Najoszczędniejsze samochody z napędem na cztery koła
Niezależnie, czy mamy do pokonania błotniste leśne drogi, czy śnieg i lód na osiedlowym parkingu, napęd na cztery koła to bez wątpienia przydane rozwiązanie.
9. Lexus NX300h (197 KM)
Niezależnie, czy mamy do pokonania błotniste leśne drogi, czy śnieg i lód na osiedlowym parkingu, napęd na cztery koła to bez wątpienia przydane rozwiązanie. Jednak oprócz wyższej ceny zakupu wiąże się też z większym zużyciem paliwa. Brytyjczycy z zajmującego się testowaniem samochodów "What Car?" sprawdzili, które auta z napędem na obie osie naprawdę są najoszczędniejsze. Rzeczywiste wyniki zestawiono z wartościami obiecywanymi przez producentów.
Hybrydowy Luxus to jedyny model z benzynowym silnikiem w całym zestawieniu. Układ składający się z 2,5-litrowego silnika spalinowego i jednostki elektrycznej zapewnia moc 197 KM. W przypadku japońskiego SUV-a przekłada się to na przyspieszenie do 100 km/h w 9,2 s. Eksperci z "What Car?", zaznaczają też, że Lexus NX300h jest tańszy w utrzymaniu od konkurencyjnych modeli.
Średnie spalanie wg producenta - 5,0 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 6,2 l/100 km.
8. Nissan X-Trail 1.6 dCi (130 KM)
Minimalnie oszczędniejszy od Lexusa jest Nissan X-Trail z silnikiem Diesla zaczerpniętym od Renault. Ten japoński SUV jest jedynym autem w zestawieniu, które posiada 7 miejsc. Jak we wszystkich podobnych samochodach - dwa ostatnie siedziska są ciasne, ale w razie potrzeby pozwolą na przewiezienie dodatkowych pasażerów. W ofercie Nissna jest tylko jedna wersja z silnikiem wysokoprężnym i jedna benzynowa.
Średnie spalanie wg producenta - 5,3 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 6,2 l/100 km.
7. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D (175 KM)
W ofercie Mazdy SUV CX-5 z napędem na cztery koła dostępny jest z dwoma wersjami silnika o pojemności 2,2 l. Ponieważ wg danych producenta zużywają one tyle samo paliwa, to do wersji 4x4 w "What Car?" sprawdzono mocniejszy, 175-konny wariant. Dzięki temu kierowca może cieszyć się dobrymi osiągami (9,4 s do 100 km/h). Dodatkowe brytyjscy eksperci zaznaczają, że choć wśród SUV-ów CX-5 zajął dopiero drugie miejsce, to biorąc pod uwagę nie tylko spalanie, ale pełen obraz tego, co oferuje samochód, Mazda jest najciekawszą propozycją w tej klasie.
Średnie spalanie wg producenta - 5,2 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 6,1 l/100 km.
6. Honda CR-V 2.2 i-DTEC (150 KM)
Honda CR-V jest najbardziej oszczędnym SUV-em na rynku. Co więcej - rzeczywiste zużycie paliwa nie odbiega znacząco od tego co obiecuje producent. Eksperci z "What Car?" docenili też ilość przestrzeni w tym modelu, jego uniwersalność oraz wygodę prowadzenia. Niestety jako wadę odnotowali wysoką cenę kompaktowego SUV-a Hondy, który kosztuje nieco więcej niż podobni konkurenci.
Średnie spalanie wg producenta - 5,6 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 5,9 l/100 km.
4. Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro (190 KM)
Audi A5 to bardziej sportowo wyglądający (i praktyczny) brat A4. Co ciekawe, mimo swojego agresywnego stylu samochód ten jest oszczędny i to zapewniając bardzo dobre osiągi. W przypadku tego modelu możemy zapomnieć o jeździe w terenie, ale napęd na cztery koła ułatwi jazdę zimą lub na mokrej nawierzchni.
Średnie spalanie wg producenta - 5,3 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 5,8 l/100 km.
4. BMW 320d xDrive (190 KM)
Konkurent Audi, czyli BMW serii 3, osiągnął identyczny rezultat. Warto jednak zauważyć, że rzeczywiste zużycie paliwa bardzo mocno odbiega od tego, co obiecuje producent. Podobnie jak w przypadku A5, również bawarskie auto nie zostało w żaden sposób "uterenowione", a to oznacza, że nie należy się nim zapuszczać w trudniejszy teren.
Średnie spalanie wg producenta - 4,7 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 5,8 l/100 km.
3. BMW 420d Gran Coupe xDrive (184 KM)
Seria 4 Gran Coupe to już bezpośredni konkurent Audi A5 Sportback, czyli liftback o bardziej sportowym charakterze. Model ten ma minimalnie słabszego diesla pod maską od 320d. Co ciekawe, zdaniem producenta jest on bardziej paliwożerny, natomiast w praktyce zużywa nieco mniej oleju napędowego. BMW serii 4 na pewno nie nadaje się do off-roadu, ale zapewni lepsza trakcję na śliskiej nawierzchni.
Średnie spalanie wg producenta - 5,0 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 5,8 l/100 km.
2. Skoda Octavia Scout 2.0 TDI (150 KM)
Octavia w uterenowionej wersji Scout to ciekawa alternatywa dla SUV-ów. Jest bardziej przestronna i pakowna, dzięki większemu prześwitowi i napędowi na cztery koła nie ma problemu ze zjechaniem z asfaltu, a do tego zapewnia lepsze osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h w 9,1 s to lepsze wynik niż u konkurentów, a do auto okazuje się bardziej oszczędne. Jedyne czego może brakować niektórym, to masywnej sylwetki SUV-a.
Średnie spalanie wg producenta - 4,8 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 5,6 l/100 km.
1. Fiat Panda 1.3 Multijet 4x4
Panda jest zdecydowanie najmniejszym autem niż pozostałe w tym zestawieniu i posiada silnik o pojemności tylko 1,3 l. Nie powinno zatem dziwić, że jest najoszczędniejszy model z napędem na cztery koła. Mieszczuch w takiej wersji to samochód raczej niszowy, ale nie można mu odebrać zalet. Dzięki swoim niewielkim wymiarom i układowi 4x4, Panda wjedzie niemal wszędzie i swoimi możliwościami w terenie zaskoczy niejednego kierowcę. Co ważne - już wersja 4x4 jest zawieszona nieco wyżej, ale w ofercie jest też Panda Cross o jeszcze większym prześwicie i (zdaniem producenta) takim samym zużycia paliwa.
Średnie spalanie wg producenta - 4,7 l/100 km.
Średnie spalanie wg "What Car?" - 5,3 l/100 km.
* Przeczytaj test Fiata Pandy 4x4. * sj, moto.wp.pl