Każdy nowoczesny silnik wysokoprężny wyposażony jest w świece żarowe. Ułatwiają one rozruch silnika, w zimie i w lecie.
Silnik wysokoprężny nie jest wyposażony w świece zapłonowe. Mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się wskutek wzrostu temperatury spowodowanego gwałtownym zwiększeniem ciśnienia. Jednakże temperatura mieszanki w cylindrze nie wystarczyć do zapłonu. Dlatego w tego typu silnikach stosuje się świece żarowe, które dostarczają dodatkowej energii potrzebnej do uruchomienia silnika. Ich działanie polega na podgrzaniu powietrza w komorze wstępnej (wirowej) lub bezpośrednio w komorze spalania (w silnikach z wtryskiem bezpośrednim). W nowoczesnych silnikach, np. z układem common rail świeca żarowa pracuje nie tylko przed Fot. Bosch rozruchem silnika, lecz także przez jakiś czas podczas jego pracy.
Zużyta?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9280/bosch.jpeg',374,500) ) |
| --- | Niedomagania świec żarowych objawiają się trudnością z rozruchem i nierówną pracą silnika zaraz po uruchomieniu. Należy wtedy sprawdzić świecę specjalnym czujnikiem lub „domowym sposobem” – wykręcając ją, łącząc odpowiednio z akumulatorem i sprawdzając, czy grzeje. W przypadku nieprawidłowej pracy wskazane jest wymienić nie tylko tę uszkodzoną świecę, ale wszystkie, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że kolejne też trzeba będzie wkrótce wymienić. Ponadto po pewnym czasie świeca żarowa pokrywa się nagarem i zmieniają się jej własności grzejne i elektryczne. Dlatego wymiana wszystkich świec zapobiega sytuacji, kiedy w każdym cylindrze pracować będą świece o różnych parametrach.
Przy wymianie świec żarowych powinno się stosować takie, jakie zaleca producent. Ważne są nie tylko ich właściwości cieplne, czasy nagrzewania, napięcie pracy, ale także kształt. Producenci samochodów dostosowują świece do konkretnych warunków pracy silnika, także do kształtu komór wstępnych. Zakup świecy o nieco innym kształcie niż zalecany może powodować zupełnie inne zawirowania mieszanki w komorze i tym samym wpływać na zużycie paliwa oraz osiągi samochodu.
Jak działa świeca żarowa
Generalnie świece żarowe możemy podzielić na metalowe (inna nazwa: trzpieniowe, prętowe) oraz ceramiczne. W świecy metalowej elementem grzewczym jest spirala żarowa, natomiast w ceramicznej – specjalny element zatopiony w ceramicznym tworzywie (azotyn silikonowy) charakteryzujący się wysoką temperaturą topnienia oraz bardzo dużym przewodnictwem cieplnym, dzięki czemu czas żarzenia wstępnego jest bardzo krótki. Tak więc świece ceramiczne szybciej osiągają pożądaną temperaturę pracy (ok. 800 - 900°C) niż metalowe. Poza tym świece ceramiczne są odporniejsze na wysoką temperaturę oraz trwalsze niż standardowa trzpieniowa świeca żarowa.
Inny podział świec wynika z szybkości ich działania. Starsze rozwiązania potrzebują ponad 20 sek. do pełnego rozżarzenia, nowsze technologie pozwalają na rozgrzanie świecy do odpowiedniej temperatury już po ok. 3 - 4 sek.
Świeca samoregulująca się (czy to metalowa czy ceramiczna) wyposażona jest w drugą spiralę, której zadaniem jest utrzymywanie stałej temperatury. Dzięki temu świeca może rozgrzewać się szybciej i nie grozi jej przegrzanie.
– W starszych samochodach świece żarowe uruchamiane były tylko przy rozruchu, obecnie coraz częściej spotyka się rozwiązania, w których świeca żarowa pracuje jeszcze przez pewien czas, dogrzewając komorę wstępną aż do osiągnięcia odpowiedniej temperatury przez silnik – mówi Wojciech Łyżwa, dyrektor polskiego przedstawicielstwa NGK SPARK PLUG EUROPE GMBH (producenta świec). – W takim przypadku stosuje się specjalne sterujące układy elektroniczne.
Świece żarowe kosztują od ok. 40 do 100 zł. Orientacyjne ceny detaliczne świec firmy Bosch dla kilku popularnych samochodów:
Samochód | Orientacyjna cena (zł) |
---|---|
Volkswagen Pasasat 1,9 TDI (rocznik 2000 - 2005) | 72 |
Peugeot 407 2,0 HDI (po 2004 r.) | 87 |
Ford Mondeo 2,0 TDCi (po 2000 r.) | 82 |
Toyota Corolla 2,0 (1997 - 1999) | 81 |
Dowiedz się więcej: Kiedy rozrusznik nie działa...
Autor: Tomasz Kurzacz