Ducati tworzy skrzynię biegów typu seamless dla motocykli drogowych. Ma być tania

Znana z motocykli startujących w wyścigach MotoGP skrzynia biegów typu seamless niedługo trafi pod strzechy, a raczej na ulice. Ducati pracuje nad takim rozwiązaniem, które sprawdzi się podczas codziennej jazdy i nie będzie tak drogie, jak w profesjonalnych maszynach.

Ducati Superleggera V4Ducati Superleggera V4
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ducati
Szymon Jasina

Technologie z wyścigów przechodzą w końcu do modeli drogowych – choć twierdzenie to nie zawsze się sprawdza, to cały czas nie brakuje dowodów na jego prawdziwość. Najnowszym będą skrzynie biegów typu seamless. Rozwiązanie to powstało po tym, gdy producenci chcieli do maszyn wyścigowych wprowadzić przekładnie dwusprzęgłowe (DCT), ale zostały one zakazane przepisami jeszcze przed trafieniem na tor. Zatem Honda wprowadziła skrzynie DCT do motocykli drogowych, a do wyścigów stworzyła przekładnię seamless.

Dziś takie rozwiązania ma każdy zespół w MotoGP, ale jest ono bardzo drogie w konstrukcji. To właśnie koszty powstrzymują przed wprowadzeniem skrzyń seamless do motocykli drogowych, ale teraz pojawiły się schematy, a nawet zdjęcia patentowe pokazujące, że Ducati pracuje nad taką skrzynią biegów. Będzie ona zdecydowanie tańsza niż wersja znana z wyścigów.

Skrzynia typu seamless ma tylko jedno sprzęgło, ale konstrukcyjnie przypomina przekładnie DCT z rozdzielonymi biegami parzystymi i nieparzystymi. Złączane są one za pomocą samoblokujących łożysk. W praktyce oznacza to błyskawiczne zmiany biegów bez przerwy w dostarczaniu momentu obrotowego. Biegi zmienia się tradycyjnie dźwignią obsługiwaną stopą, ale dźwigni sprzęgła trzeba użyć tylko przy zatrzymaniu motocykla.

Fakt, że Ducati posiada już zdjęcia swojej nowej skrzyni typu seamless, oznacza, iż jest ona już na zaawansowanym etapie powstawania, a zatem można się spodziewać, że niedługo trafi do motocykli włoskiej marki.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy