Najlepsze silniki 2017 roku

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina

/ 13Międzynarodowy silnik roku – 3,9 biturbo V8 Ferrari

Obraz
© Materiały prasowe

Co roku przyznawane są nagrody za najlepsze silniki dostępne aktualnie w samochodach. Oprócz kategorii głównej, jest też 12 innych, między innymi wynikających z pojemności jednostki napędowej. Oto lista zwycięzców.

Główną nagrodę po raz drugi z rzędu dostał silnik Ferrari z modeli 488 GTB i Spider. Jednostka produkuje 670 KM i zapewnia sportowemu autu świetnie osiągi – przyspieszenie do 100 km/h w 3,0 s i prędkość maksymalną 330 km/h (w kabriolecie 325 km/h). Drugie miejsce również zajął silnik z samochodu sportowego – 3-litrowy turbodoładowany motor napędzający podstawowe wersje Porsche 911. Może być to o tyle zaskakujące, że jeszcze niedawno przez lata w konkursie dominowały małe i oszczędne silniki z miejskich samochodów.

/ 13Nowy silnik – hybryda 3,5 V6 Hondy

Obraz
© Materiały prasowe

W tym roku jurorzy wyraźnie zwrócili w kierunku mocnych silników z samochodów sportowych. Wśród nowości najwyżej oceniono napęd hybrydowy Hondy NSX. Jest wyjątkowa konstrukcja, która łączy podwójnie doładowaną jednostkę V6 z aż trzema silnikami elektrycznymi dając łączną moc 518 KM. Dzięki temu sportowa Honda przyspiesza do 100 km/h w 2,9 s i rozpędza się do 307 km/h.

/ 13Silnik ekologiczny – elektryczny napęd Tesli

Obraz
© Materiały prasowe

Nie jest to niespodzianką, że w tej kategorii najwięcej punktów od jurorów otrzymał napęd Tesli. To on i jego możliwości są największą zaletą samochodów amerykańskiej marki. Nawet podstawowe wersje zapewniają świetne osiągi, a topowe specyfikacje pozwalają limuzynie i SUV-owi mierzyć się z najszybszymi supersamochodami.

/ 13Silnik o wysokich osiągach – 3,9 biturbo V8 Ferrari

Obraz
© Materiały prasowe

Skoro Ferrari zwyciężyło w głównej kategorii, to nie jest niespodzianką, że zajęło pierwsze miejsce również wśród jednostek o najwyższej mocy. Co więcej, także w tym przypadku drugie miejsce przypadło jednostce z Porsche 911, jednak tutaj jest to wolnossący silnik o pojemności 4,0 l z wersji GT3, GT3 RS i R.

/ 13Napęd elektryczny – Tesla

Obraz
© Materiały prasowe

Oddzielną kategorią są również napędy całkowicie elektryczne. W tym przypadku jurorzy mieli ograniczony wybór i pierwsza szóstka objęła niemal wszystkie dostępne na rynku samochody elektryczne. Jak łatwo się domyślić, również w tej grupie najwyżej oceniono napęd Tesli, który w topowej specyfikacji oferuje prawie 800 KM.

/ 13Silniki do 1 litra – 1,0 EcoBoost Forda

Obraz
© Materiały prasowe

Kategoria najmniejszych silników została zdominowana głównie przez jednostki będące przykładem daleko posuniętego downsizingu. Zwycięzcą szósty raz z rzędu okazała się konstrukcja Forda, która w latach 2012-2014 zdobywała też nagrodę w kategorii głównej. Drugie miejsce, z minimalną stratą zajął konkurencyjny silnik Volkswagena.

/ 13Silniki od 1,0 do 1,4 l – 1,2 turbo PSA

Obraz
© Materiały prasowe

W przypadku nieco większych silników zdecydowanym zwycięzcą okazała się konstrukcja francuskiego koncernu PSA, czyli właściciela takich marek jak Peugeot, Citroen i DS, a ostatnio również Opla (choć tam na razie silnik ten jeszcze nie trafia). 3, 4 i 6 miejsce w tej grupie przypadło silnikowi 1,4 TSI Volkswagena w różnych wariantach (z odłączaniem cylindrów, standardowym i w układzie hybrydowym). Jednak niemiecka konstrukcja wyraźnie przegrała z francuską.

