Czego nie robić z manualnymi skrzyniami biegów
Kosztowne awarie
Zdecydowana większość samochodów na polskich drogach posiada manualne skrzynie biegów. Choć każdy kierowca umie się nimi posługiwać, to jednak wiele osób nabywa z czasem nieodpowiednich nawyków, które w efekcie prowadzą do szybszego zużycia sprzęgła i samej przekładni.
Zdecydowana większość samochodów na polskich drogach posiada manualne skrzynie biegów. Choć każdy kierowca umie się nimi posługiwać, to jednak wiele osób nabywa z czasem nieodpowiednich nawyków, które w efekcie prowadzą do szybszego zużycia sprzęgła i samej przekładni. Wbrew temu, co się wydaje wielu osobom, awarie tych elementów są stosunkowo częste, a do tego należą do najbardziej kosztownych. Na kolejnych stronach przedstawiamy listę błędów popełnianych przez kierowców, które przekładają się na szybsze zużycie skrzyni biegów i sprzęgła, a także wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy.
Nie stój z wciśniętym sprzęgłem
Stojąc na światłach lub w korku najlepiej wrzucić luz i puścić sprzęgło. Dopiero przed ruszeniem należy wcisnąć lewy pedał i wrzucić jedynkę. Czemu? Dłuższe postoje z wciśniętym sprzęgłem nie tylko są niewygodne (męczą lewą nogę), ale też powodują szybsze zużywanie się łożyska wyciskowego sprzęgła, które poddawane jest niepotrzebnemu obciążeniu.