Trwa ładowanie...

Honda Jazz kontra Suzuki Swift

Honda Jazz kontra Suzuki Swift
d1983us
d1983us

Japończycy są mistrzami w projektowaniu małych samochodów. Honda i Suzuki mają jednak inne pomysły.

Suzuki chce zawojować nasz rynek modelem Swift produkowanym na Węgrzech. Co prawda nie jest tak tani jak poprzednik, ale za to uchodzi za ładny i praktyczny. Honda Jazz to bardzo oryginalny konstrukcyjnie samochód, ale zalecana przez generalnego importera cena 51 100 zł za wersję z mocniejszym silnikiem 1,4 l/83 KM zniechęca wielu zwolenników tej marki. W tej konfrontacji Swift 1,3 l/92 KM za 43 900 zł uchodzi za tani.

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9267/jazz-1-b.jpeg',500,328) ) |
| --- | Jazz to pojazd o bardzo obszernym wnętrzu. Uzyskano je dzięki umieszczeniu zbiornika paliwa w przedniej części pojazdu i obniżeniu podłogi przed tylną kanapą. Jej siedzisko można podnieść do góry uzyskując miejsce do przewożenia wysokich przedmiotów, np. roweru. Podnoszenie siedziska jest bardzo łatwe i nie wymaga użycia siły. Oparcie tylnej kanapy można też złożyć do przodu, uzyskując płaską powierzchnię podłogi. Przy tym nie trzeba wyjmować zagłówków, gdyż szybko można przesunąć przedni fotel do przodu dźwignią umieszczoną wysoko, przy zagłówku. Za te rewelacyjne rozwiązania Hondzie należy się medal. Bagażnik w normalnym położeniu siedzeń ma objętość aż 380 l – to tyle co w Fordzie Focusie. Suzuki Swift jest autem krótszym od Hondy i przez to ma ciaśniejsze wnętrze, szczególnie z tyłu. Bagażnik Swifta ma pojemność 213 l. Wnętrze Suzuki utrzymane w ciemnej tonacji wygląda dość smutno, ale tablica przyrządów jest czytelna. W Hondzie zwraca uwagę srebrny panel sterowania seryjną, automatyczną
klimatyzacją i radiem. Zamiast wskaźnika cieczy chłodzącej silnika Hondy zapala się zielona lampka, która gaśnie, gdy ciecz osiągnie właściwą temperaturę. W Swifcie jest tradycyjny wskaźnik – na szczęście.

d1983us

GALERIA SUZUKI SWIFTGALERIA SUZUKI SWIFT

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9267/swift-1-b.jpeg',500,349) ) |
| --- | Do napędu Hondy służy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 83 KM. Ma on tylko 2 zawory w każdym cylindrze ale dwie świece zapłonowe w każdym z nich. Wytwarzają one iskrę elektryczną w różnym czasie, zależnym od obciążenia silnika. Ma to obniżyć zużycie paliwa i tak jest rzeczywiście. W mieście Honda zużywa ok. 7 l paliwa na 100 km, a Swift – o litr więcej i to przy spokojnej jeździe. Suzuki napędzany jest typowym silnikiem, który ma w każdym cylindrze jedną świecę zapłonową i 4 zawory. Jednostka napędowa Hondy wyróżnia się elastycznością, której brakuje Swiftowi.

d1983us

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9267/jazz-2-b.jpeg',500,349) ) |
| --- | Do prędkości 100 km/h szybszym autem jest Swift, natomiast na wyższych biegach lepszą dynamikę ma Jazz. Wynika to m.in. z przełożenia skrzyni biegów. Wydaje się, że nieco lepsze własności jezdne ma Swift, głównie dzięki sztywnemu zawieszeniu. Honda wydaje się bardziej komfortowa, co na naszych drogach jest zaletą. Oba pojazdy mają podobnie zbudowane zawieszenie – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. To typowe rozwiązania dla aut w tej klasie. W Hondzie przeszkadzają nieco za krótkie siedziska przednich foteli. Jazz jest autem cichszym od Suzuki, co docenić można podczas długiej jazdy. Oba pojazdy mają niezbyt skuteczny układ hamulcowy. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi ok. 41,4 m.

d1983us

GALERIA HONDY JAZZGALERIA HONDY JAZZ

Podsumowanie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9267/swift-2-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Ciekawszym autem, o przestronniejszym wnętrzu i oszczędnym silniku jest Honda Jazz. Suzuki Swift w zasadzie powiela typowe rozwiązania stosowane od lat. Honda jest znacznie lepiej wyposażona od Swifta. Jednak za 47 900 zł można kupić 5-drzwiowego Swifta w wersji GS, która jest jeszcze bogaciej wyposażona od Hondy za 51 100 zł. Wybór nie jest łatwy.

Nasza ocena
Honda Jazz Suzuki Swift
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu +
Hamulce Remis
Dynamika Remis
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +
Cena +

Wybrane dane techniczne:

| | Honda Jazz | Suzuki Swift |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1339 | 1329 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 83/5700 | 92/5800 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 119/2800 | 116/4200 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,9 | 11,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 11,9 | 14,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 175 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,3 | 41,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 380 | 213 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 42 | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,9/6,9 | 5,1/8,0 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 385 x 168 x 153 | 370 x 169 x 151 |
| Rozstaw osi (cm) | 245 | 239 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3/12 |
| Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 51 100 | 43 900 | * - pomiar wg ADAC

d1983us

Wyposażenie seryjne:

| | Honda Jazz LS | Suzuki Swift GLX |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
| Układ ABS | S | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka | S | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna/Radio | S/S | S | s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

d1983us
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1983us
Więcej tematów