Sprzedaż motocykli w marcu mocno w górę. Jednak to tylko część faktów
Zgodnie z przewidywaniami w marcu 2021 r. zarejestrowano dużo więcej nowych motocykli niż przed rokiem. Trzeba jednak porównać ten wynik z danymi z 2019 r. i wtedy już liczby nie wyglądają tak imponująco. Na sprzedaż w ostatnich latach wyraźnie wpływa pandemia, ale też zmiana przepisów związana z normą Euro 5.
Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w marcu 2021 r. zarejestrowano 3125 nowych jednośladów. W porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej oznacza to wzrost aż o 44,9 proc. Trzeba jednak pamiętać, że przez dużą część marca i kwietnia obostrzenia były bardziej restrykcyjne niż teraz i sprzedaż się niemal zatrzymała. Dlatego tegoroczny wynik lepiej porównać do tego z 2019 r. i tu już jest on niższy o 22,4 proc. Co ciekawe, znaczącą przewagę miały motocykle (2223 egzemplarze) nad motorowerami (902 sztuki) i dla tych pierwszych to najlepszy wynik w historii.
Na pewno częściowo jest to jeszcze efekt wprowadzenia nowej normy emisji spalin Euro 5, która spowodowała większą liczbę rejestracji na koniec 2020 r. i spadek w 2021 r. Co więcej, część modeli nie trafiła jeszcze do salonów w nowej specyfikacji. Na pewno nie bez znaczenia była też mało motocyklowa pogoda przez większą część marca.
W przypadku pierwszych rejestracji używanych jednośladów sprowadzonych z zagranicy, w marcu było to 7974 sztuki, czyli o 89 proc. więcej niż przed rokiem, ale 5,5 proc. mniej niż w 2019 r. Mimo tego PZPM zauważa, że dla używanych jednośladów jest to jeden z najwyższych wyników w historii.
Przez pierwsze trzy miesiące 2021 r. zarejestrowano 5143 nowe jednoślady i również tu zdecydowaną większość stanowią motocykle (3539). W tym samym okresie po raz pierwszy w kraju zarejestrowano 15 018 używanych jednośladów, z czego 13 178 stanowiły motocykle.
Wśród nowych motocykli najliczniejszą grupę (34,7 proc.) stanowią te z silnikami o pojemności powyżej 750 cm3. Popularne "125-tki" na początku roku stanowią 33,8 proc. Tradycyjnie najpopularniejsze są motocykle miejskie. Co ciekawe, wśród marek numerem jeden jest BMW, które o zaledwie 5 sztuk wyprzedza Hondę, Na dalekim trzecim miejscu uplasowała się Yamaha.
Jak widać zawirowania i zmiany na rynku jednośladów są duże. Widać już walkę dwóch trendów – wzrostu popularności motocykli w ostatnich latach (w tym w dobie pandemii COVID-19) oraz spadków spowodowanych wprowadzeniem normy Euro 5. Sprzedawcom jednośladów daje to spore nadzieje na resztę 2021 r., gdy zniknie efekt wprowadzenia nowych przepisów.