Trwa ładowanie...
d3ptjtz

S61

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Źródło: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

S61 jest drogą ekspresową położoną na północnym wschodzie Polski, której część odcinków już została oddana do użytku, część jest w budowie, a reszta pozostaje w fazie planów (stan na październik 2017 r.).

Długość drogi S61, według projektowych szacunków, wyniesie około 235 km (wcześniejsze dane mówiły o nieco ponad 221 km).

S61 - przebieg

Droga ekspresowa S61 ma połączyć Ostrów Mazowiecką z Budziskiem - niewielką wsią na Podlasiu, na terenie której znajduje się przejście graniczne z Litwą. Po przekroczeniu polsko-litewskiej granicy kierowcy, którzy wcześniej poruszali się drogą S61, trafią na trasę A5 wiodącą w stronę Rygi, jak również Kowna.

Początek magistrali S61 jest zlokalizowany w Ostrowi Mazowieckiej Wikimedia Commons CC BY 3.0
Początek magistrali S61 jest zlokalizowany w Ostrowi MazowieckiejŹródło: Wikimedia Commons CC BY 3.0, fot: Sliwers/rzyjontko

Początek magistrali S61 będzie zlokalizowany w Ostrowi Mazowieckiej, przy jednym ze zjazdów z drogi ekspresowej S8. Najważniejszymi miastami, przez które będzie przebiegać droga S61 są:

  • Łomża;
  • Ełk;
  • Suwałki.

Trasa S61 będzie ciągnąć się przez trzy regiony, a poza wspomnianym Podlasiem będzie to Mazowsze, a także Warmia i Mazury.

Co ciekawe "ekspresówka" S61 będzie stanowić fragment aż trzech istotnych dróg międzynarodowych, czyli:

  • E67;
  • Via Baltica;
  • Via Carpatia.

Mimo że bardzo istotne znaczenie dla ruchu drogowego w Europie ma trasa Via Carpatia, która prowadzi z Litwy aż do Grecji, więcej mówi się na temat włączenia drogi S61 do arterii Via Baltica. S61 jako część Via Baltica pomoże poprawić transport pomiędzy Polską, krajami bałtyckimi (czyli Litwą, Łotwą i Estonią), a także Finlandią.

Nieco większy zasięg będzie mieć droga europejska E67 (ją również ma współtworzyć "ekspresówka" S61), która poprowadzi do Finlandii z Czech, a Polska będzie w tym przypadku tylko jednym z przystanków.

S61 - kiedy zostanie oddana?

Ponieważ trasa S61 znajduje się na liście priorytetów w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych, który obejmuje lata 2014-2023, można się spodziewać, że prace nad jej powstaniem będą nabierać coraz większego tempa. Dokładna data ukończenia S61 nie jest znana, ale kierowcy najprawdopodobniej zaczną korzystać z całej drogi w 2021 roku.

Taki deadline ma bowiem odcinek S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn, który najprawdopodobniej powstanie jako ostatni, a póki co znajduje się w fazie planów (stan na październik 2017 r.). To, że budowa tego fragmentu potrwa długo nie może jednak dziwić, biorąc pod uwagę jego długość (86 km, co stanowi mniej więcej jedną trzecią całej drogi S61).

Około 12 miesięcy mniej trzeba będzie poczekać na część trasy S61 pomiędzy Szczuczynem i Raczkami. Obwodnica Suwałk, bo tak nazywa się ten odcinek S61, będzie bowiem gotowa w drugiej połowie 2020 r.

Najprawdopodobniej w zbliżonym terminie zakończy się też budowa drogi S61 pomiędzy Suwałkami i przejściem granicznym w Budzisku. Według wstępnych założeń prace na tym ponad 24-kilometrowym odcinku S61 potrwają do lata 2020 r.

Zdecydowanie wcześniej, bo już w kwietniu 2019 r., kierowcy skorzystają z obwodnicy Suwałk, która również wejdzie w skład drogi ekspresowej S61. Obwodnica ma mieć w sumie 13 km długości.

