| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8184/x-type-jaguar-01.jpg',600,381) ) |
| --- | Królowa brytyjska zawsze ma do swej dyspozycji powóz na polowanie (shooting brake). Jaguar zamyśla, by limuzynę X-Type zastąpić autem mogącym spełniać właśnie taką rolę: eleganckiego pojazdu służącego do przemieszczania się po bezdrożach. ...I jakkolwiek opowieść o kolasce królowej to tylko marketingowa bajeczka, to luksusowa brytyjska marka z pewnością przymierza się do modelu kategorii SUV.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9319/x-type-jaguar-08.jpeg',550,412) ) |
| --- | Nie dość, że X-Type krytykowano za jego egalitarny charakter (wersje kombi napędzane dieslami), to jeszcze model ten sprzedaje się poniżej oczekiwań producenta: w 2004 roku nabywców znalazło ok. 60 tys egzemplarzy, a rok później już tylko 45 tys. Jako, że tańsza limuzyna Jaguara wcale nie okazała się strzałem w dziesiątkę, producent gotowy jest zastąpić ją całkiem innym modelem. A, że najszybciej rosnącym segmentem rynku są samochody kategorii SUV, wybór wydaje się dość oczywisty. Zarząd Jaguara nie potwierdza decyzji na rzecz SUV-a, ale deklaruje, że marka Jaguar może przygotować auto całkiem nowego segmentu. Bardzo to uprawdopodabnia scenariusz terenowego Jaguara, bo większość producentów pokazując nowy model zarzeka się, że jest on na tyle nowatorski, że wykracza poza ramy dotychczas określanych segmentów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9319/discovery-3-07.jpeg',550,412) ) |
| --- | Na korzyść terenowego następcy X-Type przemawia również możliwość oparcie się na dorobku innej brytyjskiej marki, bo przecież słabującego Jaguara nie stać zapewne na kompleksowe opracowanie modelu terenowego. Otóż, o ile dotychczasowego X-Type stworzono na bazie Forda Mondeo (platforma podłogowa, zespoły napędowe), o tyle tym razem Jaguar mógłby się posiłkować rozwiązaniami pochodzącymi od Land Rovera – wszak obie brytyjskie marki należą do Forda. Krok taki byłby o tyleż pożądany, że powinowactwo z plebejskim Fordem podrywa prestiż Jaguara, a brytyjski Land Rover cieszy się większą estymą.
Zapewne już niedługo przekonamy się, jaką decyzje podjął Jaguar, bo X-Type oferowany jest w niemal nie zmienionej formie już piąty rok, a jego sprzedaż spada.