Trwa ładowanie...

Silnik spalinowy na wodór to nadzieja Japończyków. Yamaha i Kawasaki zaczyna współpracę

Silnik spalinowy, ale na ekologiczne paliwo? Tak twierdzą japońskie marki motocyklowe i postanowiły pójść nieco zapomnianą drogą jednostek napędowych na wodór. Yamaha i Kawasaki łączą siły i razem tworzą taką konstrukcję.

Kawasaki pracuje nad silnikiem spalinowym na wodórKawasaki pracuje nad silnikiem spalinowym na wodórŹródło: Materiały prasowe, fot: Kawasaki
d28szw9
d28szw9

W historii motoryzacji już eksperymentowano z silnikami spalającymi wodór zamiast benzyny. Jednak do tej pory raczej porzucano takie projekty i nie powstał żaden seryjny model popularnej marki o takim napędzie. Mimo to Japończycy cały czas uważają, że ma to sens i może być alternatywą dla motocykli spalinowych.

Kawasaki nad silnikami spalinowymi na wodór pracuje już od pewnego czasu, a teraz do firmy tej dołącza Yamaha. Obaj producenci chcą razem stworzyć dla motocykli jednostki napędowe na to bardziej ekologiczne paliwo. Do tego Kawasaki, które ma też inne gałęzie niż ta zajmująca się jednośladami, myśli o takim napędzie dla ciężkiego sprzętu czy generatorach turbinowych na wodór.

Yamaha natomiast już zapowiedziała, że chce, aby jej pojazdy były w 100 proc. neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. To nie tak odległy termin, a silniki na wodór byłyby alternatywą dla napędów elektrycznych.

Skoro do tej pory silniki spalinowe na wodór wydawały się ślepą uliczką, to co się zmieniło? Warto pamiętać, że napęd wodorowy może być realizowany na dwa sposoby – właśnie poprzez silniki spalinowe, ale też (co w przypadku samochodów wydaje się mieć większy potencjał) z wykorzystaniem ogniw paliwowych, które z wodoru uzyskują energię dla silnika elektrycznego. To właśnie popularyzacja tej drugiej technologii może otworzyć drogę dla tej pierwszej.

d28szw9

Ogniwa paliwowe to rozwiązanie sprawdzające się w samochodach, ale w przypadku motocykli wraz z silnikiem, akumulatorami i zbiornikiem na wodór łącznie mogą okazać się za duże. Jednak pojazdy z ogniwami paliwowymi mogą spopularyzować wodór, który będzie normalnie dostępny na stacjach. To otwiera furtkę dla silników spalinowych na to alternatywne paliwo. Zatem w przyszłości takie motocykle faktycznie mogą się sprawdzać. Czy tak będzie w rzeczywistości? Na to jeszcze musimy poczekać.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj