Przegląd tygodnia

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Witamy w kolejnym odcinku naszego bardzo subiektywnego przeglądu tygodnia. Tym razem, znaczną część odcinka poświęcimy wyjątkowo popularnej metodzie produkcji samochodów czyli badge engineering (z ang. inżynieria znaczkowa). Napiszemy też parę słów o najnowszym Audi i Suzuki. Dowiecie się też dlaczego policja wysyła kierowcom SMSy.

Lancia Thema
© Lancia Thema (fot. Piotr Mokwiński)

Przewodnim tematem tego odcinka jest "badge engineering". Choć zwrot ten nie ma polskiego odpowiednika, to bardzo często dotyka polskich kierowców. Chodzi bowiem o sprzedawanie jednego samochodu pod wieloma markami - nie mylić z wykorzystywaniem jednej płyty podłogowej do produkcji różnych aut. Oczywiście nie jest to nowy pomysł, jednak tym razem dotknął on jednej z legendarnych włoskich marek, czyli Lanicii.

Fiat, obecny właściciel Lancii, ma chyba poważny kłopot z tą niesamowitą marką. W swojej długiej historii włoska marka produkowała wiele ciekawych i innowacyjnych pojazdów. Nie zawsze były one tak udane jak kompaktowy model Delta, który nomen omen był sprzedawany w Szwecji jako Saab 600, jednak zawsze były to auta oryginalne.

Chrysler 300
© Chrysler 300 (fot. zdjęcie producenta)

Włosi od jakiegoś czasu promują markę jako producenta aut luksusowych. Jak to zrobić, skoro w portfolio Fiata nie ma żadnego przyzwoitego, co ważne dużego samochodu? Z pomocą przyszedł niedawny alians z Chryslerem. Dzięki temu powstały dwa nowe-stare modle - Lancia Thema oraz Voyager.

Jeśli patrzycie na te samochody i wydaje się Wam, że je skądś znacie, to tak właśnie jest. Oba są bowiem praktycznie dokładnymi kopiami Chryslerów - 300 oraz Town&Country vel. Grand Voyager. Patrząc na zewnątrz widać, że włoscy styliści nie przyłożyli się zbytnio do zadania i ograniczyli się - zgodnie ze szkołą badge engineering - jedynie do wymiany znaczków. Może się trochę czepiam, jednak mimo usilnych starań całej redakcji w przypadku Lanicii Themy i Chryslera 300C nie znaleźliśmy żadnych różnic - z wyjątkiem logotypów.

Sprawa ma się nieco lepiej w przypadku Voyagera. Mimo, że z zewnątrz oba samochody wyglądają dokładnie tak samo - z wyjątkiem logotypów oczywiście - to w kabinie sprawa ma się już nieco lepiej. Amerykańskie auto musiało być naprawdę kiepsko zrobione, gdyż wnętrze Lanicii uległo poważnym zmianom. Włosi poważnie zabrali się do pracy i efekt jest naprawdę świetny. Jaki skutek przyniesie cale zamieszanie? Tego niestety nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Jednak mamy nadzieję, że przyszłe produkty Lancii i Chryslera będą bardziej włoskie.

Obraz
© Wnętrze Lancii Themy (u góry) i Chryslera 300 (fot. zdjęcie producenta)

Żeby nie było, że Lancia i Chrysler są jedynymi producentami, którzy pokusili się o wykorzystanie badge engineering. Warto wspomnieć chociażby o VW up! i Skodzie CitiGo oraz Seacie Mii czy Subaru Impreza i Saab 9-2x. Zainteresowani tematem tutaj mogą znaleźć bardzo obszerny wątek poświęcony temu tematowi.

O badge engineering z pewnością nie można posądzić najnowszego Audi A4 B8. O samochodzie wspominamy jedynie z dziennikarskiego obowiązku. Czemu? Najnowsze wcielenie nie różni się - poza rozmiarem - od Audi A8 i A6. Ma to sens, dzięki takiej stylizacji nie da się pomylić A4 z Passatem. Problemów z identyfikacją i wyróżnieniem nie ma z pewnością najnowsze Suzuki, czyli Swift Sport, którym w Hiszpanii jeździł Szymon.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Samochód prezentuje się naprawdę rasowo i z wyglądu zapowiada niezłe emocje. Dwie grube rury wydechowe, dyfuzor, duże koła, niskie zderzaki i spojler na dachu wyglądają obiecująco. We wnętrzu również nie jest źle - świetna pozycja za kółkiem, kubełkowe fotele i dobra ergonomia. Sprawy przedstawiają się nieco gorzej kiedy zajrzymy pod maskę. Choć sam motor nie jest ani mały 1,6l ani słaby - 136 KM, a samochód z tym zestawem jeździ całkiem szybko - 8,7 sek. od 0 do 1000 km/h, to patrząc na konkurencje wypada średnio.

W minionym tygodniu mieliśmy również małą rocznicę - 26 października minęło równo 40 lat od rozpoczęcia produkcji pierwszych, wtedy jeszcze licencjonowanych "maluchów". Fiat 126p, okazał się jednym z udanych projektów epoki Edwarda Gierka. Swoją drogą szkoda, że Fiat nie zorganizował jakiś obchodów, przecież każdy szanujący się kierowca ma jakieś wspomnienie związane z poczciwym "kaszlakiem".

Zbliża się Wszystkich Świętych. Jak co roku każdy, kto ma samochód i nieważne czy używa go na co dzień czy od święta wyruszy w drogę. Na ulicach pojawi się zapewne cała masa samochodów, o których dawno wszyscy już zapomnieliśmy. Z tej okazji chcieliśmy ogłosić 'niekonkurs". Zasada zabawy jest prosta - na adres moto@serwis.wp.pl prosimy o przesyłanie zdjęć ciekawych samochodów. Autor najciekawszego z nich zostanie wyróżniony upominkiem.

Obok wyciągniętych z czeluści garaży pojazdów, na ulice - zarówno te główne jak i boczne - wyjdą całe tabuny pieszych. Pewnie, jak co roku żaden z nich nie będzie miał kamizelki odblaskowej, choć poza terenem zabudowanym i po zmroku jest to obowiązkowe dla pieszych do 15 roku życia, a w przypadku dorosłych po prostu rozsądne. Z tej również okazji policja przygotowała akcję skierowaną do kierowców. Funkcjonariusze w pierwszy dzień akcji Znicz będą wysyłać informacje z przestrogą dotyczącą źle widocznych pieszych. SMSy trafią jedynie do abonentów sieci Plus.

Skoro przy akcji Znicz jesteśmy, jak co roku na ulice wyjedzie wiele tysięcy radiowozów. Będą w nich siedzieć policjanci, którzy nie odpuszczą nikomu, kto pędzi ze zbyt dużą prędkością. Polacy będą znów mogli się wykazać pobiciem kolejnego rekordu - funkcjonariusze będą również sprawdzać trzeźwość podróżujących. Łatwiej byłoby im pewnie gdyby, jak moskiewscy policjanci, mieli na wyposażeniu lasery, które na odległość sprawdzają trzeźwość kierowcy.

Każdemu, kto ma zamiar wybrać się w drogę w ten weekend życzymy spokojnej podróży i oby nie trafili ani na policjantów, ani żadnego kierowcę, który wybrał się w podróż na podwójnym gazie.

WP: Jakub Wielicki

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025