Trwa ładowanie...

Gdzie diabeł nie może tam Audi pośle

Gdzie diabeł nie może tam Audi pośle
d42gr7t
d42gr7t

Teoretycznie, gdy ktoś szuka eleganckiego samochodu średniej wielkości, uniwersalnego pod względem załadunku i doskonale radzącego sobie na wszelkich utwardzonych nawierzchniach - może wybrać Audi A4 Avant Quattro. Dla poszukujących uniwersalnego auta, przystosowanego do jazdy po gorszych jakościowo drogach jest Audi Q5. Dla tych, którym potrzebny jest większy samochód przygotowano A6 Avant Quattro, Q7 oraz Audi A6 Allroad. Skoro w grupie zamożniejszych klientów są zainteresowani samochodem takim, jak A6 Allroad - dlaczego identycznej oferty nie skierować do szukających wersji mniejszych? Odpowiedzią na ten problem jest debiutujące właśnie A4 Allroad.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Pod względem stylistyki model ten wzoruje się na A4 Avant, w którym niska linia dachu upodabnia sylwetkę do coupé. W przeciwieństwie do niego, pod przednią i tylną częścią nadwozia, A4 Allroad posiada jednak osłonę ze stali, chroniącą przed kamieniami. Różni się także wymiarami. Wprawdzie 472 cm długości, 184 cm szerokości i rozstaw osi, wynoszący 281 cm są identyczne, jak w wersji Avant, ale w porównaniu z nim Allroad ma większy o 37 mm prześwit, a jego wysokość to 150 cm.

* GALERIA ZDJĘĆ * Ponieważ wyżej położony środek ciężkości sprawia, że samochód będzie gorzej jechał w zakrętach, o ok. 2 cm zwiększono rozstaw kół na każdej osi: 1.583 mm z przodu i 1.574 mm z tyłu. Nie zmieniła się natomiast użyteczność kombi. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 490 litrów, a po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy - wzrasta do 1.430 litrów. Charakterystyczną cechą nowej wersji jest także uniwersalna zabudowa przestrzeni bagażowej. Do seryjnego wyposażenia należą m.in. zaczepy w bagażniku i haczyki na torby oraz boczny schowek z przesuwaną siatką. Jako opcja dostępny jest dwustronny dywanik, 12-voltowe gniazdko oraz elektromechaniczny napęd tylnej pokrywy.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Początkowo Audi będzie oferowało jeden z trzech silników: benzynowy 2,0 TFSI (211 KM) oraz wysokoprężne 2.0 TDI (170 KM) i 3.0 TDI (240 KM). Silnik 2.0 TDI przenosi siłę napędową przez sześciobiegową skrzynię manualną, a w wersjach 3.0 TDI i 2.0 TFSI Audi montuje nową generację dynamicznych przekładni S tronic, zmieniających przełożenia w zaledwie kilka setnych sekundy. Tyle można dowiedzieć się z broszur w salonach. A jakie wrażenia odniesiemy po wejściu do pojazdu?

d42gr7t

Wnętrze jest dowodem na to, że nie mamy do czynienia ze „zwykłym” kombi. Klient może wybierać między specjalną tkaniną dla wersji Allroad (dwa kolory), dwoma wariantami skóry oraz kombinacją skóry i Alcantary (siedem kolorów: dwa połączono ze sportowymi, kontrastowymi szwami). Listwy dekoracyjne mogą być wykonane z aluminium, drewna jesionowego, brązowego drewna Laurel lub drewna orzechowego. Wykładzina jest welurowa, podsufitka w kolorze srebrnym, beżowym lub czarnym (opcja). Seryjnie wiele elementów obsługowych pokryto aluminium, a na listwach progowych widnieje napis „allroad”.

Z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI prezentowane Audi zachowywało się, jak rasowy sportowiec. Dzięki skrzyni S tronic przyspieszenie do 100 km/h ze startu zatrzymanego trwa tylko 6,9 sek, a prędkość maksymalna to 230 km/h. Allroad ma większy o 37 mm prześwit, niż klasyczny Avant. Gdy jeździłem pierwszą generacją Volvo Cross Country wyraźnie odczuwalne było podwyższenie środka ciężkości i związana z tym obawa, aby pojazd nie przewrócił się na zakręcie. Problem ten zniknął po wprowadzeniu zawieszenia, zmieniającego sztywność amortyzatorów.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

W przypadku Audi problem wyeliminowano inaczej. Zawieszenie A4 Allroad Quattro, dzięki większemu rozstawowi kół i innym kątom nachylenia ma wszystkie cechy, które wyróżniają model A4. Prowadzi się w sposób sportowy, komfortowy i stabilny. Po zjechaniu z asfaltu A4 Allroad Quattro wykorzystuje specjalną funkcję systemu stabilizacji toru jazdy ESP - offroad detection (ORD), która „rozpoznaje” rodzaj nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę ESP.

d42gr7t

* GALERIA ZDJĘĆ * Na asfaltowych drogach adaptacyjny system regulacji Audi Drive Select pozwala A4 Allroad Quattro idealnie dostosować się do indywidualnych preferencji kierowcy. W tym celu system ingeruje w reakcję silnika na pedał gazu, wspomaganie układu kierowniczego oraz punkty zmiany przełożeń skrzyni S tronic w trybie automatycznym. Kierowca może wybrać zdecydowanie komfortową, spokojną lub sportową charakterystykę. Audi Drive Select można połączyć z dynamicznym układem kierowniczym Audi. Na zakrętach - w zakresie granicznym - dynamiczny układ kierowniczy, poprzez błyskawiczne impulsy, utrzymuje A4 Allroad Quattro na kursie i sprawia, że ingerencja ESP staje się zbędna.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Audi Allroad możemy dojechać wszędzie tam, gdzie mamy jeszcze drogę. Nowa generacja systemu nawigacji MMI plus pomaga bez problemów dotrzeć do celu. W czasie prezentacji trasa przebiegająca drogą Katowice-Częstochowa-Opole-Oleśnica-Wrocław wymuszała wielokrotne wpisywanie danych, a nawigacja za każdym razem skutecznie i szybko obliczała optymalną trasę. W bagażniku zmieścimy cały sprzęt kempingowy, a gdy zatęsknimy za cywilizacją – możemy włączyć radio lub telewizor. Dźwięk płynie przez system nagłośnieniowy Bang&Olufsen z 14 głośnikami o łącznej mocy 505 W, gwarantujący najwyższej jakości, przestrzenny dźwięk.

Taka przyjemność sporo jednak kosztuje. Za Audi A4 Allroad z benzynowym silnikiem 2.0 TFSI zapłacimy 177 000 zł. Wersja z 3-litrowym silnikiem diesla to już wydatek 219 000 zł. Czy za takie pieniądze ktokolwiek zdecyduje się wybrać na kemping?

Bogusław Korzeniowski

d42gr7t
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d42gr7t
Więcej tematów