Jak podróżować we mgle?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Gdy opary mgły ograniczają widoczność podróżowanie dla kierowców staje się nieprzyjemne i mniej bezpieczne. Podpowiadamy, jak poruszać się w takich warunkach.

We mgle widoczność jest jeszcze gorsza niż o zmroku. Gdy pobocze drogi jest słabo widoczne, częściowo zatraca się orientację i odczucie prędkości poruszania się. Dlatego też należy natychmiast dostosować prędkość do panujących warunków - w przypadku widoczności na odległość 100 m nie należy przekraczać 80 km/h, przy widoczności na odległość 50 m maksymalną bezpieczną prędkością jest 50 km/h. Rozstawione na poboczu drogi w 50-metrowych odstępach słupki pomogą zachować orientację. Ważne też, by wjeżdżając w "ścianę" mgły nie hamować zbyt gwałtownie ze względu na ruch pojazdów jadących za nami, aby nie przyczynić się do zaistnienia kolizji z ich udziałem.

Podczas występowania mgły obowiązuje zasada poruszania się w strefie, która znajduje się w zasięgu wzroku kierowcy. Oznacza to, że zmotoryzowani mogą poruszać się tylko z taką prędkością, która w każdej chwili pozwala na zatrzymanie auta na widocznym odcinku drogi. Nie mogą oni z góry zakładać, że niewidoczny odcinek jezdni jest wolny. Powszechnie popełniany błąd polega na tym, że kierowcy "przyklejają się" do pojazdu jadącego z przodu, co pozwala na szybszą jazdę, niż zasadniczo jest dozwolona. Jeśli dojdzie do kolizji, wtedy najczęściej poszkodowane są również auta jadące z tyłu.

Obraz
© (fot. PAP/Marcin Bielecki)

W przypadku znacznie ograniczonej widoczności kierowcy, również w ciągu dnia, istnieje obowiązek poruszania się z włączonymi światłami mijania. Dotyczy to poruszania się we mgle, podczas opadów deszczu i śniegu. Światła przeznaczone do jazdy dziennej są niewystarczające podczas podróżowania we mgle - świecą one zbyt słabo, a przede wszystkim nie są aktywne światła tylne. Ponieważ automatyczne systemy oświetlenia nie wykrywają mgły, należy manualnie wyłączyć automatycznie załączane oświetlenie i włączyć światła mijania. Włączanie świateł drogowych nie ma sensu, gdyż drobne kropelki mgły mocno odbijają światło i oślepiają kierowcę. Idealne do jazdy we mgle są reflektory przeciwmgielne, ponieważ nisko osadzone mniej odbijają się we mgle. Tylne światło przeciwmgielne można używać tylko wtedy, gdy widoczność spada poniżej 50 m. W takiej sytuacji nie należy poruszać się szybciej niż 50 km/h.

W lepszej sytuacji są kierowcy, których pojazdy są wyposażone w system Adaptive Cruise Control. W odróżnieniu od człowieka potrafią one widzieć przez mgłę i zauważyć przeszkodę, która dla kierowcy jest zupełnie niewidoczna. Najczęściej oko radaru obserwuje jezdnię leżącą przed pojazdem, informuje kierowcę o potencjalnych zagrożeniach a jeśli to konieczne uruchamia nawet hamowanie awaryjne. Najnowsza generacja elektronicznych systemów bezpieczeństwa reaguje nawet wtedy, gdy nie jest jeszcze włączony tempomat. Pomimo nowoczesnych rozwiązań technicznych należy jednak zdjąć nogę z gazu i być w pełni skoncentrowanym podczas jazdy.

Źródło: Dekra

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