Napęd na wszystkie koła, masywna karoseria, bardzo ciekawa stylistyka, duży prześwit i nowoczesne silniki. Tak można opisać prawie każdego SUVa. Tymczasem ten jest wyjątkowy. Produkuje go bowiem rumuńska Dacia.
Duster, bo taka nazwę otrzyma auto, będzie skonstruowany na sprawdzonej już płycie Logana. Jednak wymiary samochodu mają być bardziej zbliżone do aut kompaktowych - takich jak VW Golf czy Skoda Yeti. Auto ma mieć 431 cm długości i 182 cm szerokości. Daje to samochód prawie takich samych rozmiarów jak Nissan Qashqai.
Kompaktowy SUV Dacii zanosi się również na auto praktyczne. Jak zapowiada rumuński producent, auto będzie miało bagażnik o pojemności około 475 l, przy przesuniętej maksymalnie do przodu tylnej kanapie. Zaś po jej złożeniu auto może zabrać nawet 1600 l bagażu.
Duster będzie oferowany z benzynowym silnikiem o pojemności 1.6 l, który będzie dostępny z mocą 110 KM i 85 KM. Auto otrzyma również francuski silnik wysokoprężny dCi o mocy 105 KM. Wszystkie jednostki napędowe będą miały do dyspozycji napęd na wszystkie koła.
Czteronapędowe Dustery będą korzystać z przeniesienia napędu skonstruowanego przez Nissana. Układ działa w trzech trybach: 4x2 - zużywa najmniej paliwa, Auto - automatycznie włącza napęd na tylne koła, Lock - moment obrotowy jest równomiernie rozdzielony na wszystkie koła równomiernie.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster Renault/Dacia (niepotrzebne skreślić) twierdzi, że samochód ma wyjątkowe możliwości terenowe. Czemu ma tak być? Auto ma bowiem wzmocnione podwozie oraz prześwit wynoszący ponad 20 cm. Co ciekawe auto ma wspinać się na stok o nachyleniu 30 stopni, a zjechać bez problemu ze stoku o nachyleniu ponad 35
stopni. Poruszanie się auta w terenie ma ułatwić również niewielka masa. Samochód wyposażony w napęd na wszystkie koła ma ważyć 1280 kg.
Sprzedaż samochodu w Europie ma rozpocząć się już wiosną 2010 r. Rok później auto ma trafić do sprzedaży w krajach Ameryki Południowej. Dacia twierdzi, że ceny Dustera będą kształtowały się podobnie do cen innych miejskich samochodów. Podobno maja być porównywalne z Fordem Fiestą. Czyżby rynek zaleje fala rumuńskich SUVów?
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster
Jakub Wielicki