Z ponad 15 milionami sprzedanych sztuk Passat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie. Jesienią ubiegłego roku zaprezentowana została najnowsza generacja tej serii. Nie ulega wątpliwości, że Passat był zawsze odzwierciedleniem postępu technicznego, a wprowadzone innowacje technologiczne do nowej wersji, osiągnęły poziom oferowany dotychczas tylko w wyższej klasie samochodów. Jednak to co zaprezentowano w Genewie, jeszcze kilka lat temu graniczyłoby z futurologią.
Passat BlueMotion dostępny w wersjach: Limousine i Variant, jest najoszczędniejszym Passatem, jaki został kiedykolwiek skonstruowany. Samochód napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem (TDI) o pojemności 1,6 litra i mocy 77 kW/105 KM.
Dzięki efektywności tego silnika, seryjnym technologiom takim jak systemy Start-Stop i rekuperacji oraz oponom zoptymalizowanym pod kątem oporów toczenia, a także udoskonalonej aerodynamicznie stylistyce, nowy Passat BlueMotion zużywa tylko 4,2 litra paliwa na 100 km jako limuzyna i 4,4 l/100 KM jako kombi. Nie są to wartości uzyskane przy jeździe "na kropelkę".
Passat Limousine 1.6 TDI BlueMotion rozwija prędkość 195 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 12,2 s, a Passat Variant odpowiednio: 193 km/h i 12,5 s. Za zmianę biegów w Passacie BlueMotion odpowiedzialna jest przekładnia 6-biegowa.
Patrząc na wartości spalania trudno sobie wyobrazić, że Passat BlueMotion jest dużym, bezpiecznym, komfortowym i mocnym samochodem, doskonale nadającym się do długich podróży, a zarazem bardzo ekologicznym, bardzo oszczędnym i z ekstremalnym zasięgiem. Charakterystyczne bowiem, że przy pojemności zbiornika paliwa 70 litrów i spalaniu 4,2 litra, może on teoretycznie przejechać na jednym baku 1 666 kilometrów. To trasa jaką przebędzie mieszkaniec Gdańska na wakacje do Wenecji!
Jak z uśmiechem zauważył jeden z szefów VW: "Dobrze, że system rozpoznający zmęczenie kierowcy najpóźniej po czterech godzinach przypomni, że należy zrobić przerwę w podróży".
Bogusław Korzeniowski
mz