Ranking "What Car?" 2019. Najmniej i najbardziej awaryjne modele
Dlaczego warto zwrócić uwagę na to badanie?
Samochód powinien nie tylko dawać radość z jazdy, ale też zapewniać jak najmniej kłopotliwą eksploatację. Brytyjski "What Car?" podsumował ankiety wypełnione przez kierowców w 2019 r. Oto najbardziej i najmniej kłopotliwe auta zestawienia.
Rankingów niezawodności nie brakuje, choć nie wszystkie są takie same. Te publikowane przez ADAC czy GTU są ciekawym źródłem informacji, ale nie można traktować ich jak wyroczni. ADAC wykazuje tylko te usterki, które unieruchomiły pojazd w trasie. Z kolei ranking GTU bierze pod uwagę tylko te usterki, które zostają wykryte podczas obowiązkowych badań technicznych. Z tego powody wartościowym uzupełnieniem wiedzy może być ranking "What Car?".
Brytyjski magazyn zapytał swoich użytkowników o kłopoty z samochodami w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zestawienie powstało na podstawie 18 tys. odpowiedzi. Każdemu modelowi towarzyszy wartość liczbowa, będąca kombinacją odsetku samochodów, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie sprawiały kłopotów oraz kosztów naprawy. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Samochody hybrydowe i elektryczne
Warto zacząć od popularnych ostatnio pojazdów zelektryfikowanych. Ze względu na program dopłat i ulgę w akcyzie w 2020 r. mogą one cieszyć się szczególnym zainteresowaniem. Wbrew obawom niektórych kierowców samochody hybrydowe i elektryczne uzyskały bardzo wysokie oceny pod względem bezawaryjności. Dwa modele dostały maksymalną notę, a cała pierwsza piątka nie zeszła poniżej wyniku 99 proc.
W przypadku obydwu aut na pierwszym miejscu właściciele nie doświadczyli żadnych usterek w ciągu ostatnich 12 miesięcy. A co z modelami z dołu listy? W przypadku Zoe za 17 proc. usterek odpowiadała elektryka niezwiązana z silnikiem. 11 proc. awarii dotyczyło akumulatora i tyle samo klimatyzacji. Na dalszych miejscach znalazły się niedomagania hamulców, wyposażenia wnętrza, układu kierowniczego oraz zawieszenia – w każdym z tych obszarów usterkowość wyniosła 6 proc.
W przypadku niemieckiej hybrydy plug-in, Golfa GTE, największym problemem okazały się sprzęgło i skrzynia biegów.
1. Lexus CT od 2011 r.: 100 proc.
1. Toyota Yaris od 2011 r.: 100 proc.
3. Lexus NX od 2014 r.: 99,7 proc.
4. Lexus RX od 2016 r.: 99,4 proc.
5. Toyota Auris 2013-2019 r.: 99,3 proc.
6. Tesla Model S od 2014 r.: 98,9 proc.
7. Toyota Prius od 2016 r.: 98,4 proc.
8. Lexus IS od 2013 r.: 98,3 proc.
9. Kia Niro od 2016 r.: 95,7 proc.
10. BMW i3 od 2013 r.: 95,2 proc.
11. Hyundai Ioniq od 2016 r.: 95 proc.
12. Nissan Leaf 2011-2018 r.: 94,9 proc.
13. Mitsubishi Outlander PHEV od 2014 r.: 93,6 proc.
14. Volkswagen Golf GTE od 2013 r.: 89,1 proc.
15. Renault Zoe od 2013 r.: 82,3 proc.
Małe SUV-y
Przeznaczone głównie do miasta modele o podwyższonym zawieszeniu są tak popularne, że producenci kładą na nie większy nacisk niż na reprezentantów segmentów A czy B. A jak z ich niezawodnością?
Zdaniem ankietowanych "What Car?" Kia Soul to najlepszy wybór dla osób szukających małego i niezawodnego pojazdu. W ciągu ostatniego roku żaden z czytelników brytyjskiego magazynu nie miał problemów ze swoim autem. Dobrym wyborem będą też następne na liście modele Mini Countryman i Suzuki Vitara. Usterkowość w ich przypadku wyniosła odpowiednio 5 oraz 7 proc.
