Moto Guzzi V100 Mandello to pierwszy motocykl na świecie z aktywną aerodynamiką
Na targach EICMA Moto Guzzi zaprezentowało swój nowy flagowy model V100 Mandello. Jak tłumaczą Włosi, ten motocykl turystyczny motocykl otwiera nowy rozdział w historii marki. Bez wątpienia jest jej najbardziej nowoczesnym i zaawansowanym modelem.
Moto Guzzi ostatnio kojarzy się ze stylistyką retro. V7 i V9 wyglądają jak motocykle sprzed lat, a V85 TT też jak inspirowany klasycznym stylem. Włoska marka w swojej (również nie tak odległej) historii jednak miała nowocześnie wyglądające modele i z premierą V100 Mandello do tego wraca. Co więcej, debiut tej całkowicie nowej konstrukcji zbiega się ze 100-leciem marki i ma być otwarciem kolejnego stulecia.
V100 Mandello łączy klasyczne cechy motocykli Moto Guzzi z nowoczesnością i widać to już w stylistyce, która zdecydowanie przyciąga oko. Jest maszyną sportowo-turystyczna, ale trochę wymyka się prostej klasyfikacji. Producent obiecuje komfort podróży (również w dwie osoby) oraz wygodną pozycję siedzącą, ale na zdjęciach nie widać nawet stelaży pod kufry. Z drugiej strony ma być sportowo dzięki kompaktowej konstrukcji, ale nie jest to mały zwarty motocykl.
Sercem Moto Guzzi V100 Mandello jest nowy silnik. Oczywiście jest to jednostka V2 z cylindrami wystającymi na boki, ale większa niż w pozostałych oferowanych dziś modelach. Duża pojemność spowodowała, że inżynierowie musieli zadbać, aby konstrukcja była możliwie kompaktowa i lekka. Silnik ma 1042 cm3 i dostarcza maksymalną moc 115 KM oraz maksymalny moment obrotowy 105 Nm, którego 90 proc. dostępne jest już przy 3500 obr./min.
Jak na nowoczesny flagowy motocykl przystało, Moto Guzzi V100 Mandello ma na pokładzie sporo elektroniki. Jest oczywiście elektronicznie sterowana przepustnica, tempomat czy system cornering ABS. Można wybrać jeden z czterech trybów jazdy (Travel, Sport, Rain i Road), które powiązane są z trzema różnymi mapami silnika, czterema poziomami kontroli trakcji i trzema poziomami hamowania silnikiem, a także ustawieniami półaktywnego zawieszenia Ohlins. To ostatnie może automatycznie dostosowywać swoje parametry do warunków drogowych i stylu jazdy.
Tym, co szczególnie wyróżnia Moto Guzzi V100 Mandello, jest aktywna aerodynamika, która po raz pierwszy znalazła się w seryjnym motocyklu. Są to automatycznie sterowane deflektory powietrza znajdujące się na górze 17,5-litrowego zbiornika paliwa. Zmieniają one swoje ustawienie w zależności od prędkości i wybranego trybu jazdy i przy pełnym otwarciu o 22 proc. zmniejszają nacisk powietrza na kierowcę. Do tego o komfort przy wyższych prędkościach dba elektrycznie regulowana szyba.
Moto Guzzi V100 Mandello wyposażone jest też w 5-calowy kolorowy wyświetlacz. Po podłączeniu telefonu za pomocą Bluetooth mogą być na nim pokazywane wskazówki nawigacji. Do tego motocykl ma w pełni LED-owe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej oraz doświetlanie zakrętów.