Audi znów buduje pięciocylindrowy silnik: TT RS jest wyposażone w 2,5-litrową jednostkę napędową z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI, uzyskującą moc 340 KM i moment obrotowy 450 Nm. To gwarantuje dobre osiągi.
W połączeniu ze stałym napędem na wszystkie koła quattro i wyczynowym zawieszeniem czyni on z kompaktowego Audi TT RS - zarówno w wersji coupé jak i roadster – prawdziwie sportowy samochód. Audi TT RS jest pierwszym klasycznym samochodem sportowym w rodzinie RS. Podobnie jak RS4 i RS6 zostało zaprojektowane przez quattro GmbH.
Osiągi? 4,6 sekundy na sprint od zera do 100 km/h (coupé), 15,9 sekundy od zera do 200 km/h i na życzenie prędkość maksymalna 280 km/h - TT RS jest najszybszym seryjnie produkowanym samochodem sportowym w klasie kompaktowej.
* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * Pięciocylindrowy silnik TFSI o pojemności 2,5 litra ma dwa oblicza. Przy wstrzemięźliwej jeździe turbo trzyma w pogotowiu 450 Nm momentu obrotowego, dostępnego od 1.600 do 5.300 obr./min. Gdy kierowca przyciśnie pedał gazu, silnik pokaże swoje prawdziwe oblicze - siłę 340 KM, łatwe zwiększanie prędkości obrotowej do 6.800 obr./min. oraz brzmienie, które za każdym razem wywołuje gęsią skórkę.
Coupé waży zaledwie 1.450 kilogramów, Roadster - 1.510 kilogramów. Jednostkowe obciążenie mocy 4,3 lub 4,4 kilograma na KM dużo mówi o potencjale dynamicznym tego auta.
Jazda po krętych drogach lub torze wyścigowym pozwala poczuć na własnej skórze precyzję reakcji auta na polecenia kierowcy. TT RS wchodzi w zakręty spontanicznie, prowadzony precyzyjnie przez czuły układ kierowniczy. Zakres graniczny leży wysoko, przejawia się w lekkiej podsterowności.
Niewielka masa silnika - zaledwie 183 kilogramy, pozwala na utrzymanie niskiej masy całkowitej modelu TTRS i ma korzystny wpływ na rozdział obciążenia osi, a tym samym - kierowalność samochodu. Tłoki zostały odlane z aluminium; każdy z nich, wraz z pierścieniami i sworzniem waży tylko 492 gramy. Średnie zużycie paliwa według producenta wynosi 9,2 l/100 km w wersji coupé i 9,5 l/100 km w wersji roadster.
Audi TT RS - w zależności od stylu jazdy i upodobań kierowcy - może brzmieć łagodnie lub bardzo ostro. W lewej rurze wydechowej znajduje się klapa. Gdy jest zamknięta, spaliny przepływają okrężną drogą - przez tłumik końcowy - i wychodzą prawą rurą. Przy dodawaniu gazu, przy wyższych obciążeniach i prędkościach obrotowych, klapa otwiera się – wtedy spaliny wydostają się na zewnątrz prostą drogą, a brzmienie staje się o wiele intensywniejsze.
Kierowca może dowolnie przełączać tę klapę przy użyciu seryjnego przycisku Sport na środkowym tunelu. Zmienia on jednocześnie reakcję silnika na bardziej ostrą lub komfortową. Jako opcję Audi oferuje sportowy układ wydechowy z czarnymi osłonami rur wydechowych, również z klapą modulującą brzmienie.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy? W TT RS zamontowano nową, manualną, sześciobiegową przekładnię, dostosowaną do przenoszenia większych sił. Drogi zmiany przełożeń zostały skrócone, a drążek zmiany biegów dostosowany do stylistyki wnętrza wersji RS. Stały napęd na cztery koła quattro w wersji dla poprzecznie montowanych silników należy do seryjnego wyposażenia. Jego głównym podzespołem jest sprzęgło wielotarczowe, sterowane elektronicznie i uruchamiane hydraulicznie. Aby poprawić rozdział obciążenia osi, zostało ono zamontowane na końcu wału Cardana, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi.
We wnętrzu głównego sprzęgła znajduje się zespół tarcz pracujący w kąpieli olejowej, który może być płynnie dociskany przez odpowiednio regulowane ciśnienie hydrauliczne. Moduł sterowania analizuje warunki jazdy. W przypadku wystąpienia poślizgu na przednich kołach, napędzana elektrycznie pompa błyskawicznie zwiększa ciśnienie oleju, dzięki czemu sprzęgło w ciągu kilku milisekund zaczyna przenosić dużą część momentu napędowego na tylne koła.
Zawieszenie przednich kół to konstrukcja z kolumną McPherson i trójkątnymi wahaczami. Zwrotnice kół, wsporniki osi i wahacze poprzeczne są aluminiowe. Z tyłu zastosowano oś czterowahaczową. W porównaniu z TT nadwozie TT RS jest obniżone o 10 milimetrów. Na życzenie TT RS może być wyposażone w elektroniczną regulację amortyzatorów Audi magnetic ride, która w kilka milisekund zmienia charakterystykę tłumienia.
* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * Audi TT RS seryjnie wyposażono w 18-calowe felgi i opony w rozmiarze 245/40. Jako opcja dostępne są koła w rozmiarach do 20 cali. Duże koła to dużo miejsca na potężne hamulce z czterotłokowymi zaciskami. Wszystkie tarcze są wentylowane. Przednie, dodatkowo nawiercane. Na tylnej osi mają średnicę 310 milimetrów, na przedniej - 370 milimetrów.
Jak przystało na samochód sportowy - ESP można całkowicie wyłączyć. W tylny zderzak wbudowany jest wkład dyfuzora otaczający dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Również z tyłu można znaleźć logo TT RS. Seryjnie Audi dostarcza TT RS ze stałym, szerokim spojlerem. Poprawia on docisk tylnej osi, a tym samym stabilność przy dużych prędkościach. Jako alternatywa dostępny jest spojler z TT, który przy prędkości 120 km/h wysuwa się samoczynnie, a przy 80 km/h chowa się. Niezależnie od rodzaju spojlera współczynnik oporu powietrza TT RS wynosi 0,32 (dla roadstera: 0,34).
Miękki dach roadstera ze szklaną tylną szybą otwiera i zamyka się z pomocą elektrohydraulicznego napędu w ciągu dwunastu sekund - także podczas jazdy do prędkości 50 km/h. Osłona przeciwwiatrowa wysuwa się elektrycznie po wciśnięciu przycisku.
br> W Coupé można złożyć część lub całe oparcie tylnej kanapy, co zwiększa pojemność bagażnika z 290 do 700 litrów. Roadster ma bagażnik o pojemności 250 litrów.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?