Międzynarodowy silnik roku – 3,9 biturbo V8 Ferrari
Co roku przyznawane są nagrody za najlepsze silniki dostępne aktualnie w samochodach. Oprócz kategorii głównej, jest też 12 innych, między innymi wynikających z pojemności jednostki napędowej. Oto lista zwycięzców.
Główną nagrodę po raz drugi z rzędu dostał silnik Ferrari z modeli 488 GTB i Spider. Jednostka produkuje 670 KM i zapewnia sportowemu autu świetnie osiągi – przyspieszenie do 100 km/h w 3,0 s i prędkość maksymalną 330 km/h (w kabriolecie 325 km/h). Drugie miejsce również zajął silnik z samochodu sportowego – 3-litrowy turbodoładowany motor napędzający podstawowe wersje Porsche 911. Może być to o tyle zaskakujące, że jeszcze niedawno przez lata w konkursie dominowały małe i oszczędne silniki z miejskich samochodów.
Nowy silnik – hybryda 3,5 V6 Hondy
W tym roku jurorzy wyraźnie zwrócili w kierunku mocnych silników z samochodów sportowych. Wśród nowości najwyżej oceniono napęd hybrydowy Hondy NSX. Jest wyjątkowa konstrukcja, która łączy podwójnie doładowaną jednostkę V6 z aż trzema silnikami elektrycznymi dając łączną moc 518 KM. Dzięki temu sportowa Honda przyspiesza do 100 km/h w 2,9 s i rozpędza się do 307 km/h.
Silnik ekologiczny – elektryczny napęd Tesli
Nie jest to niespodzianką, że w tej kategorii najwięcej punktów od jurorów otrzymał napęd Tesli. To on i jego możliwości są największą zaletą samochodów amerykańskiej marki. Nawet podstawowe wersje zapewniają świetne osiągi, a topowe specyfikacje pozwalają limuzynie i SUV-owi mierzyć się z najszybszymi supersamochodami.
Silnik o wysokich osiągach – 3,9 biturbo V8 Ferrari
Skoro Ferrari zwyciężyło w głównej kategorii, to nie jest niespodzianką, że zajęło pierwsze miejsce również wśród jednostek o najwyższej mocy. Co więcej, także w tym przypadku drugie miejsce przypadło jednostce z Porsche 911, jednak tutaj jest to wolnossący silnik o pojemności 4,0 l z wersji GT3, GT3 RS i R.
Napęd elektryczny – Tesla
Oddzielną kategorią są również napędy całkowicie elektryczne. W tym przypadku jurorzy mieli ograniczony wybór i pierwsza szóstka objęła niemal wszystkie dostępne na rynku samochody elektryczne. Jak łatwo się domyślić, również w tej grupie najwyżej oceniono napęd Tesli, który w topowej specyfikacji oferuje prawie 800 KM.
Silniki do 1 litra – 1,0 EcoBoost Forda
Kategoria najmniejszych silników została zdominowana głównie przez jednostki będące przykładem daleko posuniętego downsizingu. Zwycięzcą szósty raz z rzędu okazała się konstrukcja Forda, która w latach 2012-2014 zdobywała też nagrodę w kategorii głównej. Drugie miejsce, z minimalną stratą zajął konkurencyjny silnik Volkswagena.
Silniki od 1,0 do 1,4 l – 1,2 turbo PSA
W przypadku nieco większych silników zdecydowanym zwycięzcą okazała się konstrukcja francuskiego koncernu PSA, czyli właściciela takich marek jak Peugeot, Citroen i DS, a ostatnio również Opla (choć tam na razie silnik ten jeszcze nie trafia). 3, 4 i 6 miejsce w tej grupie przypadło silnikowi 1,4 TSI Volkswagena w różnych wariantach (z odłączaniem cylindrów, standardowym i w układzie hybrydowym). Jednak niemiecka konstrukcja wyraźnie przegrała z francuską.
