckich, które w odpowiednich warunkach sprawdzają najnowsze produkty koncernów oponiarskich. Wrzesień jest zatem doskonałym okresem, by poznać wyniki i dobrać stosowne opony do własnego budżetu, preferencji, a także możliwości samochodu oraz kierowcy.
Niemiecka organizacja nadzoru technicznego Gesellschaft für Technische Überwachung mbH (GTÜ), przeprowadziła właśnie test 8 opon zimowych w popularnym rozmiarze dla średniej i wyższej klasy samochodów osobowych - 225/50 R 17. Próby przeprowadzono w Szwajcarii i Niemczech, używając do wszystkich prób aut BMW 320i. Wyniki potwierdziły systematyczny rozwój technologii i poprawę skuteczności działania "zimowek" w każdych warunkach. Wszystkie z testowanych opon uległy mniejszym lub większym modyfikacjom, w stosunku do ubiegłorocznych propozycji producentów.
Vredestein Wintrac Xtreme S - 8 pozycja
Holendersko-indyjski produkt klasy premium w tym przypadku uzyskał status "warunkowo polecany". Na ostatecznym wyniku zaważyły rezultaty prób na mokrym torze, również na śniegu Vredesteiny nie zachwyciły. Mimo wszystko opona zapewnia przyzwoite prowadzenie w zimowych warunkach, a bardzo dobre oceny uzyskała za próby na suchej nawierzchni. Argumentem za będzie też cena.
Jazda na śniegu: 55/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 46/80
Jazda na suchej nawierzchni: 45/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 2000 zł
Semperit Speed-Grip 2 - 7 pozycja
Opony z grupy Continental bardzo dobrze spisują się na śniegu, nieco kłopotów miały z trakcją na mokrym asfalcie i uzyskały najsłabszy wynik podczas próby jazdy po okręgu. Poza tym opona uniwersalna, pozwalająca na bezpieczną i dynamiczną jazdę. Atutem jest cena. Włączona do grupy polecanych.
Jazda na śniegu: 60/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 48/80
Jazda na suchej nawierzchni: 41/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 1900 zł
Pirelli Sottozero 3 - 6 pozycja
Trzecia odsłona włoskich "zimówek" nieznacznie tylko, ale jednak ustąpiła konkurentom podczas prób na śniegu. Mokry i suchy asfalt to jednak pole do popisu dla tych gum. Wysokie oceny za prowadzenie i trakcję. Najlepszy wynik w próbie hamowania na suchej nawierzchni. Cenowo wyższa półka. Opona polecana.
Jazda na śniegu: 56/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80
Jazda na suchej nawierzchni: 45/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 2200 zł
Michelin Alpin 5 - 5 pozycja
Michelin to propozycja z najwyższej półki cenowej w tym zestawieniu, ale jej zachowanie na śniegu i mokrej nawierzchni może usprawiedliwiać taki wydatek. Zwłaszcza, że francuska marka ma grono swoich wiernych użytkowników. W testach minimalnie ulega liderom, jednak we wszystkich próbach wykazuje się stałym, wysokim wynikiem. Opony rekomendowane.
Jazda na śniegu: 61/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
Jazda na suchej nawierzchni: 41/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 2500 zł
Nokian WRD4 - 4 pozycja
Fińskie Nokiany po raz kolejny potwierdziły swoją klasę i jakość. Do tego dochodzi atrakcyjna cena, pozwalająca na kupienie wszechstronnych opon premium za rozsądne pieniądze. Śniegowe warunki to żywioł dla tego ogumienia, ale sucha nawierzchnia też nie jest zbyt dużym wyzwaniem. Nieco słabiej wypadły testy hamowania na mokrym asfalcie, jednak dobrze radzą sobie ze zjawiskiem aquaplaningu. Ostatecznie jest to opona z grupy rekomendowanych.
Jazda na śniegu: 63/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 58/80
Jazda na suchej nawierzchni: 45/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 1700 zł
Dunlop Winter Sport 5 - 3 pozycja
Opona z najlepszym rezultatem w puli gum rekomendowanych przez testerów. Wszechstronna i gwarantująca wysoką skuteczność w zimowych warunkach. Zadowalająca pod względem osiągów i proponowanej trakcji. Bardzo dobre wyniki podczas testów na mokrej nawierzchni i najlepsza spośród testowanych trakcja na śniegu. Wysoka cena.
Jazda na śniegu: 62/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 68/80
Jazda na suchej nawierzchni: 44/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 2400 zł
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 - 2 pozycja
Najlepsze wyniki w próbach przeprowadzonych na śniegu. Wysoko oceniono także możliwości opony na mokrej nawierzchni. Nie zawiedzie również podczas jazdy po suchej drodze, chociaż w obu tych kategoriach musiała uznać wyraźną przewagę zwycięzcy. Zarówno trakcja jak i kontrola przy hamowaniu i przyspieszaniu nie budzą zastrzeżeń. Opona mocno polecana.
Jazda na śniegu: 64/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 69/80
Jazda na suchej nawierzchni: 43/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 2250 zł
Continental WinterContact TS 850 - 1 pozycja
Zwycięzca testu. Opona uzyskała bardzo dobre wyniki w próbach na śniegu oraz na mokrej nawierzchni. Dobrze radziła sobie również na suchym asfalcie. Continental ponownie potwierdził swoje najmocniejsze strony w zimowych warunkach. Testy trakcji i hamowania zasłużyły na najwyższą ocenę. Opona mocno polecana.
Jazda na śniegu: 63/80
Jazda na mokrej nawierzchni: 70/80
Jazda na suchej nawierzchni: 46/60
Cena (kpl. 4 szt): ok. 2200 zł.