Samochody taksówkarzy

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Zbyszek Kaczmarek
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

/ 11Wiemy, jakie modele wybierają

Obraz
© East News | Zbyszek Kaczmarek

Wybór modelu samochodu - szczególnie używanego - nie jest łatwy. Jeśli auto zacznie się psuć, zapłacimy za to z własnej kieszeni. Nic więc dziwnego w tym, że niektórzy zmotoryzowani, dokonując wyboru, spoglądają na to, czym jeżdżą taksówkarze. Wiemy, jak wygląda to w Polsce i nie tylko.

Wbrew temu, co można byłoby sądzić, emocje mają duży wpływ na decyzje podejmowane przez kupujących samochody. O takie podejście trudno jednak podejrzewać taksówkarzy. Dla nich auto jest warsztatem pracy, więc nadrzędnym hasłem jest tu optymalizacja. W motoryzacyjnym światku utarło się, że wybierając model dla siebie, warto przyglądać się temu, czym jeżdżą taksówkarze. W końcu mocno zależy im na tym, by pojazd był mało awaryjny, ekonomiczny i tani w naprawach oraz serwisowaniu.

Oczywiście spojrzenie na jeden postój taksówkarzy nie jest szczególnie miarodajną metodą poznawczą. Wobec tego poprosiłem korporację MyTaxi, która niebawem zmieni nazwę na Free Now, o dane na temat tego, jakie samochody są najpopularniejsze wśród zatrudnionych kierowców. Oto wyniki.

/ 111. Toyota Prius

Obraz
© Materiały prasowe

Ten japoński model nigdy nie zaskakiwał urodą, ale to właśnie jemu motoryzacja zawdzięcza popularyzację hybryd. Jak się okazuje, połączenie jednostki spalinowej z silnikiem elektrycznym znalazło uznanie u taksówkarzy. Gdzie należy upatrywać tajemnicy sukcesu? Oczywiście w oszczędności.

Taksówkarze najczęściej działają w miastach i to właśnie tam hybryda ma największą przewagę nad tradycyjnym pojazdem. Dzięki bateriom, ładowanym za sprawą systemu rekuperacji podczas redukcji prędkości, i silnikowi elektrycznemu samochód może poruszać się w korku bez zużywania paliwa. W efekcie zużycie benzyny w mieście na poziomie 5 czy 5,5 l/100 km nie jest szczególnym wyczynem. To jednak nie wszystko.

Prius gości w czołówce rankingów niezawodności i za sprawą swojej konstrukcji może oszczędzać pieniądze użytkownika. Świetnym przykładem jest system odzyskiwania energii. Po położeniu stopy na pedale hamulca to on wchodzi do gry jako pierwszy, zwalniając auto i ładując przy tym baterie. Hamulce zaczynają działać dopiero wtedy, gdy kierowca mocniej dociśnie pedał. Dzięki temu klocki i tarcze hamulcowe wytrzymują znacznie większe przebiegi niż w tradycyjnych autach.

/ 112. Toyota Auris

Obraz
© Materiały prasowe

Na drugim miejscu listy znalazł się japoński kompakt, który na tle konkurencji nie wyróżnia się niczym - ani urodą, ani własnościami trakcyjnymi, ani komfortem jazdy - z wyjątkiem dostępności napędu hybrydowego. Choć MyTaxi nie udostępniła nam bliższych informacji, to najprawdopodobniej właśnie ta cecha przesądziła o drugiej lokacie Aurisa.

Co ciekawe, samochód z napędem hybrydowym można wyposażyć w instalację LPG i wielu polskich taksówkarzy tak robi. Koszt to ok. 3-4 tys. zł. W razie awarii kupić można także używane baterie. Ich ceny rozpoczynają się od ok. 2 tys. zł. W aucie nie ma również sprzęgła, alternatora czy rozrusznika. Nie mogą się więc zepsuć.

/ 113. Toyota Corolla

Obraz
© Materiały prasowe

W tym wypadku trudno mówić o tym, że do taksówkarzy przemawia technologia hybrydowa. Choć w obecnej Corolli taki napęd jest dostępny, to jest ona sprzedawana zaledwie od kilku miesięcy, a w poprzedniej generacji tego modelu hybrydy nie było. Taksówkarzy mógł kusić diesel o pojemności 1.4 l, który z pewnością nie zapewniał dynamicznej jazdy, ale mógł być oszczędny.

