Nowe Ducati Panigale V4 R ma moc nawet ponad 240 KM
Nikogo nie trzeba przekonywać, że Ducati Panigale V4 R to inżynieryjne dzieło sztuki na dwóch kołach. Jednak Włosi nie spoczywają na laurach, ale cały czas pracują, aby uczynić swojego supersporta jeszcze szybszym. Wiedzą też, że nie brakuje osób, które takie maszyny wykorzystują tylko na torze, więc najnowsza wersja modelu V4 R dostępna jest w różnych konfiguracjach.
Ducati Panigale V4 w standardowej wersji z silnika generuje moc 215,5 KM. Jednak odmiana R, która jest jeszcze bardziej zakorzeniona w wyczynowych maszynach, ma inną jednostkę napędową. Zamiast pojemności równej 1103 cm3 ma kręcący się wyżej silnik 998 cm3. Jednak mimo tego jest on mocniejszy. O ile? To zależy.
Tu zaczyna się złożone tłumaczenie Ducati. W standardowej, drogowej konfiguracji moc silnika Desmosedici Stradale R to 218 KM przy 15 500 obr./min. Tu fani liczb mogą jęknąć z zawodu. W końcu poprzednia odsłona miała 3 KM więcej, jednak norma Euro 5 jest nieubłagana. Z drugiej strony można powiedzieć, że dzięki szeregowi ulepszeń silnika inżynierom udało się ograniczyć spadek mocy wynikający z bardziej restrykcyjnych norm.
To tylko połowa faktów. Podobnie jak poprzednio, można zamontować wyczynowy tytanowy wydech Akrapoviča i choć straci się homologację drogową, to moc wzrośnie do 237 KM i to jest już o 3 KM więcej niż we wcześniejszej odsłonie Panigale V4 R. Ale i na tym nie koniec.
Ducati w informacji o tym modelu chwali się wartością 240,5 KM. Aby uzyskać taką moc, oprócz torowego wydechu, trzeba też zastosować specjalny olej stworzony przez firmę Shell. Zmniejsza on tarcie tak znacząco, że zyskuje się dodatkowe 3,5 KM. Co ciekawe, na szóstym biegu maksymalna prędkość obrotowa wynosi 16 500 obr./min, ale na niższych przełożeniach jest ona mniejsza o 500 obr./min.
Wśród nowości pojawiło się też poprawione, opracowane na bazie konstrukcji z serii WorldSBK suche sprzęgło. Ducati Panigale V4 R to też komputer na kołach i właśnie elektronice i oprogramowaniu poświęcono sporo pracy, aby uczynić tę maszynę jeszcze szybszą na torze. Zmiany objęły tu niemal wszystkie aspekty – od pracy silnika, przez hamowanie silnikiem czy pracę quickshiftera, po taki szczegół jak zmieniona grafika informacji na ekranie.
Zmianie uległo też zawieszenie. Oczywiście jest ono w pełni (ręcznie) regulowane. Z przodu znalazł się widelec Öhlins NPX25/30, którego skok zwiększono o 5 mm w porównaniu z poprzednią generacją Panigale V4 R. Inaczej skonfigurowano też tylny amortyzator Öhlins TTX36, co zaowocowało m.in. podniesieniem tyłu.
Ducati dopracowało pakiet aerodynamiczny, a klientom oferuje szereg dodatków, wśród których są np. magnezowe felgi, które są o kolejne 0,7 kg lżejsze od już zdecydowanie odchudzonych standardowych kół. Sportowy styl natomiast można podkreślić elementami z włókna węglowego.