S22
Jedną z najkrótszych dróg ekspresowych na północny Polski jest S22, która mimo to ma spore znaczenie dla transportu międzynarodowego. Powód? Trasa S22 prowadzi do granicy z Rosją i zapewnia połączenie z Kaliningradem.
S22 - opis trasy
S22 zaczyna się w Elblągu, konkretnie na węźle Elbląg-Wschód, gdzie styka się z drogą ekspresową S7 (S22 razem z S7 tworzy zresztą obwodnicę Elbląga). Można nią dojechać do obwodu kaliningradzkiego, ponieważ trasa S22 jest połączona z przejściem granicznym, które po polskiej stronie leży w miejscowości Grzechotki, a po rosyjskiej - w Mamonowie. W związku z tym od 2010 r., kiedy otwarto wspomniane przejście graniczne, droga S22 stanowi ważną oś transportu na linii Polska - Kaliningrad.
Droga ekspresowa S22 jest położona na terenie tylko jednego województwa - warmińsko-mazurskiego. Do ważniejszych miejscowości, które obejmuje przebieg trasy S22, zaliczają się:
- Maciejewo;
- Chruściel;
- Błudowo;
- Wilkowo.
Długość drogi S22 wynosi dokładnie 50,6 km. Co ciekawe S22 w zdecydowanej większości jest drogą jednojezdniową. Jedynie nieopodal granicy Polski z Rosją S22 rozszerza się do dwóch jezdni.
Otwarcie i budowa S22
Otwarcie drogi ekspresowej S22 nastąpiło jesienią 2008 r. Budowa trasy S22 zajęła drogowcom prawie dwa lata. Łączny koszt inwestycji, w ramach której powstała droga S22, wyniósł blisko pół miliarda zł. Tak wysokie sumy pochłonęła jednak nie tylko budowa samej drogi S22, lecz również prawie 50 tzw. obiektów mostowych (czyli wiaduktów, mostów itp.), choć one nie zawsze powstawały "od zera", bo w niektórych przypadkach były tylko modernizowane.
Poza tym za pieniądze z budżetu przeznaczonego na powstanie trasy S22 stworzono też przejścia dla zwierząt gospodarskich oraz pomniejsze drogi dojazdowe. Co ciekawe część wydatków związanych z budową drogi S22 zainwestowano też w środowisko naturalne, na obszarze którego powstała ta "ekspresówka". Powód? S22 wiedze przez tereny objęte programem Natura 2000 chroniącym cenne gatunki przyrodnicze, którym powstanie tej drogi mogło zaszkodzić.
Co ciekawe podobna sytuacja miała miejsce w przypadku obwodnicy Augustowa, czyli części drogi ekspresowej S61, której przebieg również kolidował z ważnymi dla środowiska ekologicznego obszarami (konkretnie z doliną rzeki Rospudy). W odróżnieniu od drogi S22, trasę magistrali S61 na tym odcinku postanowiono jednak po prostu zmienić.
S22 - plany
W 2005 r. pojawiła się możliwość sfinansowania ze środków unijnych przedłużenia trasy S22 do Gorzowa Wielkopolskiego. W takim przypadku droga ekspresowa S22 mogłaby liczyć około 400 km długości, jeśli nie więcej. Mimo że rozbudowę S22 planowano rozpocząć po roku 2013, to ostatecznie do niej nie doszło. Zresztą od 2005 r. żaden rząd RP nie wspominał już o takich planach związanych z S22.
Innymi informacjami, które pojawiały się w kontekście S22, były te dotyczące poszerzenia drogi o drugą jezdnię. W ten sposób S22 stałaby się bezpieczniejsza i zapewniłaby jeszcze szybsze połączenie pomiędzy Elblągiem i obwodem kaliningradzkim. Te doniesienia o S22 jak dotąd również nie znalazły potwierdzenia w postaci konkretnych prac budowlanych, na które się nawet nie zanosi (stan na październik 2017 r.).
S22 - ceny
Jako że w Polsce osoby prowadzące samochody osobowe (o masie całkowitej do 3,5 tony) muszą płacić jedynie za przejazd autostradami, z drogi ekspresowej S22 ta grupa kierowców może korzystać za darmo. Inaczej jest z kierowcami ciężarówek oraz innych pojazdów, które ważą więcej niż 3,5 tony, a także autobusów, i to niezależnie od ich masy całkowitej. Dla prowadzących takie pojazdy droga S22 jest płatna na każdym odcinku, czyli:
- węzeł Elbląg Wschód - Młynary;
- Młynary - Nowe Monasterzysko;
- Nowe Monasterzysko - Frombork;
- Frombork - Braniewo-Południe;
- Braniewo-Południe - Braniewo-Północ;
- Braniewo-Północ - Grzechotki.
Cena przejazdu drogą S22 zależy nie tylko od masy całkowitej pojazdu, ale też od tego, jakie on spełnia normy emisji spalin. Pojazd, który jest w stanie sprostać nowszym, bardziej surowym normom emisji spalin, jest traktowany bowiem bardziej ulgowo przy naliczaniu opłat za korzystanie z trasy S22. Uwzględniając normy, a także wspomnianą masę całkowitą, opłaty za jazdę po S22 mogą wyglądać następująco:
- od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
- od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.
Kierowcy, którzy mają obowiązek zapłaty za przejazd trasą szybkiego ruchu S22, dokonają jej tylko w sposób elektroniczny. Urządzeniem do tego potrzebnym jest viaAUTO, które zbiera i wysyła informacje o pojeździe, a na ich podstawie bramka wylicza odpowiednią kwotę przejazdu.
S22 a "Berlinka"
Co ciekawe droga S22 pokrywa się z przebiegiem tzw. Berlinki, czyli autostrady budowanej przez III Rzeszę podczas II wojny światowej. "Berlinka", jak sama nazwa wskazuje, miała połączyć Berlin z Królewcem (obecnym Kaliningradem) i przebiegać m.in. przez Elbląg. Jednak w trakcie wojny "Berlinka" uległa poważnym zniszczeniom, a po jej zakończeniu nie została odpowiednio wyremontowana.
Komentarze