Dwa tajemnicze modele. Yamaha szykuje nowości
Yamaha złożyła wnioski homologacyjne dla dwóch nowych modeli motocykli. Nie wiemy, co to za maszyny, a znamy jedynie ich nazwy kodowe. Te jednak dają trochę informacji i otwierają pole do spekulacji.
Dwa nowe modele Yamahy mają oznaczenia RN82 i RN83. Choć na pierwszy rzut oka nic one nie mówią, to doświadczenie i historia pozwalają je rozszyfrować. Pierwsza litera oznacza typ motocykla – "V" to cruiser, "D" model adventure, natomiast "R" użyte w obu tych przypadkach to motocykl sportowy lub naked.
Druga litera odpowiada przedziałowi pojemności silnika. 600-750 cm3 oznaczane jest jako "M", powyżej litra to "P", natomiast "N" wiąże się z zakresem 750-1000 cm3. Znajdujące się dalej cyfry to już po prostu kolejne modele. Np. Yamaha XSR900 miała oznaczenie kodowe RN80.
Zatem wiadomo, że oba nowe motocykle będą maszynami sportowymi lub nakedami, a za ich napęd posłuży jeden z dwóch silników – trzycylindrowy CP3 o pojemności 889 cm3 lub czterocylindrowy CP4, który ma 998 cm3.
To już otwiera spore pole do domysłów. Pierwszym potencjalnym motocyklem, który przychodzi do głowy, jest Yamaha R9. Japońska marka po zakończeniu oferowania drogowej wersji popularnego sportowego modelu R6 wprowadziła do sprzedaży R7, jednak jest to maszyna dużo słabsza, napędzana dwucylindrowym silnikiem. R9 (stworzona na bazie MT-09), z jednostką CP3, dużo lepiej by pasowała jako następca R6 i wypełniła lukę pomiędzy R7 a topowym R1.
Kolejną możliwą nowością jest odświeżona Yamaha Niken, która cały czas ma starą wersję silnika CP3 o pojemności 847 cm3. Ten trójkołowy model na pewno czeka na nową wersję. Jednak oprócz tych dwóch (wydaje się) najbardziej prawdopodobnych opcji są też inne możliwości z silnikiem CP4. Jedną jest jeszcze mocniejszy retro naked XSR1000, a drugą słabsza wersja litrowego sporta, która dostałaby nazwę R10.