Polska - kraj drogich samochodów

Za Pandę Fiat liczy w Polsce wyższą cenę hurtową niż w Holandii, a VW Golf jest w hurcie droższy tylko w Wlk. Brytanii - wylicza "Gazeta Wyborcza".

Dwa i pół roku po wejściu Polski do Unii Europejskiej ceny hurtowe większości nowych aut w Polsce doszły do średniej europejskiej, a często znacznie ją przekraczają - wynika z najnowszego raportu Komisji Europejskiej.

W 2005 r., pierwszym pełnym roku naszego członkostwa w UE, Polacy kupili 235,3 tys. nowych samochodów. W zeszłym roku sytuacja niewiele się zmieniła - sprzedaż nowych aut wzrosła zaledwie o 1,5 proc. Tak kiepskich czasów w salonach motoryzacyjnych nie pamiętano od ponad dekady. Koncerny samochodowe narzekają, że Polacy kupują mało nowych samochodów, a kierowcy psioczą na wysokie ceny. I nie bez racji.

Produkowana w Rumunii Dacia Logan to jedno z najtańszych dziś aut w Europie. W Niemczech za podstawową wersję Logana trzeba zapłacić 7,2 tys. euro, czyli około 28 tys. zł. W Polsce katalogowa, detaliczna cena takiej Dacii wynosi 28 850 zł, a więc ciut więcej niż w dużo bogatszych od nas Niemczech.

Jeszcze więcej o wzroście cen nowych samochodów w Polsce można się dowiedzieć z najnowszego raportu Komisji Europejskiej. Od początku lat 90. Komisja co pół roku publikuje porównania cen hurtowych - czyli bez podatków - wybranych modeli nowych aut w poszczególnych państwach Unii. To informacja o tym, jakie ceny na swoje auta ustalają koncerny w poszczególnych państwach - czytamy w dzienniku.

Polska była rajem tanich aut, kiedy wstępowaliśmy do UE. Koncerny oferowały u nas po najniższych cenach hurtowych aż 29 spośród 90 modeli nowych samochodów omawianych w raporcie KE z maja 2004 r.

Nowy raport Komisji (ceny z listopada 2006 r.) pokazuje zupełnie inny obraz. Już żaden z oferowanych w Polsce modeli nie jest najtańszy. Za to na 87 wymienionych w raporcie modeli samochodów aż sześć ma u nas najwyższe ceny hurtowe spośród krajów unijnych.

Za model Panda 1,2 Dynamic Fiat ustalił cenę hurtową 7367 euro. To więcej niż w Holandii, gdzie taka Panda bez podatków kosztowała 7032 euro, i tylko nieznacznie taniej niż w Hiszpanii - 7490 euro - podaje przykład "Gazeta Wyborcza". (PAP)

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę