Motocykl 125 cm3 za granicą. Przepisy w innych krajach

Polacy, którzy mają prawo jazdy kategorii B, pokochali możliwość jazdy na motocyklach z silnikami 125 cm3. Warto jednak pamiętać, że posiadanie takich uprawnień w Polsce nie oznacza, że jednośladami tej klasy można jeździć także w innych europejskich krajach. Oto jak wyglądają przepisy za granicą.

Honda CB125FHonda CB125F
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Honda
Szymon Jasina

Umożliwienie jazdy na motocyklach 125 cm3 osobom, które od przynajmniej 3 lat mają prawo jazdy kategorii B, było w Polsce prawdziwą rewolucją. Małe jednoślady stały się hitem. W 2020 r. wśród nowych motocykli "125-tki" stanowiły ponad połowę sprzedaży. Na rynku wtórnym też jest w czym przebierać. Trzeba jednak pamiętać, że uprawnienia te dotyczą Polski.

W całej Unii Europejskiej możliwość jazdy motocyklami z silnikami do 125 cm3 daje prawo jazdy kategorii A1 (oraz A2 i A). Kierowcy samochodów mogą zyskiwać takie prawo na podstawie lokalnych przepisów i trzeba o tym pamiętać. W różnych krajach przepisy potrafią się znacząco różnić w tej materii, dlatego należy je sprawdzić, jeśli ma się zamiar jeździć motocyklem 125 cm3 w innym państwie. Nawet krótka wycieczka przez granicę może skończyć się karą za jazdę bez uprawnień.

Hiszpania, Łotwa, Portugalia, Polska i Włochy – wystarczy doświadczenie

Polska nie jest jedynym krajem, w którym wystarczy doświadczenie za kierownicą samochodu, aby móc jeździć motocyklami 125 cm3. W Hiszpanii obowiązują identyczne przepisy jak w naszym kraju - wymagany jest 3-letni staż z prawem jazdy kategorii B. W sąsiedniej Portugalii kierowcy samochodów, którzy chcą jeździć 125-kami, muszą mieć ukończone 25 lat, natomiast w kojarzonych z małymi jednośladami Włoszech wymagane jest, by kierujący miał skończone 21 lat. Bez dodatkowych szkoleń i ograniczeń, mając tylko prawo jazdy kategorii B, można jeździć 125-kami na Łotwie.

Czechy i Słowacja – tylko z automatyczną skrzynią biegów

Szczególne przepisy obowiązują u obu naszych południowych sąsiadów. W Czechach można jeździć jednośladami 125 cm3 na prawo jazdy kategorii B, a na Słowacji nawet na B1, jednak jest jedno ważne ograniczenie – pojazdy muszą być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. W praktyce oznacza to możliwość poruszania się skuterami, a nie motocyklami, które prawie zawsze mają manualną przekładnię.

Austria, Belgia, Francja, Grecja, Luksemburg, Niemcy – wymagany jest dodatkowy kurs

W niektórych krajach trzeba odbyć dodatkowy kurs doszkalający, aby móc jeździć motocyklami 125 cm3 na prawo jazdy kategorii B. Jednak jest on tańszy i krótszy niż pełne szkolenie na kategorię A1. W Austrii po 5 latach doświadczenia należy odbyć 6-godzinne szkolenie. W Belgii wystarczą 2 lata za kółkiem i 4 godziny kursu. We Francji jest podobnie, ale tam dodatkowy trening trwa 7 godzin. Identyczne wymagania (2 lata doświadczenia i 7 godzin szkolenia) są w Luksemburgu.

W Niemczech ukłon w stronę kierowców samochodów jest już niewielki, ale mimo to wielu z nich decyduje się na dodatkowe szkolenie. Wymagane jest 5 lat doświadczenia za kierownicą auta, wiek 25 lat i odbycie szkolenia, które trwa 13,5 godziny (co w praktyce oznacza 9 półtoragodzinnych zajęć). Ułatwieniem jest to, że na koniec nie trzeba zdawać egzaminu.

Szwajcaria i Wielka Brytania z pewnymi ułatwieniami

Od 2021 r. zmiany zaszły w szwajcarskich przepisach. Teraz już do jazdy "125-kami" jest wymagana kategoria A1 (lub wyższa). Jedyny plus dla kierowców samochodów jest taki, że mogą oni odbyć skrócony kurs, ale zakończony standardowym egzaminem.

Natomiast w Wielkiej Brytanii wymagane jest prawo jazdy A1, ale motocyklem można jeździć samemu już podczas nauki. Musi być on oznaczony literą "L", a kierujący powinien posiadać tymczasowe pozwolenie (właściciele kategorii B uzyskują je z automatu).

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025