Promocja samochodów w PRL-u

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | Leszek Łożyński
Szymon Jasina

/ 8Tarpan rządzi na wsi

Obraz
© PAP | Leszek Łożyński

W czasach PRL-u reklama samochodów nie była potrzebna. Kierowcy brali co było i mimo kiepskiej jakości cieszyli się z samego faktu posiadania własnych czterech kółek. W tych czasach maluch był samochodem rodzinnym, 125p limuzyną, a polonez powiewem nowoczesności. Przynajmniej do takiego postrzegania tych aut zmuszała rzeczywistość. To właśnie z tego powodu dzisiaj wspominane są z nostalgią. Każdy kierowca ma dziesiątki opowieści związanych ze swoimi czterema kółkami z okresu PRL-u.

Mimo tego, że obywatele nie mieli dużego wyboru, to producenci starali się promować swoje samochody choćby w niewielkim stopniu. W końcu trzeba było pokazać sukces polskiej motoryzacji, nawet w sytuacji, gdy był on wątpliwy.

Nasze zestawienie zdjęć z tamtych czasów zaczynamy od promocyjnej fotografii Tarpana. Widać na niej stylizowaną na modną mieszkankę wsi. Kobieta wygina śmiało ciało siedząc na dachu auta. Jak wiadomo nie od dziś - modelki i samochody to idealne połączenie. Czy zawsze?

/ 8"Duży Fiat" tańczy i śpiewa

Obraz
© PAP | Zygmunt Januszewski

Product placement, czy bardziej swojskie lokowanie produktu, to współczesny wymysł? Nic bardziej mylnego. Fiat 125p brał udział w programie rozrywkowym "Muzyka lekka, łatwa i przyjemna". Trudno jednak nazwać ten samochód wyjątkowo imprezowym.

/ 8"Maluch" od spodu

Obraz
© PAP | Jan Morek

Dzisiaj podczas targów motoryzacyjnych grupy wysłanników chińskich producentów samochodów starają się zajrzeć wszędzie i skopiować każdy szczegół prezentowanego pojazdu. Dawniej producenci wręcz zachęcali do zapoznania się każdym elementem auta. Z drugiej strony, kto by chciał skopiować malucha?

/ 8Wchodzenia na dach Tarpana ciąg dalszy

Obraz
© PAP | Bogdan Różyc

Musimy przyznać, że widzimy tu pewną prawidłowość. Oto kolejne zdjęcie z serii "kobiety na dachach Tarpanów". Może w ten sposób producent chciał pokazać wytrzymałość swojej konstrukcji?

/ 8Zamiast bilbordu

Obraz
© PAP | Janusz Rosikoń

Dzisiaj oszpecające bilbordy są zmorą polskich miast. Krzyczące do nas zewsząd reklamy nie tylko są nieestetyczne, ale też z powodu ich natłoku trudno nawet zauważyć jakie produkty prezentują. Zgodnie z zasadą, że "dawniej wszystko było lepsze", warto przypomnieć sobie, jak kiedyś reklamowano samochody. Zamiast nudnego i brzydkiego bilbordu można było postawić prawdziwe auto.

/ 8Właściciel Poloneza to ma życie

Obraz
© PAP | Jan Morek

Żona, dzieci, piękna pogoda i dom z ogródkiem - po prostu sielanka. Tak wspaniale miało wyglądać życie w PRL-u. Nie znajdziecie ani jednego podobnego zdjęcia, na którym niebo byłoby zachmurzone. Wiadomo - kiedyś deszcz nie padał. Jednak na tej fotografii jest jeden szczegół, który nie pasuje do tego pięknego obrazu - Polonez znowu się zepsuł i trzeba się nim zająć.

/ 8Tarpan jednak do pracy

Obraz
© PAP | Leszek Łożyński

Okazuje się, że w przerwach od siedzenia na dachu, właściciele Tarpanów mogli zająć się pracą. W końcu był to samochód użytkowy dla rolników. Jak widać na powyższym zdjęciu, mężczyzna odpowiadał za prowadzenie auta, natomiast kobiety zajmowały się pakowaniem warzyw na skrzynię ładunkową.

/ 8Wielki jubileusz FSO

Obraz
© PAP | CAF/Mariusz Szyperko

Milion samochodów wybudowanych w FSO to był powód do dumy. Po latach produkcji Warszawy, Syreny i Fiata 125p, udało się pokonać ten kamień milowy. Wszystko za sprawą pomocy ze strony Związku Radzieckiego... Zapewne szefostwu FSO chodziło o to, że "wielki brat" pilnował, aby polscy inżynierowie przypadkiem nie wpadli na głupi pomysł zrobienia lepszego samochodu.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025