Z okazji Salonu Samochodowego Moskwa 2010 przygotowano światowy debiut odnowionego modelu Ford Mondeo. Premiera jest ostatnim etapem kompleksowego programu unowocześniania całej rodziny dużych modeli marki z niebieskim owalem na masce.
Odnowiony Mondeo ma zmienioną linią nadwozia i nowe wzornictwo wnętrza, a źródłem napędu jest nowa gama nowoczesnych silników benzynowych Ford EcoBoost oraz jednostek wysokoprężnych TDCi, z których wszystkie charakteryzują się bardzo wysokimi osiągami. Wyposażenie obejmuje szeroką gamę układów i rozwiązań zwiększających komfort prowadzenia oraz wygodę użytkowania, a także bezpieczeństwo jazdy.
Ford Mondeo od lat słynie ze stylowej linii, która idzie w parze z dużymi walorami użytkowymi i wszechstronnością oraz przyjemnością prowadzenia i wysokim komfortem kierowcy i pasażerów. Najnowszy model kontynuuje te tradycje, zaskakując przy tym pełną świeżości stylistyką wszystkich trzech wersji nadwoziowych, w których będzie dostępny: 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowej wersji hatchback oraz wersji kombi.
Wśród najważniejszych zmian stylistycznych należy wymienić charakterystyczne nowe kraty wlotu powietrza z przodu, z jeszcze wyraźniej zaznaczoną dolną kratą w kształcie odwróconego trapezu i stylową, wąską kratką powyżej. Oba wloty powietrza starannie wkomponowano w wyraźniej zaznaczony kontur maski silnika. Nowy kształt mają też przednie zderzaki, w które wbudowano światła do jazdy dziennej, wykorzystujące diody świetlne LED. Diody tego typu zastosowano również z tylnych światłach zespolonych, które otrzymały klosze o zmienionym kształcie. Nowy zarys pokrywy bagażnika lub drzwi tyłu nadwozia harmonizuje z nowym kształtem tylnych świateł. Wygląd wnętrza odnowionego modelu dużo zyskuje dzięki nowemu wzornictwu, nowemu kształtowi centralnej konsoli biegnącej między przednimi
fotelami oraz dzięki zmienionym wykończeniom drzwi z integralnymi wewnętrznymi klamkami całkowicie schowanymi w odpowiednich zagłębieniach oraz dzięki górnej konsoli nad przednią szybą, w której umieszczono punkty świetlne dające delikatne i subtelne oświetlenie wnętrza. Nowe materiały obiciowe zostały starannie dobrane i podkreślają klimat wysokiej jakości wnętrza Forda Mondeo.
We wnętrzu odnowionego Mondeo znajdujemy wiele atrakcyjnych i przydatnych elementów wyposażenia, łącznie z nowo wprowadzonym oświetleniem wnętrza, w którym zastosowano diody świetlne LED, oraz nowy system nawigacji satelitarnej. Użytkownicy ceniący dobrej jakości muzykę z pewnością docenią wysokiej jakości system audio, dostępny na życzenie, w którym zastosowano 8-kanałowy wzmacniacz o mocy 265 W, zupełnie nowe, wysokiej klasy głośniki oraz duży, 17-litrowy subwoofer.
Wraz z premierą odnowionego Mondeo w ofercie pojawi się po raz pierwszy dynamiczna 240-konna wersja 2,0-litrowego silnika benzynowego Ford EcoBoost z turbodoładowaniem. Obok niego, nabywca będzie miał do wyboru nieco słabszą, znaną już jednostkę EcoBoost o mocy 203 KM, która została wprowadzona na początku roku do oferty silników dla Forda Mondeo oraz odnowionych S-Max i Galaxy.
O ile nowa jednostka o mocy 240 KM zapewnia znacznie wyższe osiągi, to średni poziom emisji CO2 wynosi zaledwie 179 g/km, a więc tyle samo co w przypadku silnika o mocy 203 KM. Wskaźnik ten pozostaje taki sam bez względu na wersję nadwozia. Co ważniejsze, rozwiązania zastosowane w silniki Ford EcoBoost zapewniają blisko 20-procentowe obniżenie zużycia paliwa oraz emisji spalin w porównaniu z tradycyjnymi silnikami benzynowymi o podobnej pojemności skokowej. Kolejną istotną nowością w Mondeo jest wprowadzenie do oferty radykalnie unowocześnionego silnika Diesel Ford Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra. Moc tej jednostki wzrosła o 12% i wynosi obecnie 200 KM, co czyni ją najmocniejszą jednostką rodziny Duratorq, jaka do tej pory była oferowana na rynku.
Odnowiony Mondeo dostępny będzie także ze znacząco zmodyfikowaną wersją silnika Diesel Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów, który oferowany był w tym modelu od początku bieżącego roku. Jednostka ta jest dostępna w wersjach o mocy 115, 140 oraz 163 KM. Wszystkie te silniki legitymują się średnim wskaźnikiem emisji CO2 na poziomie 139 g/km. Napęd jest przekazywany na koła za pośrednictwem 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów, która jest oferowana we wszystkich wersjach nadwoziowych. Obecnie dostępne jednostki benzynowe 1.6 oraz 2.0 Ford Duratec również zostały udoskonalone, generując moc 120 oraz 145 KM.
W poszukiwaniu sposób zwiększenia efektywności pracy silników odnowionego Forda Mondeo zastosowano szereg rozwiązań z katalogu Ford ECOnetic. Wśród nich są: ładowanie akumulatora z wykorzystaniem odzyskiwanej energii (Smart Regenerative Charging), tryb pracy silnika Ford Eco Mode oraz - po raz pierwszy w samochodach marki Ford - aktywna żaluzja przy wlocie powietrza do silnika.
To ostatnie elektroniczne urządzenie reguluje przepływ powietrza przez chłodnicę i przedział silnika dla obniżenia oporu aerodynamicznego, jednocześnie zapewniając lepszy przebieg charakterystyki nagrzewania się silnika. Ma to z kolei wpływ na obniżenie zużycia paliwa i uzyskanie korzystniejszych warunków rozgrzewania się silnika w zimnych warunkach klimatycznych.
Modyfikacje w układzie napędowym dotyczą także oferty skrzyń biegów. Najnowsza przekładnia automatyczna Ford PowerShift, współpracująca z podwójnym sprzęgłem mokrym, jest oferowana w standardzie w samochodach napędzanych benzynowymi silnikami Ford EcoBoost. Będzie ona także dostępna jako opcja w pojazdach napędzanych 2,0-litrowymi silnikami Diesel Duratorq TDCi o mocy 140 KM i 163 KM .
W wyposażeniu odnowionego Mondeo znajdzie się szeroka gama układów i rozwiązań ułatwiających bezpieczne prowadzenia samochodu i zwiększających komfort jazdy. Wiele z tych rozwiązań pojawia się po raz pierwszy w samochodzie marki Ford. Wśród nich są układ sygnalizujący zjechanie z wybranego pasa ruchu (Lane Departure Warning), automatyczne przełączanie świateł drogowych, rozbudowany system ostrzeżeń kierowcy (Driver Alert) oraz inteligentny układ ładowania akumulatora z wykorzystaniem odzyskiwanej energii (Smart
Regenerative Charging). Obok nich nabywca znajdzie szereg rozwiązań, które już wcześniej wprowadzono w odnowionych S-Max i Galaxy, takie jak: układ BLIS sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, elektroniczny ogranicznik prędkości jazdy, elektryczna blokada zamków tylnych drzwi chroniąca przed ich otwarciem przez dzieci, czy kamera cofania. Technologia z wykorzystaniem diod świetlnych LED została także zastosowana w światłach do jazdy dziennej oraz w światłach tylnych i światłach hamulcowych pojazdu.
* TU ZOBACZYSZ GALERIĘ FORDA MONDEO * Źródło: Samar.pl