Peugeot 208 GTi: miejska moc
Koncepcyjna wersja Peugeota 208 GTi została zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie. W Paryżu Peugeot pokaże odmianę produkcyjną, którą już teraz można zobaczyć na zdjęciach. Miejski hot hatch zaoferuje dwoje drzwi, spoiler i 200 KM z turbodoładowanego silnika 1.6. Czyli wszystko czego potrzeba w takim aucie.
Peugeot ma wieloletnie doświadczenie w produkowaniu usportowionych wersji małych miejskich samochodów. Już w latach 80. można było nabyć model 205 w odmianie GTI, który w zależności od wersji oferował od 105 KM do 128 KM. W dzisiejszych czasach taka moc już nie imponuje, dlatego 208 GTi dostarcza aż 200 KM i 275 Nm z turbodoładowanego silnika o pojemności 1,6 l. O tym jak duża jest to moc znowu przekonuje nas historia. Wspomniany 205 startował w rajdowej Grupie B, a to wymagało stworzenia 200 egzemplarzy zbliżonych konstrukcyjnie do rajdówki. Tamte niezwykłe i wyjątkowo drogie samochody posiadały napęd na cztery koła i centralnie umieszczony silnik o zawrotnej mocy… 200 KM.
Model 208 GTi może też pochwalić się dużo lepszymi parametrami niż poprzednik o numerze 207. Najważniejszą różnicą było zmniejszenie masy samochodu - nowy miejski Peugeot w sportowej wersji jest aż 165 kg lżejszy od swojego odpowiednika z generacji 207.
Dzięki dużej mocy i mniejszej masie (1160 kg) przednionapędowy Peugeot rozpędza się do 100 km/h w czasie poniżej 7 sekund. Francuzi zapewniają też, że 208 GTi bardzo dobrze przyspiesza przy wyższych prędkościach, co ułatwi wyprzedzanie. Nie podano natomiast prędkości maksymalnej i spalania najmocniejszej "208-ki".
Sam silnik to nie wszystko. Peugeot 208 GTi otrzymał też nowe zawieszenie i zmieniony układ kierowniczy. Celem poprawy właściwości jezdnych usztywniono nadwozie. Rozstaw kół jest o 10 mm szerszy z przodu i 20 mm z tyłu. 208 GTi otrzymał 17-calowe felgi i opony o rozmiarze 205/45. Nowy francuski hot hatch został również wyposażony w większe hamulce.
Stylistycznie odmianę GTi wyróżnia kilka niewielkich szczegółów. Zmieniona została osłona chłodnicy, lusterka otrzymały chromowane wstawki, tylny zderzak wyposażono w dyfuzor, a na tylnych słupkach znalazło się oznaczenie GTi. We wnętrzu zamontowano między innymi spłaszczoną u dołu kierownicę i chromowane pedały.
Nowy Peugeot 208 GTi trafi do salonów na wiosnę 2013 r.