| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8696/evo-miev-01.jpeg',550,367) ) |
| --- | Już w najbliższy weekend w swym pierwszym wyścigu wystartuje Pod Mitsubishi Lancer Evolution MIEV – unikalne auto sportowe zbudowane w technologii MIEV (Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle). Pojazd zbudowany na bazie wyczynowego modelu Lancer Evolution IX jest o tyle interesujący, że ma aż cztery silniki – po jednym w każdym z kół.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8696/evo-miev-02.jpeg',550,562) ) |
| --- | Technika MIEV (ang. Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle). polegająca na wyposażeniu samochodu w silniki elektryczne montowane bezpośrednio w każdym z kół, co ma przynieść niemal same zalety. Po pierwsze, oczywista wydaje się oszczędność przestrzeni wewnątrz samochodu – wszak znika montowany z przodu silnik. Byłoby więc więcej miejsca na akumulatory, baterie ogniw paliwowych i zbiorniki na wodór wykorzystywane w pojazdach z napędem hybrydowym lub wyposażonych w ogniwa paliwowe. Poza tym, odchodzi problem przenoszenia napędu (skrzynia biegów, wał), co odciąża konstrukcję i ogranicza jej bezwładność. Na koniec, instalowanie po jednym silniku zintegrowanym z każdym z kół pozwala precyzyjniej sterować wartościami momentu obrotowego i sił hamowania dla każdego z kół.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8696/evo-miev-03.jpeg',550,367) ) |
| --- | Silniki Lancer Evolution MIEV opracowała japońska firma Toyo Denki Seizo K.K. Każda z jednostek ma moc 50 kW i charakterystycznie wysoki w przypadku silników elektrycznych maksymalny moment obrotowy: 518 Nm. Silnik montowany w kole ma wymiary 445 mm (średnica) i 134 mm (głębokość). Ważące ponad półtora tony Lancer Evolution MIEV jechać może z prędkością maksymalną 180 km/h, a zasięg samochodu wynosi 250 km.