Trwa ładowanie...

Głośny wydech ratuje życie? Naukowcy sprawdzili popularny mit

Zwolennicy głośnych wydechów w motocyklach często tłumaczą to chęcią poprawy swojego bezpieczeństwa. Mówią, że kierowcy samochodów szybciej zauważą hałasujący jednoślad i np. nie zajadą mu drogi. Czy to prawda? Sprawdzili to naukowcy z Rumunii.

Czy głośny wydech w motocyklu poprawia bezpieczeństwo?Czy głośny wydech w motocyklu poprawia bezpieczeństwo?Źródło: Getty Images, fot: deepblue4you
d2sev6j
d2sev6j

Kwestia głośnych motocyklowych wydechów to często podstawa konfliktu użytkowników jednośladów z innymi osobami. Dla wielu motocyklistów dźwięk wydechu (czy to bulgot wielkiego silnika w cruiserze, czy ostre tony sportowej maszyny) jest częścią przyjemności z jazdy. Jednak trzeba mieć świadomość, że nie każdemu taki hałas będzie się podobał.

Nie brakuje jednak osób, które starają się tłumaczyć głośny wydech kwestiami bezpieczeństwa. Mówią, że głośny wydech ratuje życie – w angielskim istnieje popularny zwrot "loud pipes save lives". Ich argumentacja jest taka, że głośny motocykl zostanie szybciej zauważony przez kierowcę samochodu. Czy tak jest w rzeczywistości, sprawdzili naukowcy z Politechniki w Bukareszcie we współpracy z ekspertami od pomiaru hałasu z firmy Enviro Consult.

Podczas badania sprawdzano, jak motocykle o różnej głośności wydechu są słyszane z wnętrza samochodu. Na potrzeby pomiaru silnik samochodu pracował w przedziale 2500-3000 obr./min, a we wnętrzu odtwarzano dodatkowo muzykę na średnim poziomie głośności umożliwiającym normalną rozmowę. W przypadku motocykla obroty ustalono na poziomie 5000-6000 obr./min.

Sprawdzano, czy motocykle są słyszane w odległości 15 i 10 m za samochodem. Okazało się, że dopiero przy tej mniejszej odległości najgłośniejszy jednoślad zaczyna się przebijać przez dźwięki i wyciszenie kabiny samochodu. Jednak z jednej strony nawet wtedy hałas motocykla okazał się na tyle słabo wyróżniający się, że łatwo go można przegapić, a do tego taka odległość może być i tak zbyt mała dla kierowcy na reakcję. Zadowalający efekt udało się uzyskać dopiero przy motocyklu znajdującym się obok samochodu.

d2sev6j

Badanie miernikami hałasu pokazało, że z powodu dźwięku w samochodach i dobrego wyciszenia wnętrza głośny wydech motocyklowy w rzeczywistości nie poprawia bezpieczeństwa. Stwierdzono, że żeby taki efekt faktycznie występował poziom dźwięku jednośladu musiałby wynosić aż 135 dB(A), a to nie jest możliwe do osiągnięcia. Co więcej zwrócono uwagę, że choć we wnętrzu samochodu nie słychać hałasu z głośnego wydechu motocykla, to już na zewnątrz jest to już znaczące natężenie dźwięku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2sev6j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2sev6j
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj