Mazda 3
Postrach wśród kompaktów
Nowa filozofia budowania samochodów przez japońskiego producenta zdaje egzamin
Nowa filozofia budowania samochodów przez japońskiego producenta zdaje egzamin. Spory sukces odniósł model CX-5, a na szóstkę trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszy się kompaktowy model, mogący poważnie namieszać w segmencie zdominowanym od lat przez Volkswagena, Forda i Opla. Mierzące 446,5 centymetra nadwozie Mazdy zaprojektowano w stylu Kodo. Dynamiczne przetłoczenia wespół z przednimi kloszami w kształcie łez i gwałtownie opadającą klapą bagażnika skutecznie wyróżniają azjatycki samochód.
Zdecydowanie jednym z najsłabszych punktów trójki jest paleta jednostek napędowych. Obecnie w gamie znajdują się tylko dwa silniki o pojemnościach 1,5 i 2,0 l. Słabszy rozwija 100 koni mechanicznych i 150 Nm momentu obrotowego, co wystarcza do osiągnięcia pierwszej setki już w 10,8 sekundy. 2,0 l występuje w dwóch wariantach mocy. Podstawowy generuje 120 KM i z pewnością zasługuje na bycie poważną alternatywą dla dowsizingowych produktów zasilanych przy pomocy turbosprężarki. Spala niewiele więcej od TSI i Ecoboosta, a gwarantuje znacznie dłuższą i przede wszystkim bezproblemową eksploatację. Póki nie znamy szczegółów dotyczących odmiany MPS, najmocniejszy wariant stanowi 165-konna benzyna.