Luty też zapowiada się słabo. Polacy kupują mniej nowych motocykli

Początek 2021 r. nie jest dobrym czasem dla sprzedających nowe motocykle i motorowery. Pierwsze 20 dni lutego to potwierdzają. Skąd nagły odwrót Polaków od nowych jednośladów? Powodem jest zmiana przepisów.

motocykleRejestracje nowych motocykli mocno spadły na początku 2021 r.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Milton Cogheil
Szymon Jasina

Styczeń 2021 r. był słaby, gdyż w pierwszym miesiącu roku sprzedano tylko 711 nowych jednośladów, co oznaczało spadek aż o 47,2 w stosunku do poprzedniego roku. Najgorzej było z motorowerami, ale motocykle też odnotowały wynik o 41,3 proc. gorszy. W lutym sytuacja wygląda tylko nieco lepiej. Choć dla motocykli pierwsze 10 dni tego miesiąca dawało nadzieję (wzrost o 5,0 proc.), to już po 20 dniach lutego liczba rejestracji nowych motocykli była niższa o 18,3 proc. rdr. Nadal też dużo większe spadki odnotowują motorowery – po 10 dniach było to -32,2 proc., a po 20 już nawet -54,0 proc.

Warto przy tym podkreślić, że w 2020 r. był to okres jeszcze przed wprowadzeniem wiosennych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i w tym czasie odnotowywano bardzo wysoką sprzedaż (mimo okresu zimowego). Warto przy tym pamiętać, że zima rok temu była lżejsza, co też miało swój wpływ. Jednak najważniejszym powodem takich wyników w 2021 r. jest wprowadzenie nowych norm emisji spalin Euro 5, które od 1 stycznia muszą spełniać nowe motocykle.

Taka zmiana przepisów wpłynęła na sprzedaż na dwa sposoby. Z jednej strony odnotowywano bardzo dużą liczbę rejestracji nowych jednośladów pod koniec 2020 r. Wynikało to z promocji i zwiększonej sprzedaży modeli z silnikami Euro 4, a z drugiej strony potrzebą rejestracji przez salony nawet tych jednośladów, które nie znalazły nowych właścicieli.

Drugim czynnikiem jest to, że wielu producentów dopiero sukcesywnie wprowadza do sprzedaży odświeżone modele spełniające normę Euro 5. Oznacza to, że po prostu przez pierwsze miesiące 2021 r. często nie jest dostępna jeszcze pełna gama modelowa motocykli i skuterów. A to oznacza, że klienci muszą poczekać z zakupem, aż nowe wersje jednośladów trafią do salonów sprzedaży.

W najbliższych miesiącach sytuacja powinna wracać sukcesywnie do normy. Tym bardziej, że druga połowa 2020 r. pokazała, że w czasie pandemii koronawirusa nowe motocykle cieszą się rosnącą popularnością (szczególnie te z silnikami 125 cm3). Warto też pamiętać, o ograniczeniach w sprzedaży na początku zeszłorocznego sezonu, więc w tym czasie wzrost rdr. powinien być znaczący.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy