Nowe płatne drogi. Sprawdź, gdzie i do kiedy
Sieć dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL rozszerza się o odcinki o łącznej długości 264 km - poinformowano w Gdańsku. Pod koniec roku opłatami będzie objętych łącznie 2917 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA.
Obecnie system obowiązuje na 2653 km dróg w Polsce. Rzecznik prasowy projektu ViaTOLL, Dorota Prochowicz poinformowała podczas konferencji prasowej w Gdańsku, że od 1 września w ramach szóstego już etapu rozszerzania, planowane jest wprowadzenie opłat za przejazd na odcinkach o łącznej długości 206 km.
Nowe odcinki objęte systemem viaTOLL od września to: na autostradzie A1, od węzła Czerniewice do węzła Włocławek Zachód oraz na odcinku Świerklany - Gorzyczki (granica państwa); na autostradzie A4 system viaTOLL będzie obowiązywał na odcinku od węzła Jarosław Zachód do węzła Korczowa. Na drodze ekspresowej S8 do systemu włączone zostaną odcinki pomiędzy węzłami: Syców Wschód i Wieluń oraz Łask i Rzgów. Na drodze S14 zostanie włączony odcinek pomiędzy węzłami Pabianice Północ - Róża, a na drodze S19 pomiędzy węzłami Rzeszów Zachód-Świlcza. Systemem opłat objęty zostanie też odcinek na drodze krajowej nr 90 pomiędzy miejscowościami Jeleń (od skrzyżowania z drogą krajową nr 91) a Baldram (od skrzyżowania z drogą krajową nr 55); odcinek obejmuje most na Wiśle k. Kwidzyna.
Poinformowano też, że od 1 października w ramach kolejnego rozszerzenia system ma być wdrożony na dwóch odcinkach autostrad o łącznej długości 58 km. Są to: na A1 pomiędzy węzłami Włocławek Zachód - Kowal oraz na A4, pomiędzy węzłami Dębica Wschód - Rzeszów Północ.
Prochowicz podała, że po planowanym rozszerzeniu najwięcej dróg płatnych będzie w województwach dolnośląskim (339 km) i łódzkim (338 km) a najmniej w lubelskim (37,5 km) i podlaskim (7 km).
Poinformowała, że od początku działania systemu, czyli od lipca 2011 r. do końca lipca br. do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło łącznie ponad 3,313 mld zł z tytułu opłat. Pieniądze są przeznaczone na budowę, modernizację i utrzymanie dróg. Najbardziej dochodowymi trasami są autostrady. Tylko za przejazd A4 za ostatnie półrocze wpłynęło 183 mln zł, a A2 - 80 mln zł.
Średnio z systemu viaTOLL dziennie wpływa 3,8 mln zł. Stawki za korzystanie z dróg uzależnione są od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, od klasy drogi oraz ilości emisji spalin danego pojazdu.
Rzeczniczka projektu uważa, że wprowadzenie systemu przyczyniło się do poprawy stanu technicznego samochodów jeżdżących po polskich drogach. "O ile w 2011 r. jeździły głównie pojazdy starsze, tak teraz jeżdżą głównie samochody nowsze i bardziej ekologiczne" - tłumaczyła.
System elektronicznego poboru opłat ViaTOLL działa od 3 lipca 2011 r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. System sukcesywnie jest rozszerzany o kolejne odcinki dróg. Decyzje o rozszerzeniu sieci dróg podejmuje Rada Ministrów. Umowa o budowie systemu viaTOLL określa, że do końca 2018 r. system obejmie 7 tys. km dróg w Polsce.
Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 815 tys. pojazdów. Z systemu mogą też korzystać kierowcy samochodów osobowych na autostradach A2 na odcinku Konin-Stryków i A4 na trasie Gliwice-Wrocław. Z takiej możliwości korzysta ok. 15 tys. pojazdów osobowych.
Opłaty pobierane są od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz autobusów niezależnie od ich wagi, mikrobusów posiadających powyżej 9 miejsc oraz samochodów osobowych z dużymi przyczepami, gdy całkowita masa przekracza 3,5 tony.
Kara za przejazd każdego odcinka drogi płatnej bez należnej opłaty wynosi 3 tys. zł. System kar niebawem powinien się zmienić, bo na podpis prezydenta czeka już znowelizowana ustawa określająca nowy regulamin karania kierowców.