/ 114. Skoda Octavia

Obraz
© Materiały prasowe

Wybór tego modelu również nie powinien dziwić. Tańsza alternatywa dla modeli spod znaku Volkswagena dysponuje technologią swojego potężnego kuzyna. Skodę świetnie znają mechanicy, więc znalezienie kogoś, kto jest w stanie fachowo zająć się pojazdem, nie jest trudne. Szeroki jest również wybór części zamiennych. Ponadto Octavia od lat plasuje się w gronie samochodów o najmniejszej utracie wartości wraz z wiekiem.

/ 115. Skoda Rapid

Obraz
© Materiały prasowe

Kompaktowa pod względem rozmiarów Skoda nie jest może tym typem samochodu, którym chcielibyśmy być wiezieni, zamawiając taksówkę, ale - jak widać - wykonującym ten zawód kierowcom to nie przeszkadza. We wnętrzu nie ma przepastnej kabiny, ale atuty, które wymieniłem przy okazji plasującej się o oczko wyżej Octavii działają również tutaj. Ciekawe czy zastępująca Rapida Scala również znajdzie uznanie u taksówkarzy.

/ 116. Mercedes Klasy B

Obraz
© Materiały prasowe

Samochody tej niemieckiej marki przez lata były wręcz utożsamiane z taksówkami. Jak widać, epoka dominacji Mercedesa już minęła, ale modele tego producenta wciąż trzymają się mocno. Klasa B to praktyczny minivan, zapewniający wygodne wsiadanie i opuszczanie wozu. Co ciekawe, druga generacja, produkowana od 2011 r., była pierwszym kompaktowy modelem w Europie, który seryjnie wyposażano w system ostrzegania przed kolizją.

/ 117. Mercedes Klasy E

Obraz
© Materiały prasowe

Ten model to taksówkarski klasyk. Do niedawna król polskich postojów musiał uznać wyższość mniejszych, ale i bardziej ekonomicznych rywali. Niewykluczone jednak, że to nie jego ostatnie słowo. Generacja W212, produkowana od 2009 do 2016 r. powstawała również w odmianie z silnikiem przystosowanym do spalania gazu ziemnego, a to paliwo należy do rozwiązań promowanych przez ustawę o elektromobilności.

/ 118. Volkswagen Passat

Obraz
© Materiały prasowe

Duża przestrzeń, wygoda, popularne technologie i wysoka estyma na rynku wtórnym to główne atuty Passata. Z punktu widzenia taksówkarza dobrym wyborem mogą być popularne diesle lub odmiana GTE, wyróżniająca się napędem hybrydowym wykorzystującym silnik 1.4 TSI.

10 / 119. Citroen C5

Obraz
© Materiały prasowe

Ta pozycja na liście najpopularniejszych taksówek może dziwić. W końcu nie od dziś mantrą wielu zmotoryzowanych jest "nie kupować nic na F". Jak widać, zawodowi kierowcy za nic mają podwórkowe mity. Niewykluczone, że wpływ na popularność C5 miała niższa wartość rezydualna używanych samochodów. Dzięki temu auto z drugiej ręki można kupić taniej niż w przypadku niemieckich rywali. Ważnym atutem Citroena musiały być również sprawdzone silniki Diesla. Jeśli dorzucimy do tego fakt, że szanowane zawieszenie hydropneumatyczne potrafiło się odwdzięczyć bezawaryjnością, a w sprzedaży były również samochody z klasycznym podwoziem, to łatwiej zrozumieć decyzję taksówkarzy.

11 / 11Taksówki w Europie

Obraz
© Materiały prasowe

Ciekawe jest również zestawienie, przedstawiające najczęściej wykorzystywane jako taksówki modele w niektórych krajach Europy. Jak widać, sporo tu modeli występujących również w odmianie hybrydowej. Ciekawe jednak jest to, że w ceniącej ekologię Szwecji palma pierwszeństwa przypadła Mercedesowi Klasy E.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025