Po drugiej strony tabeli znalazł się amerykańsko-włoski Renegade. Choć pod względem wyglądu jest jednym z ciekawszych aut tego segmentu, to zdaniem Brytyjczyków zawodzi pod względem awaryjności. Najczęstsze są w nim niedomagania elektryki niezwiązanej z silnikiem (33 proc.), systemu hamulcowego (17 proc.) oraz klimatyzacji i nawigacji (po 11 proc.). Jedna trzecia jego właścicieli musiała pokryć naprawę z własnej kieszeni i nie było to tanie. Rekordzista zapłacił 1,5 tys. funtów.
1. Kia Soul 2014-2019 r.: 100 proc.
2. Mini Countryman od 2017 r.: 99,1 proc.
3. Suzuki Vitara od 2015 r.: 97,6 proc.
4. Skoda Yeti (benzynowe) 2009-2017 r.: 97,4 proc.
5. Peugeot 2008 od 2013 r.: 97,1 proc.
6. Skoda Yeti (diesel) 2009-2017 r.: 96,9 proc.
6. Suzuki SX4 S-Cross od 2013 r.: 96,9 proc.
7. Suzuki Ignis od 2017 r.: 96,5 proc.
8. Ford Ecosport od 2014 r.: 95,3 proc.
9. Mazda CX-3 od 2016 r.: 95,2 proc.
9. Nissan Juke od 2010 r.: 95,2 proc.
11. Opel Mokka i Mokka X od 2012 r.: 94,3 proc.
12. Seat Arona od 2017 r.: 93,6 proc.
13. Renault Captur od 2013 r.: 92,9 proc.
14. Honda HR-V od 2015 r.: 92,8 proc.
15. Audi Q2 od 2016 r.: 92,4 proc.
16. Volkswagen T-Roc od 2018 r.: 86,5 proc.
17. Jeep Renegade od 2015 r.: 77 proc.
Średnie SUV-y
To szeroka kategoria modeli, do której należą modele popularnych i luksusowych marek. Różnice w cenach mogą być spore, ale nie zawsze idą one w parze z niezawodnością.
Według "What Car?" najlepsza w tej kategorii była Kia Sportage. Model okazał się niemal niezawodny. Wśród aut, które jednak dotknęły usterki, najczęściej zdarzały się niedomagania skrzyni biegów, sprzęgła, hamulców i elektryki. Wszystkie auta naprawiono na gwarancji.
Przeciwieństwem koreańskiego modelu jest Range Rover Evoque. W modelu tym najczęściej zawodziła elektryka (17 proc.), wydech (12 proc.), układ hamulcowy (9 proc.) oraz silnik (9 proc.). W przypadku Renault Kadjara awarii w ciągu ostatniego roku uległo 34 proc. aut. Trzy czwarte zostało zreperowanych na gwarancji, ale niektórzy właściciele francuskich SUV-ów musieli zapłacić aż 1,5 tys. funtów, czyli 7,4 tys. zł.
1. Kia Sportage od 2016 r.: 98,6 proc.
2. Volvo XC40 od 2018 r.: 98,4 proc.
3. Audi Q3 (benzynowe) 2011-2018 r.: 98 proc.
4. Peugeot 3008 (diesel) od 2017 r.: 97,8 proc.
5. Peugeot 3008 (benzynowe) od 2017 r.: 97 proc.
6. Suzuki SX4 S-Cross od 2013 r.: 96,9 proc.
7. Hyundai Tucson od 2015 r.: 96,6 proc.
8. Volkswagen Tiguan od 2016 r.: 96 proc.
9. Volkswagen Tiguan 2007-2016 r.: 95,7 proc.
10. Kia Sportage 2010-2016 r.: 95,3 proc.
11. Toyota C-HR od 2016 r.: 95 proc.
12. Seat Ateca od 2016 r.: 94,7 proc.
13. BMW X1 od 2015 r.: 93,8 proc.
14. Mercedes GLA od 2014 r.: 92,7 proc.
15. Jaguar E-Pace od 2017 r.: 91,8 proc.
15. Skoda Karoq od 2017 r.: 91,8 proc.
17. Audi Q3 (diesel) 2011-2018 r.: 90,4 proc.
18. Dacia Duster 2013-2018 r.: 90,1 proc.
19. Nissan Qashqai (diesel) od 2014 r.: 83,3 proc.
20. Nissan Qashqai (benzynowy) od 2014 r.: 82,1 proc.
21. Renault Kadjar od 2015 r.: 81,3 proc.
22. Range Rover Evoque od 2011 r.: 78,4 proc.
Duże SUV-y
Świetne podczas urlopowego wyjazdu i gdy trzeba przewieść kanapę. Na które modele warto postawić?
