Nowa Jetta zamiast Bory
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8577/jetta2005-04.jpeg',550,354) ) |
| --- | Volkswagen definitywnie rezygnuje z nazwy Bora, by powrócić do pierwotnej – Jetta. Tak bowiem od początku nazywała się wersja sedan Golfa. Tak też wciąż nazywał się ten samochód za oceanem, gdzie nota bene sprzedaje się lepiej od Golfa. Nowy Volkswagen Jetta, który zadebiutował juz w Ameryce zastępuje sprzedawaną dotychczas w Europie Borę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8208/jetta2005-01.jpg',600,452) ) |
| --- | Volkswagen z iście niemiecką konsekwencją realizuje nową linię stylistyczną w trzecim już, po nowym Passacie i Golfie, modelu. Przód wygląda zatem ostrzej, bardziej dynamicznie, choć bez epatowania „agresywnymi”, krzykliwymi elementami. Z tyłu bliskie podobieństwo do wersji sedan Passata. Ogólnie rzecz biorąc, Jetta sprawia wrażenie auta zgrabnego, o nieprzypadkowym kształcie nadwozia. Nie mogąc ocenić na zdjęciu rozmiarów auta, łatwo pomylić nową Jettę z nowym Passatem
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8208/jetta2005-02.jpg',600,468) ) |
| --- | Volkswagen zadbał, by w sposób rzeczywisty wzmocnić pozycję następcy Jetty. Przydał mu więc znacznie większych rozmiarów. I tak, w porównaniu z poprzedniczką, Jetta ma długość 4,55 metra (+ 17,8 cm), szerokość 1,78 metra (+4,6 cm) i wysokość 1,46 metra (+1,3 cm). Analogicznie do długości zmienił się także rozstaw osi do 2,58 metra (+ 6,5 cm). Przyrost rozmiarów jest niebagatelny, urósł też znacznie bagażnik, który teraz ma aż 527 litrów – o 72 litry więcej niż Bora!
Nawet pospiesznie rzuciwszy okiem na wymiary nowej Jetty uwierzyć można, że model pozycjonować można by o klasę wyżej, niż Borę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8208/jetta2005-03.jpg',600,476) ) |
| --- | Jettę napędzać będzie aż sześć silników o bezpośrednim wtrysku paliwa – zarówno benzyny, jak i oleju napędowego. Prócz najsłabszego silnika benzynowego 1,4 (75 KM / 55 kW) do wyboru będą zatem motory benzynowe: 1.6 FSI (85 kW / 115 KM), 2.0 FSI (110 kW / 150 KM), oraz najmocniejszy, dwulitrowy turbodoładowany T-FSI o mocy 147 kW / 200 KM. Na ofertę diesli składać się będą trzy dwulitrowe silniki TDI o mocy 77 kW / 105 KM, 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM – najsilniejszy TDI uzupełni paletę silników później. Wszystkie silniki będą mogły być łączone z dwusprzęgłową przekładnią DSG, zaś dla dwu słabszych jednostek benzynowych przewidziano dodatkowo możliwość montażu sześciobiegowej przekładni automatycznej.
Prócz bezsprzecznie sporym rozmiarom i niezłemu wyglądowi, atrakcyjności Jetta kusić może dobrym wyposażeniem i adekwatną ceną. Niestety, nie znamy jeszcze ani jednego, ani drugiego. Wiadomo, że wyposażenie standardowe oferowane w Niemczech zawierać będzie półautomatyczną klimatyzację (Climatic), ESP, sześć poduszek powietrznych, aktywne przednie zagłówki, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie podnoszone szyby (czterech), centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka. ...Oby tylko polski importer nie zechciał ograniczyć znacząco tej listy, ani jej zanadto wysoko nie wycenić.