Gotowe odcinki S61

Kierowcy mogą już jeździć po trzech ukończonych fragmentach drogi ekspresowej S61 (stan na październik 2017 r.), z których każdy ma status obwodnicy. Jako pierwsza zakończyła się budowa obwodnicy Stawisk o długości 6,5 km, którą otwarto pod koniec 2013 r.

Natomiast na finiszu 2015 r., czyli dwa lata później, drogowcy zakończyli prace przy budowie 8-kilometrowej obwodnicy Szczuczyna. Ten odcinek drogi ekspresowej S61 powstawał nie bez problemów, gdyż miał w sumie dwóch wykonawców - jeden się wycofał, a drugiego wyłoniono podczas dodatkowego przetargu. Co ciekawe gdyby nie ta zmiana, ów fragment magistrali S61 powstałby w mniej więcej tym samym terminie, co obwodnica Stawisk.

Od listopada 2014 r. gotowa jest jeszcze jedna część trasy S61, a mianowicie obwodnica Augustowa, której budowa napotkała nawet większe trudności niż wspomniana obwodnica Szczuczyna.

S61 a obwodnica Augustowa

Obwodnica Augustowa jest nie tylko najsłynniejszą częścią trasy S61, gdyż pod względem rozgłosu nie ma sobie równych także wśród wszystkich innych obwodnic w Polsce. Powód? To właśnie budowa tego odcinka drogi S61 tak bardzo rozwścieczyła ekologów, że przywiązywali się oni do drzew. Wszystko przez jej przebieg, bo według pierwotnych planów ta część S61 miała prowadzić przez dolinę rzeki Rospudy objętą programem Natura 2000, który ma za zadanie chronić zagrożone gatunki zwierząt.

Ostatecznie w konflikcie o obwodnicę Augustowa pomiędzy ekologami i politykami górą byli ci pierwsi, a trasa została wytyczona z pominięciem doliny Rospudy. Zamiast tego droga S61 na tym odcinku przebiega przez miejscowość Raczki, w związku z czym jego długość zwiększyła się do ponad 36 km (obwodnica Augustowa przechodząca przez dolinę Rospudy miałaby około 17 km długości).

Obwodnicę Augustowa można uznać za jeden z najważniejszych odcinków drogi S61. Ma ona olbrzymie znaczenie zwłaszcza dla mieszkańców Augustowa, którzy od lat narzekali na ogromny ruch tranzytowy w ich mieście.

S61 - ceny

Tak jak każda droga ekspresowa w Polsce, tak również S61 jest dostępna za darmo dla osób prowadzących auta osobowe o masie całkowitej nie większej niż 3,5 tony. Natomiast kierowcy cięższych pojazdów, a także autobusów (i to bez względu na ich masę całkowitą), muszą zapłacić za przejazd trasą S61.

Jednak jak dotąd podróż tylko jednym odcinkiem drogi szybkiego ruchu S61 wymaga wniesienia opłaty - chodzi o niespełna 12-kilometrową trasę od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe (stan na październik 2017 r.).

Warto pamiętać o tym, że nie tylko masa całkowita pojazdu decyduje o tym, ile (i czy w ogóle) należy zapłacić za jazdę drogą S61. W wyliczaniu należnych kwot brana jest pod uwagę także norma emisji spalin, którą spełnia dany pojazd. Pojazdy, które są dostosowane do najnowszych, czyli najbardziej surowych norm emisji spalin, zostaną potraktowane najbardziej ulgowo. W związku z tym cena za przejazd S61 w przeliczeniu na kilometr może wynieść:

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

Osoby prowadzące wyżej wymienione środki transportu mogą dokonywać jedynie płatności elektronicznych. Do tego celu potrzebne jest urządzenie viaAUTO, które wysyła informacje dotyczące konkretnego pojazdu do bramki i na tej podstawie ustalana jest ostateczna wartość opłaty za podróż drogą S61.

d3ptjtz

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ptjtz
d3ptjtz
d3ptjtz
Więcej tematów
d3ptjtz