Zajmująca w tej grupie pierwsze miejsce Toyota RAV4 okazała się niemal niezawodna. Jedynie 3 proc. posiadaczy tego modelu zgłosiło usterkę, która wystąpiła w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wszystkie auta zostały naprawione w ramach gwarancji. Jeśli chodzi o następne na liście modele – Hondę CR-V oraz Mazdę CX-5 – lepiej zdecydować się na wersję benzynową. Charakteryzują się one niższą usterkowością niż ich wysokoprężne warianty – odpowiednio 11 i 27 proc. oraz 7 i 18 proc.
Sklasyfikowany na ostatnim miejscu zestawienia Nissan X-Trail najczęściej zawodził w zakresie elektryki niezwiązanej z silnikiem (10 proc.), hamulców (10 proc.), silnika (7 proc.) oraz wydechu (7 proc.).
1. Toyota RAV4 2013-2019 r.: 99,5 proc.
2. Honda CR-V (benzynowe) 2012-2018 r.: 98,7 proc.
3. Mazda CX-5 (benzynowe) od 2017 r.: 97,8 proc.
4. Volvo XC60 od 2017 r.: 97,7 proc.
5. Mazda CX-5 (diesel) od 2017 r.: 96,4 proc.
6. Audi Q5 (diesel) 2008-2017 r.: 96,3 proc.
7. Skoda Kodiaq od 2017 r.: 95,9 proc.
8. Subaru Forseter 2013-2018 r.: 95,6 proc.
10. Ford Kuga od 2013 r.: 95,4 proc.
10. Audi Q5 (benzynowe) od 2017 r.: 95,4 proc.
11. Volvo XC60 2008-2017 r.: 95,3 proc.
12. Mercedes GLC od 2015 r.: 92,5 proc.
14. Audi Q5 (diesel) od 2017 r.: 92.3 proc.
14. Jaguar F-Pace od 2016 r.: 92,3 proc.
15. Kia Sorento od 2015 r.: 92,1 proc.
16. Honda CR-V (diesel) 2012-2018 r.: 90,6 proc.
17. BMW X3 (diesel) 2010-2018 r.: 90,5 proc.
18. BMW X3 od 2018 r.: 88,4 proc.
19. Mazda CX-5 (diesel) 2012-2017 r.: 84,2 proc.
20. Hyundai Santa Fe 2013-2018 r.: 82,5 proc.
21. Land Rover Discovery Sport od 2014 r.: 81,9 proc.
22. Ford Edge od 2016 r.: 80,7 proc.
23. Nissan X-Trail od 2014 r.: 77,1 proc.
Małe i miejskie auta
Czas na modele klasycznych segmentów. Zacznijmy od tych najmniejszych i najtańszych, a więc aut z segmentu A i B.
Wśród modeli przeznaczonych do miasta w ankiecie "What Car?" najlepsze okazało się Suzuki Celerio. Usterki tego modelu zgłosiło 7 proc. jego ankietowanych użytkowników. Wszystkie auta zostały jednak na chodzie i prawie każde zostało naprawione w ramach gwarancji. Przeciwieństwem japońskiego modelu okazała się poprzednia generacja Ibizy. Aż 26 proc. użytkowników tego modelu zgłosiło usterkę w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwykle dotyczyły one klimatyzacji (7 proc.), hamulców (4 proc.) i silnika (4 proc.). Zaskoczeniem może być wysoka pozycja Dacii Sandero. Tanie auto rumuńskiej marki nie jest zwykle uważane za wzór niezawodności.
