Znamy już wynik głosowania 59 dziennikarzy z 23 krajów Europy. Zdobywcą tytułu Car of the Year 2009 jest Opel Insignia. Zwyciężył, otrzymując 321 punktów. Tylko o jeden punkt mniej dostał Ford Fiesta (320 punktów). Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen Golf VI - uzyskując 223 punkty.
Dodajmy, że zupełnie inaczej prezentowały się wyniki naszej sondy. Według internautów, odwiedzających stronę moto.wp.pl zwycięzcą powinien być Volkswagen Golf. 28 procent, spośród 44 741 głosujących uznało, że to właśnie ten model zasługuje na tytuł Samochodu Roku. Ex-equo na drugim miejscu uplasowały się Alfa MiTo i Skoda Superb, zdobywając 18-procentowe poparcie. Dopiero na trzecim miejscu w naszym rankingu znalazł się Opel Insignia. Swój głos oddało na niego 12 procent internautów.
Tytuł dla Insigni to pierwsze od 22 lat zwycięstwo Opla, ale trzeba zaznaczyć, że w 2007 roku bliski sukcesu był model Corsa, który zaledwie dwoma punktami przegrał z Fordem S-Max'em. Dodajmy, że Ford pięciokrotnie sięgał po tytuł Samochodu Roku, a już po raz drugi zdarzyło się, że przegrał walkę zaledwie jednym punktem.
Jak widać, tegoroczne wybory Car of the Year przebiegały pod znakiem zaciętej konkurencji. W sumie w konkursie startowało 37 samochodów, spośród których jury wyłoniło 7 finalistów. 20 spośród 59 jurorów dało Oplowi Insignia maksymalną liczbę punktów. 19 z nich na pierwszym miejscu chciało umieścić Forda Fiestę.
* WIELKI PRZEGRANY - TEST FORDA FIESTY * Zdaniem jurorów - Opel Insignia to najciekawsza stylistycznie propozycja, połączona z Niemiecką precyzją i jakością za rozsądną cenę. Na naszym rynku jej cennik będzie się zaczynać od 80 tys. zł. Do sprzedaży w Polsce wejdzie w pierwszych miesiącach 2009 roku.
Insignię doceniono nie tylko za wygląd i cenę, ale również rozwiązania w zakresie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, komfort podróżowania oraz szeroką gamę wydajnych silników. Uznanie zyskała też dzięki bogatemu wyposażeniu. Znajdziemy tu tak wyrafinowane rozwiązania, jak system odczytujący znaki drogowe "Opel Eye", aktywne zawieszenie FlexRide, czy dziewięciostopniowy, adaptacyjny system przedniego oświetlenia.
* OTO ZWYCIĘZCA - TEST OPLA INSIGNIA * W finale o prestiżowy tytuł "Samochodu Roku" walczyły: Alfa Mi To, Citroen C5, Ford Fiesta, Opel Insignia, Renault Megane III, nowa Skoda Superb i Volkswagen Golf VI. W tym roku zmieniły się zasady, według których auta mogą startować w konkursie. Zrezygnowano z zapisu, według którego każdy z samochodów ubiegających się o tytuł "Car of the Year" musiał być w sprzedaży w przynajmniej pięciu krajach, a w rękach użytkowników miało być już co najmniej 5 tys. sztuk danego modelu. Dzięki temu do walki o tytuł w roku 2009 mogły już stanąć Renault Megane III i Golf VI.
* ZOBACZ SIEDMIU FINALISTÓW COTY 2009 * O wyborze Samochodu Roku decydowało 59 dziennikarzy z 23 państw - wśród nich dwóch Polaków. Każdy dysponował pulą 25 punktów, które musiał przyznać co najmniej pięciu ubiegającym się o tytuł autom. Każde z nich - od jednego jurora mogło otrzymać maksymalnie 10 punktów. W dodatku, takiej samej liczby punktów nie mogły dostać dwa samochody. Dziennikarze odbyli jazdy testowe wszystkimi modelami, zwracając uwagę na parametry trakcyjne, przestronność i funkcjonalność wnętrza, a także jakość wykonania oraz cenę. Dodajmy, że ubiegłorocznym zdobywcą tytułu Car of the Year był Fiat 500.
Marek Wieliński