Dwa modele Citroënów - C5 i C4 wzbogaciły się o nowe wersje.
Model C5 będzie oferowany z nowym silnikiem wysokoprężnym 2.2 HDi o mocy 173 KM, który uzupełni dotychczasową gamę jednostek napędowych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10275/c4-1-b.jpeg',500,309) ) |
| --- | Natomiast od jesieni br. będzie można kupić C4 z nową mechaniczną, sterowaną elektronicznie skrzynią biegów MCP.
Wygodny, elegancki samochód jakim jest C5 był oferowany z trzema jednostkami benzynowymi i dwiema wysokoprężnymi. Teraz rozszerzono wybór diesli, wprowadzając silnik o największej mocy i momencie obrotowym.
Nowa jednostka została zaprojektowana w ramach współpracy PSA (Peugeot-Citroën) i Forda. Produkowana jest we francuskiej miejscowości Trémery i posiada wiele innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych - po raz pierwszy na świecie w silniku 4-cylindrowym zastosowano podwójny, sekwencyjny system doładowania z dwiema turbosprężarkami. Poza tym silnik ma nową komorę spalania i układ bezpośredniego wtrysku common rail trzeciej generacji o wysokim ciśnieniu 1800 bar. Rozwiązania te umożliwiły obniżenie poziomu szkodliwych emisji, zmniejszenie zużycia paliwa i poprawę osiągów. Natomiast zastosowanie dwóch wałków równoważących, przyczyniło się do zmniejszenia drgań.
ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA
Od momentu wejścia na rynek w październiku 2004 r., na całym świecie sprzedano ok. 380 tys. egzemplarzy modelu C4 w dwóch wersjach nadwozia: hatchback i coupe. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10275/c5-1-b.jpeg',500,309) ) |
| --- | Warto dodać, że 3-drzwiowy C4 jest najlepiej sprzedawanym coupe w Polsce.
C4 jest dostępny na rynku z czterema silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Skrzynie biegów to 5 i 6-przełożeniowe mechaniczne oraz 4-przełożeniowy automat. Wkrótce ofertę poszerzony mechaniczna skrzynia biegów o 6-przełożeniach, sterowana elektro-hydraulicznie (MCP). Kierowca może wybrać ręczny tryb zmiany przełożeń- za pomocą dźwigienek przy kierownicy lub konwencjonalnej dźwigni zmiany biegów oraz zautomatyzowany. Skrzynia MCP współpracuje z wysokoprężnym silnikiem 1.6 HDi o mocy 110 KM. Ze względu na wyeliminowanie pedału sprzęgła nowa skrzynia ułatwia prowadzenie pojazdu, a zoptymalizowane sterowanie przełożeniami zmniejsza zużycie paliwa o ok. 4 proc. w porównaniu do modeli z mechanicznym sterowaniem.
Citroën C4 z nową skrzynią biegów będzie droższy o ok. 3,5 tys. zł.
Citroën C5 2.2 HDi | Citroën C4 1.6 HDi+MCP | |
---|---|---|
Rodzaj silnika | Wysokoprężny | |
Liczba cyl./zaworów | 4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2179 | 1560 |
Moc maksymalna (KM) | 173 | 110 |
Maks. moment obr. (Nm) | 370 | 240 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 8,5 | 11,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 222 | 192 |
Zużycie paliwa, średnio (dm3 /100 km) | 6,1 | 4,5 |
Autor: Zdzisław Podbielski