1. Suzuki Celerio od 2015 r.: 98,9 proc.
2. Honda Jazz od 2017 r.: 98,3 proc.
3. Dacia Sandero od 2013 r.: 97,9 proc.
4. Skoda Citigo od 2012 r.: 97,7 proc.
5. Hyundai i10 od 2014 r.: 97,6 proc.
6. Toyota Yaris od 2011 r.: 97,2 proc.
7. Honda Jazz 2008-2015 r.: 97 proc.
8. Toyota Aygo od 2014 r.: 96,9 proc.
9. Volkswagen Up od 2012 r.: 96,6 proc.
10. Skoda Fabia od 2015 r.: 95,8 proc.
11. Hyundai i20 od 2015 r.: 95,7 proc.
11. Ford Fiesta 2008-2015 r.: 95,7 proc.
13. Renault Clio 2013-2019 r.: 94,4 proc.
14. Mini Hatchback od 2014 r.: 94,3 proc.
15. Mazda 2 od 2015 r.: 93,9 proc.
16. Ford Fiesta od 2017 r.: 93,8 proc.
17. Volkswagen Polo od 2018 r.: 93 proc.
18. Fiat 500 od 2009 r.: 92,5 proc.
19. Seat Ibiza od 2017 r.: 91,3 proc.
20. Audi A1 2010-2018 r.: 90 proc.
21. Volkswagen Polo 2009-2017 r.: 89,9 proc.
22. Opel Corsa od 2014 r.: 89,7 proc.
23. Nissan Note 2013-2017 r.: 87,8 proc.
24. Peugeot 208 od 2012 r.: 87 proc.
25. Seat Ibiza 2008-2017 r.: 86 proc.
Samochody kompaktowe
Cenione za wszechstronność i dobrą jakość wykonania samochody różnią się nie tylko charakterem, ale też awaryjnością.
W rankingu "What Car?" najlepszym kompaktem okazała się Skoda Rapid. Na usterki w ciągu ostatniego roku skarżyło się jedynie 5 proc. jego posiadaczy. Wszystkie zostały naprawione na gwarancji. Druga Toyota Auris była prawie tak samo dobra. Awarie zgłosiło 6 proc. posiadaczy i również wszystkie zostały naprawione na gwarancji.
Ostatni w tej kategorii Opel Astra to jeden z ulubionych kompaktowych modeli Polaków. Najczęściej psuje się w nim układ hamulcowy (23 proc.), silnik (10 proc.), skrzynia biegów i sprzęgło (10 proc.) oraz elektronika związana z silnikiem (7 proc.).
1. Skoda Rapid 2012-2019 r.: 99,4 proc.
2. Toyota Auris 2013-2019 r.: 98,2 proc.
3. Hyundai i30 2012-2017 r.: 97,7 proc.
4. Kia Ceed 2012-2018 r.: 97,4 proc.
5. Skoda Octavia (benzynowe) od 2013 r.: 97,3 proc.
6. Honda Civic 2012-2017 r.: 97,2 proc.
7. BMW serii 1 (benzynowe) 2011-2019 r.: 97 proc.
7. Mini Clubman od 2015 r.: 97 proc.
9. Audi A3 (benzynowe) od 2013 r.: 96,8 proc.
10. Audi A3 (diesel) od 2013 r.: 96,6 proc.
11. Ford Focus (diesel) 2011-2018 r.: 96,5 proc.
12. Volkswagen Golf (benzynowe) od 2013 r.: 96,1 proc.
13. Seat Leon (benzynowe) od 2013 r.: 95,9 proc.
14. Skoda Octavia (diesel) od 2013 r.: 95,6 proc.
15. Honda Civic od 2017 r.: 95,1 proc.
16. Mercedes Klasy As 2013-2018 r.: 94,7 proc.
17. Ford Focus (benzynowe) 2011-2018 r.: 93,6 proc.
17. Seat Leon (diesel) od 2013 r.: 93,6 proc.
19. Hyundai i30 od 2017 r.: 93,1 proc.
20. Citroen C4 Cactus od 2014 r.: 92,9 proc.
21. Volvo V40 od 2012 r.: 92,8 proc.
22. Mazda 3 od 2014 r.: 92,6 proc.
22. Opel Astra (benzynowe) od 2015 r.: 92,6 proc.
24. Alfa Romeo Giulietta od 2010 r.: 91,8 proc.
25. Volkswagen Golf (diesel) od 2013 r.: 90,7 proc.
26. Mercedes Klasy A od 2018 r.: 89,4 proc.
27. Ford Focus od 2018 r.: 88,7 proc.
28. Peugeot 308 od 2014 r.: 87,6 proc.
29. BMW serii 1 (diesel) 2011-2019 r.: 87 proc.
30. Nissan Pulsar 2014-2018 r.: 86,6 proc.
31. Opel Astra (diesel) od 2015 r.: 82,3 proc.
Ranking "What Car?" to ciekawa lektura, a uzyskane przez Brytyjczyków wyniki wyraźnie różnią się od rankingów ADAC czy TUV. Słaba pozycja Opla Astry czy wysokie noty dla Dacii Sandero mogą dawać do myślenia. W końcu pierwsze z tych aut od lat jest ulubieńcem Polaków, a drugie nie cieszy się powszechną estymą. Decydując się na konkretny model, warto poznać więcej niż jeden punkt widzenia na usterkowość samochodów.