Mazda 6 liftback

None

Obraz

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

W tej klasie jest kilku mocnych graczy. Najwięksi to Toyota Avensis, Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Mazda 6 miałaby szansę pokonać ich wszystkich. Miałaby, gdyby nie cena. Przy bliższym poznaniu ujawnia mnóstwo zalet i zaledwie kilka drobnych wad. Na rynek wchodzi właśnie wersja po liftingu. W naszym teście prezentujemy model A.D. 2009 z oszczędnym silnikiem diesla.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Starcie z Volkswagenem Passatem wygrywa za sprawą wysokiej niezawodności. Wrażeniami z jazdy i jakością wykonania przewyższa Forda Mondeo, jest też niewiele droższa od Toyoty Avensis, którą można uznać za największą konkurentkę. Tyle że Mazda wśród „samochodów japońskich” jest jak przedostatni Mohikanin. Za ostatniego możemy uznać Subaru.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Kupując Toyotę, Nissana lub Mitsubishi stajemy się właścicielami auta Made in Holland lub Made in England. Mazda i Subaru wciąż produkują swoje auta w ojczyźnie. To widać, a także czuć podczas jazdy. Precyzja wykonania i spasowanie elementów są na medal. Jakość potwierdzają wysokie notowania w raportach bezawaryjności.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Jedna z największych zalet Mazdy jest jednocześnie jej największą wadą. Ponieważ produkcja odbywa się w Japonii, ceny muszą być wyższe niż w przypadku japońskich modeli, wytwarzanych w Europie. Przyczyny są dwie: większe koszta transportu i 10-procentowe cło na pojazdy wytwarzane poza terenem Unii Europejskiej. Dla klientów w salonach może to również oznaczać dłuższy czas oczekiwania na zamówione modele w wybranej specyfikacji.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Sylwetka Mazdy 6 wciąż wygląda nowocześnie, dziwi zatem dlaczego producent decyduje się na lifting. Z przodu zwracają uwagę masywne błotniki i sporych rozmiarów grill oraz długa maska. Auto z Hiroszimy może się podobać. Zwłaszcza, że z każdej strony wygląda korzystnie. Zarówno w wersji liftback, jak i w wersji kombi. Projektanci zrobili w przypadku obu tych aut dobrą robotę.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską 2-litrowa, turbodoładowana jednostka diesla MR-CD o mocy 140 KM. Ten silnik jest dosyć głośny powyżej 3 tys. obrotów, ma wyczuwalną turbodziurę, ale zapewnia zadowalającą dynamikę. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 10,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 198 km/h. Jego zalety docenimy podczas wizyt w warsztacie, bo według statystyk powinniśmy tam trafiać tylko na rutynowe przeglądy. 2-litrowy diesel odwdzięczy się też na stacji benzynowej. Zadowala się 5,3 l/100 km na trasie i 7,6 l/100 km w mieście. Niezły wynik jak na tak duże i dość ciężkie auto.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Duży plus za znakomicie trzymające w zakrętach, choć dość twarde zawieszenie i właściwości jezdne. Układ kierowniczy jest czuły i zapewnia kierowcy dobre wyczucie nawierzchni. 6-stopniowa skrzynia biegów o krótkim skoku lewarka działa bardzo precyzyjnie. Czasami wydaje się, że aż nadto, bo wymaga od kierowcy dużej dokładności podczas zmiany biegów. Tak samo działają hamulce i sprzęgło – „łapią” od razu, zmuszając do dużej precyzji działania. Te cechy Mazdy 6 trudno jednak uznać za wadę.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Sylwetka Mazdy 6 wciąż wygląda nowocześnie, dziwi zatem dlaczego producent decyduje się na lifting.

/ 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik ma pojemność 510 litrów (po złożeniu siedzeń 1702 l). Mniej, niż u konkurencji, ale na potrzeby przeciętnej rodziny z pewnością wystarczy. Uchwyty umieszczone w bocznych ściankach przy klapie bagażnika pozwalają jednym ruchem ręki składać siedzenia. Gdy zamykamy pokrywę, elektryczny silnik dociąga ją do prawidłowej pozycji.

10 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Problemem są umieszczone w kierownicy przyciski, służące do obsługi radia. Prosta w działaniu jest tylko regulacja głośności (+/-). Spróbujcie jednak zmienić stację radiową nie odrywając wzroku od drogi. To sztuka. Sztuką jest też dotarcie do informacji o zużyciu paliwa, zmiana ścieżki na płycie CD, a nawet... sprawdzenie która godzina.

11 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Aby uruchomić którąkolwiek z wymienionych funkcji trzeba nawigować kursorem, który przesuwa się pod kolejnymi punktami menu, następnie wybrać żądaną funkcję. Dopiero wtedy można wykonać planowaną operację. Robienie tego w czasie jazdy groziłoby wypadkiem, a przecież obsługa komputera pokładowego i radia z pomocą przycisków umieszczonych w kierownicy ma w założeniu ułatwiać życie. To rozwiązanie jest bez wątpienia największą wadą Mazdy 6 i całe szczęście, że zrezygnowano z niego w nowej Maździe 3.

12 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Jakość plastików i materiałów tapicerskich użytych we wnętrzu nie budzi zastrzeżeń.

13 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 10,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 198 km/h.

14 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Spróbujcie zmienić stację radiową nie odrywając wzroku od drogi. To sztuka.

15 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Sztuką jest dotarcie do informacji o zużyciu paliwa, zmiana ścieżki na płycie CD, a nawet... sprawdzenie która godzina.

16 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Aby uruchomić którąkolwiek z wymienionych funkcji trzeba nawigować kursorem, który przesuwa się pod kolejnymi punktami menu, następnie wybrać żądaną funkcję. Dopiero wtedy można wykonać planowaną operację.

17 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Poszczególne elementy wnętrza precyzyjnie dopasowano, dzięki czemu podczas jazdy nic nie trzeszczy ani nie skrzypi.

18 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Fotele przednie są dobrze wyprofilowane. Nawet w dłuższej trasie nie odczujemy zmęczenia. W wersji Exclusive Plus mogą być pokryte skórzaną tapicerką.

19 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Z przodu miejsca pod dostatkiem, ale z tyłu przestrzeń nad głowami pasażerów ogranicza opadająca linia dachu.

20 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Szare, prążkowane tworzywo na wierzchu środkowego tunelu wygląda ciekawie. Całe szczęście, że nie próbuje imitować drewna.

21 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik ma pojemność 510 litrów (po złożeniu siedzeń 1702 l).

22 / 22Klasa średnia po japońsku

Obraz
© Marek Wieliński

Uchwyty umieszczone w bocznych ściankach przy klapie bagażnika pozwalają jednym ruchem ręki składać siedzenia.

Mazda 6 to bardzo udany model. Zachęcają do niego dobre silniki, rewelacyjne zawieszenie (w tylnej osi zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe typu multi-link), komfort podróżowania i jakość wykonania. Plusy to także wysmakowana i niebanalna stylistyka nadwozia oraz czołowe pozycje w rankingach niezawodności. Argumentem za jest też bogate standardowe wyposażenie (6 poduszek powietrznych, ESP, tempomat, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, radio ze zmieniarką płyt CD). Główne wady to wysoka cena i dziwny system sterowania pokładowym komputerem z pomocą przełączników umieszczonych w kierownicy.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3