/ 13Silniki od 1,4 do 1,8 l – hybryda trzycylindrowa 1,5 BMW

Obraz
© Materiały prasowe

BMW raczej nie kojarzy się z małymi silnikami, ale czasy się zmieniają i również bawarska marka stawia na downsizing, tym bardziej że razem z Mini ma w swojej ofercie auta segmentów B i C. Zwycięzcą w tej kategorii została jednostka hybrydowa ze sportowego BMW i8. Natomiast drugie miejsce zajął kolejny 3-cylindrowy silnik BMW o pojemności 1,5 l – tym razem jednostka z popularnych modeli miejskich i kompaktowych niemieckiego koncernu.

/ 13Silniki od 1,8 do 2,0 l – 2,0 turbo Porsche

Obraz
© Materiały prasowe

Wśród silników 2-litowych również widać, że w tym roku jurorzy szczególnie docenili konstrukcje o sportowych parametrach. Pierwsze miejsce zajęła konstrukcja Porsche trafiająca do modeli 718 (Boxstera i Caymana). Minimalnie za nim znalazł się silnik Mercedesa od AMG trafiający do modeli A45, CLA45 i GLA45. Uznanie zyskała też 2-litrowa odmiana silnika TSI, która może mieć nawet ponad 300 KM i w znacznej części trafia do najmocniejszych wersji modeli koncernu.

10 / 13Silniki od 2,0 do 2,5 l – 2,5 TFSI Audi

Obraz
© Materiały prasowe

W tej grupie już konkurencja jest mniejsza i są to głównie dwie grupy – silniki wysokoprężne i benzyniaki do modeli sportowych. Całe podium zajęły te drugie. Jurorzy najwyżej ocenili 5-cylidrowowa jednostkę o pojemności 2,5 l, która trafia do modeli RS3 (367 KM) i TT RS (400 KM). Drugą lokatę zajęła mocniejsza konstrukcja z Porsche 718 Boxstera S i Caymana S. Za nią znalazł się silnik Forda trafiający do Focusa RS i Mustanga.

11 / 13Silniki od 2,5 do 3,0 l – 3,0 turbo Porsche

Obraz
© Materiały prasowe

W tej kategorii wchodzimy już na pole samochodów klasy premium. Jak się okazuje, jurorzy znowu nie ocenili wysoko najpopularniejszych motorów, tylko te, które dostarczają sporo mocy i mają sportową charakterystykę. Zwyciężyła 3-litrowa jednostka Porsche z modelu 911 (ta, która w kategorii głównej zajęła drugie miejsce). Na drugim miejscu, uzyskując ponad dwa razy mniej punktów, znalazł się podwójnie doładowany silnik BMW z modeli M3 i M4, a podium uzupełniła jednostka 2,9 V5 z Alfy Romeo Giulii Quadrifoglio o mocy 510 KM.

12 / 13Silniki od 3,0 do 4,0 l – 3,9 biturbo V8 Ferrari

Obraz
© Materiały prasowe

To już pole typowo należące do najszybszych samochodów sportowych. Nie jest niespodzianką, że była to trzecia kategoria, w której najwyższą ocenę jurorów otrzymał silnik z Ferrari 488. Drugie miejsce zajęła 4-litrowa jednostka biturbo AMG trafiająca do modeli GT, Klasy C, Klasy E i Klasy G. Trzecia lokata padła łupem Porsche i 4-litrowego boksera z 911 GT3, GT3 RS i R.

13 / 13Silniki powyżej 4,0 l – 6,3 V12 Ferrari

Obraz
© Materiały prasowe

Ferrari odniosło sukces również w ostatniej kategorii, czyli wśród największych silników. W tym przypadku wygrała jednostka V12 o pojemności 6,3 l z modeli F12berlinetta (740 KM) i F12tdf (780 KM). Co ciekawe, modele te zostały właśnie zastąpione przez 812 Superfast, który posiada jednak ten sam silnik zwiększony do 6,5 l i mocy 800 KM. Drugi stopień podium zajęło Audi z jednostką 5,2 l V10 z modelu R8 i Lamborghini Huracana. Pierwszą trójkę uzupełniło V12 o pojemności 6,5 l montowane w Lamborghini Aventadorze.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła