Trwa ładowanie...
dqjdr0i
cena
20-01-2009 17:28

Liczy się cena

dqjdr0i
dqjdr0i

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12162/460ca407d58b2_d-550.jpeg',500,367) ) |
| --- | Prawie połowa (46 proc.) kupujących auta wybierając pojazdy zwraca uwagę najpierw na to, ile one kosztują.

Na drugim miejscu pod względem ważności (40 proc.) plasuje się ogólne postrzeganie marki - zaufanie do niej, czy przekonanie o jej wysokiej renomie. Ważnym powodem wyboru samochodu (26 proc.) jest też „ekonomiczność” rozumiana jako niski koszt utrzymania oraz eksploatacji auta, chociaż niemal równie istotne są „dobra opinia” (24 proc.), „niezawodność” (24 proc.), czy „wygoda/wielkość” (23 proc.).

dqjdr0i

- Wyniki badania pozwalają zaobserwować początki pewnej tendencji do przewartościowywania się motywów decyzji Polaków co do zakupu samochodu osobowego. Nadal ważne są aspekty ekonomiczne, czyli cena auta i ekonomiczność eksploatacji, ale istnieje przypuszczenie, że w ciągu najbliższych lat dla Polaków, podobnie jak dla użytkowników samochodów w krajach o bardziej rozwiniętym rynku motoryzacyjnym, coraz większego znaczenia nabierać będą pozaekonomiczne atrybuty samochodu, takie jak atrakcyjny wizerunek marki, dobra o niej opinia, bezpieczeństwo, wygoda oraz wygląd - prognozuje Magdalena Sawińska z Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

- Podstawę to tego rodzaju prognoz dają wyniki podobnego badania przeprowadzone przez TNS OBOP rok wcześniej. Czynniki pozaekonomiczne były wówczas dla badanych znacznie mniej istotne – stwierdza Magdalena Sawińska.

- Rok temu najczęściej wskazywana była cena (47 proc.), a po niej „ekonomiczność” (36 proc.) i niezawodność (28 proc.). Wszystkie te czynniki związane są w znacznym stopniu z kosztami – mówi Tomasz Rakowski z TNS OBOP. – W związku z zastosowaniem w obu edycjach badania odmiennej metodologii, wyników tych nie można co prawda bezpośrednio porównywać z tegorocznymi, ale dają one pewien obraz kierunku zachodzących zmian.

- Nie dziwi, że Polacy zwracają baczną uwagę na ilość pieniędzy, których wydanie związane jest najpierw z nabyciem, a później utrzymaniem samochodu. W końcu auta są w naszym kraju dobrem luksusowym. Mimo, że spadek cen pojazdów używanych pozwolił większej ilości osób na kupno „czterech kółek”, to ich eksploatacja jest droga ze względu m.in. na obciążenia podatkowe, jakim podlega np. paliwo – stwierdza Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha.

dqjdr0i

- Tak czy inaczej wydaje się, że nasi rodacy planując zakup samochodu liczą i wydają pieniądze znacznie bardziej rozsądnie niż posłowie tworzący plany budżetowe, którzy przepuszczają znaczne sumy nie zwracając czasem uwagi na związane z tym konsekwencje – stwierdza Andrzej Sadowski.

Czym kierują się Polacy kupując samochód?


| Przyczyny wyboru auta danej marki | Procentowa ilość odpowiedzi |
| --- | --- |
| Cena | 46 |
| Marka (ogólnie) | 40 |
| Ekonomiczność | 26 |
| Dobra opinia | 24 |
| Niezawodność | 24 |
| Wygoda/wielkość samochodu | 23 |
| Okazyjny zakup | 22 |
| Wygląd | 20 |
| Bezpieczeństwo | 14 |
| Wcześniejsze doświadczenia z marką/modelem | 14 |
| Serwis | 7 |
| Wyposażenie | 7 |
| Inne | 5 |
| Nie wiem/nie pamiętam | 7 |
Źródło: TNS OBOP

dqjdr0i

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1886 Polaków w wieku 18+; w styczniu 2007 r. Respondenci mogli podawać więcej niż jedną odpowiedź.

Autor: Maciej Pobocha

dqjdr0i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dqjdr0i
Więcej tematów