Silnik spalinowy na wodór to nadzieja Japończyków. Yamaha i Kawasaki zaczyna współpracę

Silnik spalinowy, ale na ekologiczne paliwo? Tak twierdzą japońskie marki motocyklowe i postanowiły pójść nieco zapomnianą drogą jednostek napędowych na wodór. Yamaha i Kawasaki łączą siły i razem tworzą taką konstrukcję.

Kawasaki pracuje nad silnikiem spalinowym na wodórKawasaki pracuje nad silnikiem spalinowym na wodór
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kawasaki
Szymon Jasina

W historii motoryzacji już eksperymentowano z silnikami spalającymi wodór zamiast benzyny. Jednak do tej pory raczej porzucano takie projekty i nie powstał żaden seryjny model popularnej marki o takim napędzie. Mimo to Japończycy cały czas uważają, że ma to sens i może być alternatywą dla motocykli spalinowych.

Kawasaki nad silnikami spalinowymi na wodór pracuje już od pewnego czasu, a teraz do firmy tej dołącza Yamaha. Obaj producenci chcą razem stworzyć dla motocykli jednostki napędowe na to bardziej ekologiczne paliwo. Do tego Kawasaki, które ma też inne gałęzie niż ta zajmująca się jednośladami, myśli o takim napędzie dla ciężkiego sprzętu czy generatorach turbinowych na wodór.

Yamaha natomiast już zapowiedziała, że chce, aby jej pojazdy były w 100 proc. neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. To nie tak odległy termin, a silniki na wodór byłyby alternatywą dla napędów elektrycznych.

Skoro do tej pory silniki spalinowe na wodór wydawały się ślepą uliczką, to co się zmieniło? Warto pamiętać, że napęd wodorowy może być realizowany na dwa sposoby – właśnie poprzez silniki spalinowe, ale też (co w przypadku samochodów wydaje się mieć większy potencjał) z wykorzystaniem ogniw paliwowych, które z wodoru uzyskują energię dla silnika elektrycznego. To właśnie popularyzacja tej drugiej technologii może otworzyć drogę dla tej pierwszej.

Ogniwa paliwowe to rozwiązanie sprawdzające się w samochodach, ale w przypadku motocykli wraz z silnikiem, akumulatorami i zbiornikiem na wodór łącznie mogą okazać się za duże. Jednak pojazdy z ogniwami paliwowymi mogą spopularyzować wodór, który będzie normalnie dostępny na stacjach. To otwiera furtkę dla silników spalinowych na to alternatywne paliwo. Zatem w przyszłości takie motocykle faktycznie mogą się sprawdzać. Czy tak będzie w rzeczywistości? Na to jeszcze musimy poczekać.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025