Lexus LS: nadchodzi piąta generacja
Lexus zdradza szczegóły nowej odsłony swojej flagowej limuzyny, modelu LS. Przez 23 lata sprzedano ponad 730 000 egzemplarzy tego samochodu.
Wcięta osłona chłodnicy nowego LS poprawia jego prezencję na drodze i w większym stopniu podkreśla przynależność do marki. Samochód może być wyposażony w komplet diodowych świateł zewnętrznych, w tym charakterystycznie ułożonymi w literę L światłami do jazdy dziennej.
Deska rozdzielcza została podzielona na górną strefę wyświetlania z dużym, 12,3 calowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym oraz dolną strefę operacyjną, która zapewni dostęp do elementów sterujących.
Zredukowano liczbę przełączników, dzięki czemu panel przycisków ma być bardziej zwarty. Analogowy zegar z kolei automatycznie skoryguje czas na podstawie sygnału GPS.
Producent mocno pracował nad wyciszeniem, zarówno silnika jak i szumów pochodzących od drogi i powietrza. W celu redukcji drgań zwiększono też sztywność konstrukcji nadwozia oraz wprowadzono szereg innych rozwiązań, jak choćby zastąpienie łączeń zgrzeinami punktowymi spawaniem laserowym.
Przednie fotele posiadają funkcję zarówno podgrzewania, jak i chłodzenia. Można ją zintegrować z działaniem automatycznej, wielostrefowej klimatyzacji. Co ciekawe, możliwość podgrzewania ma również...kierownica!
W Lexusie LS znajdziemy kompleksowy system sterowania oświetleniem kabiny. Diody włączają się na powitanie zbliżającego kierowcy jeszcze przed otwarciem wozu. W standardowym wyposażeniu jest też zestaw audio z 9-kanałowym wzmacniaczem, 10 głośnikami i cyfrowym radioodbiornikiem. Na życzenie montuje się system 19-głośnikowy. Pasażerowie tylnych siedzeń mają możliwość korzystania z kina domowego z odrębnym odtwarzaczem DVD i Blu-ray oraz dźwiękiem przestrzennym.
Sporo zmian zaszło również zarówno pod autem, jak i pod maską. Poza wspomnianą zmianą spawania elektryczne wspomaganie i wielowahaczowe zawieszenie mają sprawić lepsze wyczucie układu kierowniczego i poprawę jego reakcji.
Pneumatyczne zawieszenie współpracuje z układem elektronicznej modulacji charakterystyki zawieszenie, który uzyskał 4-kołową blokadę i ulepszone algorytmy sterujące. Poprawiono również mechanizm pedału hamulca, co ma poprawić reakcję i sprawność hamowania. LS ma do wyboru nowy układ wyboru trybu jazdy. Kierowca w zależności od preferencji może prowadzić pojazd w trybie Eco, Comfort, Normal, Sport S lub Sport+.
Lexusa LS460 napędza 4,6-litrowy silnik V8 z dwukanałowym układem dolotowym oraz układem zmiennych faz rozrządu. Motor osiąga 387 KM przy 6 400 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 493 Nm przy 4 100 obr/min. Współpracując z automatyczną, 8-stopniową przekładnią samochód rozpędza się do "setki" w 5,7 s., zaś jego prędkość maksymalna to 250 km/h. Wersja ta dostępna jest z napędem na tylną oś bądź na wszystkie koła.
Hybryda LS 600h standardowo napędzana jest przez 4 koła. Pod maską współpracują 5-litrową jednostkę spalinową oraz silnik elektryczny z akumulatorem trakcyjnym. Łączna moc chwilowa wynosi 445 KM co sprawia, że Lexus LS jest najmocniejszą hybrydą na świecie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,1 s., zaś prędkość maksymalna jest taka sama jak w wersji konwencjonalnej.
Lexus LS będzie również będzie dostępny w wersji F Sport, dodatkowo posiadającej aktywną stabilizację przechyłów nadwozia. Odróżnia go obniżone o 10 mm sportowe zawieszenie pneumatyczne. Z zewnątrz znajdziemy inną osłonę chłodnicy, zderzaki, 19-calowe felgi i specjalne oznakowanie samochodu, zaś w środku sportowe fotele z 16-punktową regulacją oraz wiele innych, drobniejszych akcentów. W skład pakietu wchodzi też kreator brzmienia układu dolotowego, mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu wewnętrznym oraz 6-tłoczkowe zaciski Brembo.
Piąta generacja Lexusa LS ma trafić na polski rynek pod koniec 2012 r.
/ll