Nowe Ducati Panigale V4 R ma moc nawet ponad 240 KM 

Nikogo nie trzeba przekonywać, że Ducati Panigale V4 R to inżynieryjne dzieło sztuki na dwóch kołach. Jednak Włosi nie spoczywają na laurach, ale cały czas pracują, aby uczynić swojego supersporta jeszcze szybszym. Wiedzą też, że nie brakuje osób, które takie maszyny wykorzystują tylko na torze, więc najnowsza wersja modelu V4 R dostępna jest w różnych konfiguracjach.

Ducati Panigale V4 RDucati Panigale V4 R
Źródło zdjęć: © Ducati
Szymon Jasina

Ducati Panigale V4 w standardowej wersji z silnika generuje moc 215,5 KM. Jednak odmiana R, która jest jeszcze bardziej zakorzeniona w wyczynowych maszynach, ma inną jednostkę napędową. Zamiast pojemności równej 1103 cm3 ma kręcący się wyżej silnik 998 cm3. Jednak mimo tego jest on mocniejszy. O ile? To zależy.

Tu zaczyna się złożone tłumaczenie Ducati. W standardowej, drogowej konfiguracji moc silnika Desmosedici Stradale R to 218 KM przy 15 500 obr./min. Tu fani liczb mogą jęknąć z zawodu. W końcu poprzednia odsłona miała 3 KM więcej, jednak norma Euro 5 jest nieubłagana. Z drugiej strony można powiedzieć, że dzięki szeregowi ulepszeń silnika inżynierom udało się ograniczyć spadek mocy wynikający z bardziej restrykcyjnych norm.

Ducati Panigale V4 R
Ducati Panigale V4 R © Ducati

To tylko połowa faktów. Podobnie jak poprzednio, można zamontować wyczynowy tytanowy wydech Akrapoviča i choć straci się homologację drogową, to moc wzrośnie do 237 KM i to jest już o 3 KM więcej niż we wcześniejszej odsłonie Panigale V4 R. Ale i na tym nie koniec.

Ducati w informacji o tym modelu chwali się wartością 240,5 KM. Aby uzyskać taką moc, oprócz torowego wydechu, trzeba też zastosować specjalny olej stworzony przez firmę Shell. Zmniejsza on tarcie tak znacząco, że zyskuje się dodatkowe 3,5 KM. Co ciekawe, na szóstym biegu maksymalna prędkość obrotowa wynosi 16 500 obr./min, ale na niższych przełożeniach jest ona mniejsza o 500 obr./min.

Ducati Panigale V4 R
Ducati Panigale V4 R © Ducati

Wśród nowości pojawiło się też poprawione, opracowane na bazie konstrukcji z serii WorldSBK suche sprzęgło. Ducati Panigale V4 R to też komputer na kołach i właśnie elektronice i oprogramowaniu poświęcono sporo pracy, aby uczynić tę maszynę jeszcze szybszą na torze. Zmiany objęły tu niemal wszystkie aspekty – od pracy silnika, przez hamowanie silnikiem czy pracę quickshiftera, po taki szczegół jak zmieniona grafika informacji na ekranie.

Zmianie uległo też zawieszenie. Oczywiście jest ono w pełni (ręcznie) regulowane. Z przodu znalazł się widelec Öhlins NPX25/30, którego skok zwiększono o 5 mm w porównaniu z poprzednią generacją Panigale V4 R. Inaczej skonfigurowano też tylny amortyzator Öhlins TTX36, co zaowocowało m.in. podniesieniem tyłu.

Ducati Panigale V4 R
Ducati Panigale V4 R © Ducati

Ducati dopracowało pakiet aerodynamiczny, a klientom oferuje szereg dodatków, wśród których są np. magnezowe felgi, które są o kolejne 0,7 kg lżejsze od już zdecydowanie odchudzonych standardowych kół. Sportowy styl natomiast można podkreślić elementami z włókna węglowego.

Ducati Panigale V4 R
Ducati Panigale V4 R © Ducati

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę