Trwa ładowanie...

Motocykl 125 cm3 za granicą. Przepisy w innych krajach

Polacy, którzy mają prawo jazdy kategorii B, pokochali możliwość jazdy na motocyklach z silnikami 125 cm3. Warto jednak pamiętać, że posiadanie takich uprawnień w Polsce nie oznacza, że jednośladami tej klasy można jeździć także w innych europejskich krajach. Oto jak wyglądają przepisy za granicą.

Honda CB125FHonda CB125FŹródło: Materiały prasowe, fot: Honda
d31b8s7
d31b8s7

Umożliwienie jazdy na motocyklach 125 cm3 osobom, które od przynajmniej 3 lat mają prawo jazdy kategorii B, było w Polsce prawdziwą rewolucją. Małe jednoślady stały się hitem. W 2020 r. wśród nowych motocykli "125-tki" stanowiły ponad połowę sprzedaży. Na rynku wtórnym też jest w czym przebierać. Trzeba jednak pamiętać, że uprawnienia te dotyczą Polski.

W całej Unii Europejskiej możliwość jazdy motocyklami z silnikami do 125 cm3 daje prawo jazdy kategorii A1 (oraz A2 i A). Kierowcy samochodów mogą zyskiwać takie prawo na podstawie lokalnych przepisów i trzeba o tym pamiętać. W różnych krajach przepisy potrafią się znacząco różnić w tej materii, dlatego należy je sprawdzić, jeśli ma się zamiar jeździć motocyklem 125 cm3 w innym państwie. Nawet krótka wycieczka przez granicę może skończyć się karą za jazdę bez uprawnień.

Hiszpania, Łotwa, Portugalia, Polska i Włochy – wystarczy doświadczenie

Polska nie jest jedynym krajem, w którym wystarczy doświadczenie za kierownicą samochodu, aby móc jeździć motocyklami 125 cm3. W Hiszpanii obowiązują identyczne przepisy jak w naszym kraju - wymagany jest 3-letni staż z prawem jazdy kategorii B. W sąsiedniej Portugalii kierowcy samochodów, którzy chcą jeździć 125-kami, muszą mieć ukończone 25 lat, natomiast w kojarzonych z małymi jednośladami Włoszech wymagane jest, by kierujący miał skończone 21 lat. Bez dodatkowych szkoleń i ograniczeń, mając tylko prawo jazdy kategorii B, można jeździć 125-kami na Łotwie.

Czechy i Słowacja – tylko z automatyczną skrzynią biegów

Szczególne przepisy obowiązują u obu naszych południowych sąsiadów. W Czechach można jeździć jednośladami 125 cm3 na prawo jazdy kategorii B, a na Słowacji nawet na B1, jednak jest jedno ważne ograniczenie – pojazdy muszą być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. W praktyce oznacza to możliwość poruszania się skuterami, a nie motocyklami, które prawie zawsze mają manualną przekładnię.

d31b8s7

Austria, Belgia, Francja, Grecja, Luksemburg, Niemcy – wymagany jest dodatkowy kurs

W niektórych krajach trzeba odbyć dodatkowy kurs doszkalający, aby móc jeździć motocyklami 125 cm3 na prawo jazdy kategorii B. Jednak jest on tańszy i krótszy niż pełne szkolenie na kategorię A1. W Austrii po 5 latach doświadczenia należy odbyć 6-godzinne szkolenie. W Belgii wystarczą 2 lata za kółkiem i 4 godziny kursu. We Francji jest podobnie, ale tam dodatkowy trening trwa 7 godzin. Identyczne wymagania (2 lata doświadczenia i 7 godzin szkolenia) są w Luksemburgu.

W Niemczech ukłon w stronę kierowców samochodów jest już niewielki, ale mimo to wielu z nich decyduje się na dodatkowe szkolenie. Wymagane jest 5 lat doświadczenia za kierownicą auta, wiek 25 lat i odbycie szkolenia, które trwa 13,5 godziny (co w praktyce oznacza 9 półtoragodzinnych zajęć). Ułatwieniem jest to, że na koniec nie trzeba zdawać egzaminu.

Szwajcaria i Wielka Brytania z pewnymi ułatwieniami

Od 2021 r. zmiany zaszły w szwajcarskich przepisach. Teraz już do jazdy "125-kami" jest wymagana kategoria A1 (lub wyższa). Jedyny plus dla kierowców samochodów jest taki, że mogą oni odbyć skrócony kurs, ale zakończony standardowym egzaminem.

Natomiast w Wielkiej Brytanii wymagane jest prawo jazdy A1, ale motocyklem można jeździć samemu już podczas nauki. Musi być on oznaczony literą "L", a kierujący powinien posiadać tymczasowe pozwolenie (właściciele kategorii B uzyskują je z automatu).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d31b8s7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31b8s7
Więcej tematów