Silniki od 1,4 do 1,8 l – hybryda trzycylindrowa 1,5 BMW
BMW raczej nie kojarzy się z małymi silnikami, ale czasy się zmieniają i również bawarska marka stawia na downsizing, tym bardziej że razem z Mini ma w swojej ofercie auta segmentów B i C. Zwycięzcą w tej kategorii została jednostka hybrydowa ze sportowego BMW i8. Natomiast drugie miejsce zajął kolejny 3-cylindrowy silnik BMW o pojemności 1,5 l – tym razem jednostka z popularnych modeli miejskich i kompaktowych niemieckiego koncernu.
Silniki od 1,8 do 2,0 l – 2,0 turbo Porsche
Wśród silników 2-litowych również widać, że w tym roku jurorzy szczególnie docenili konstrukcje o sportowych parametrach. Pierwsze miejsce zajęła konstrukcja Porsche trafiająca do modeli 718 (Boxstera i Caymana). Minimalnie za nim znalazł się silnik Mercedesa od AMG trafiający do modeli A45, CLA45 i GLA45. Uznanie zyskała też 2-litrowa odmiana silnika TSI, która może mieć nawet ponad 300 KM i w znacznej części trafia do najmocniejszych wersji modeli koncernu.
Silniki od 2,0 do 2,5 l – 2,5 TFSI Audi
W tej grupie już konkurencja jest mniejsza i są to głównie dwie grupy – silniki wysokoprężne i benzyniaki do modeli sportowych. Całe podium zajęły te drugie. Jurorzy najwyżej ocenili 5-cylidrowowa jednostkę o pojemności 2,5 l, która trafia do modeli RS3 (367 KM) i TT RS (400 KM). Drugą lokatę zajęła mocniejsza konstrukcja z Porsche 718 Boxstera S i Caymana S. Za nią znalazł się silnik Forda trafiający do Focusa RS i Mustanga.
Silniki od 2,5 do 3,0 l – 3,0 turbo Porsche
W tej kategorii wchodzimy już na pole samochodów klasy premium. Jak się okazuje, jurorzy znowu nie ocenili wysoko najpopularniejszych motorów, tylko te, które dostarczają sporo mocy i mają sportową charakterystykę. Zwyciężyła 3-litrowa jednostka Porsche z modelu 911 (ta, która w kategorii głównej zajęła drugie miejsce). Na drugim miejscu, uzyskując ponad dwa razy mniej punktów, znalazł się podwójnie doładowany silnik BMW z modeli M3 i M4, a podium uzupełniła jednostka 2,9 V5 z Alfy Romeo Giulii Quadrifoglio o mocy 510 KM.
Silniki od 3,0 do 4,0 l – 3,9 biturbo V8 Ferrari
To już pole typowo należące do najszybszych samochodów sportowych. Nie jest niespodzianką, że była to trzecia kategoria, w której najwyższą ocenę jurorów otrzymał silnik z Ferrari 488. Drugie miejsce zajęła 4-litrowa jednostka biturbo AMG trafiająca do modeli GT, Klasy C, Klasy E i Klasy G. Trzecia lokata padła łupem Porsche i 4-litrowego boksera z 911 GT3, GT3 RS i R.
Silniki powyżej 4,0 l – 6,3 V12 Ferrari
Ferrari odniosło sukces również w ostatniej kategorii, czyli wśród największych silników. W tym przypadku wygrała jednostka V12 o pojemności 6,3 l z modeli F12berlinetta (740 KM) i F12tdf (780 KM). Co ciekawe, modele te zostały właśnie zastąpione przez 812 Superfast, który posiada jednak ten sam silnik zwiększony do 6,5 l i mocy 800 KM. Drugi stopień podium zajęło Audi z jednostką 5,2 l V10 z modelu R8 i Lamborghini Huracana. Pierwszą trójkę uzupełniło V12 o pojemności 6,5 l montowane w Lamborghini Aventadorze.