Nieprawidłowe wyprzedzanie co roku jest jedną z głónych przyczyn wypadków. Manewr ten należy do najbardziej ryzykownych i zarazem najtrudniejszych. Jak wykonywać go bezpiecznie?
Wyprzedzanie wymaga od kierowcy błyskawicznej oceny sytuacji na drodze i umiejętności dynamicznego posługiwania się skrzynią biegów. Moment nieuwagi lub brawura mogą kosztować życie. Czołowe zderzenie z pojazdem jadącym z naprzeciwka nawet przy małej prędkości może być tragiczne w skutkach.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Manewr wyprzedzania wiąże się często ze zmianą pasa ruchu, a niekiedy z jazdą pod prąd. Sprawę dodatkowo mogą utrudnić warunki ruchu – z naprzeciwka stale jadą samochody, nie mamy odpowiednio dużo miejsca, a wszystkiemu towarzyszy słaba widoczność. W takiej sytuacji trzeba być przede wszystkim cierpliwym. Niestety, wielu zmotoryzowanym brakuje tej cechy i wyprzedzają w niedozwolonych, niebezpiecznych miejscach – na zakrętach, przed wzniesieniem, na skrzyżowaniu czy na podwójnej linii. Dla zyskania kilku minut skłonni są zaryzykować życie. Czy warto?
Prowadzący powinien upewnić się, czy wyprzedzanie w danym miejscu jest dozwolone oraz ocenić, czy w ogóle jest to możliwe. Przed wykonaniem manewru należy oszacować m.in., czy widoczność jest wystarczająco dobra, jaki odcinek prostej drogi mamy przed sobą oraz z jaką prędkością poruszają się wyprzedzane samochody. Kiedy jesteśmy pewni, że wykonanie manewru będzie bezpieczne, włączmy kierunkowskaz i sygnalizujmy innym uczestnikom ruchu nasz zamiar. Pamiętajmy, że jeśli już decydujemy się na wyprzedzanie, to nasze życie zależy od tego, czy zrobiliśmy właściwe założenia na podstawie zebranych informacji. Wyprzedzanie jest niebezpiecznym manewrem głównie dlatego, że złe oszacowanie odległości może skutkować zderzeniem czołowym z pojazdem z naprzeciwka. Wówczas prędkości obu pojazdów się sumują, co oznacza, że nawet jeśli prędkość każdego z osobna wynosi 40 km/h., to sumarycznie jest to 80 km/h.
Wykonując ruch pamiętajmy, by wrzucić odpowiedni bieg i zapewnić sobie optymalne przyspieszenie w trakcie wyprzedzania. Jeśli jedziemy np. na 4 albo 5 biegu przy prędkości 50-60 km, powinniśmy koniecznie zredukować bieg. Wtedy jest szansa na lepsze przyspieszenie. Wybrany bieg powinien pozwolić na wykonanie całego manewru bez konieczności zmiany biegu w trakcie wyprzedzania, aż do momentu powrotu na swój pas ruchu. Manewr wyprzedzania należy wykonać spokojnie, ale dynamicznie.
PAMIĘTAJ!
Upewnij się, czy kierowca jadący przed nie rozpoczął już manewru wyprzedzania, a pojazd za nie zasygnalizował wykonania tego manewru.
Trzymając odstęp od wyprzedzanego pojazdu, wykonaj manewr w możliwie jak najkrótszym czasie, a zjeżdżając z powrotem na swój pas pamiętaj, aby nie zajeżdżać drogi wyprzedzanemu kierowcy.
Zachowaj szczególną ostrożność i bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub innego uczestnika ruchu. Pamiętaj, że odstęp od jednośladu czy kolumny pieszych nie może być mniejszy niż 1 metr.
Pamiętaj, że wyprzedzanie zabronione jest na przejściu dla pieszych, skrzyżowaniu, przejazdach dla rowerzystów oraz na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim (chyba, że ruch kierowany jest przez uprawnioną osobę bądź sygnalizator świetlny).
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
ll/moto.wp.pl