Trwa ładowanie...
07-04-2010 15:03

Co potrafi Audi quattro?

Co potrafi Audi quattro?
dx6ja5q
dx6ja5q

W tym roku przypada 30-ta rocznica technologii quattro, która zajmuje bardzo ważne miejsce w jakże bogatym dorobku osiągnięć Audi. Przy tej okazji warto przypomnieć o pewnym ciekawym wydarzeniu, które dobitnie ilustruje możliwości, jakie daje ten uznany system 4x4.

Otóż w roku 1986 nakręcono spot reklamowy, w którym "główną rolę" zagrał czerwony egzemplarz Audi 100 CS quattro (136 KM). Za kierownicą wozu zasiadł kierowca rajdowy Harald Demuth, który wjechał na pokrytą śniegiem skocznię narciarską w fińskim Kaipola.

Fiński obiekt ma 47 m wysokości i kąt pochylenia 37,5 stopni (około 80 proc na skoczni narciarskiej).

19 lat później szefowie Audi wpadli na ciekawy pomysł powtórzenia wyczynu z roku 1986, aby w ten sposób uczcić kolejną rocznicę powstania technologii quattro. Wybór znów padł na fińską skocznię narciarską, na którą przetransportowano egzemplarz Audi A6 4.2 quattro.

dx6ja5q

24 stycznia roku 2005 na fińskim obiekcie narciarskim zebrał się 40-osobowy zespół produkcyjny zatrudniony przy realizacji nowego spotu. Oczy wszystkich wpatrzone były w srebrne audi, którego kierowca na pierwszym biegu, z prędkością obrotową 4200 o/m i 60 km/h na liczniku wjechał na 80-procentową pochyłość z niewiarygodną łatwością.

Po udanej próbie kierowca Audi A6 4.2 quattro powiedział, że nawet w najbardziej stromym miejscu mógłby jeszcze przyspieszyć. Po 9 sekundach samochód dotarł do punktu startowego skoczni na wysokości 47 metrów.

Na potrzeby nakręcenia materiału do wspomnianej reklamy sprzed pięciu lat kierowca powtórzył całą operację aż 11 razy. Podczas prób wykorzystano całkiem normalne, seryjnie wyprodukowane Audi A6 4.2 quattro z 6-stopniową przekładnią Tiptronic (z dwoma niewielkimi wyjątkami: automatyczna skrzynia biegów była trzymana na pierwszym biegu, ponieważ niewielka strata mocy przy zmianie przełożenia przy takim pochyleniu uniemożliwiłaby wjazd; drugim wyjątkiem były 6-milimetrowe kolce na oponach - takie same jak przy oponach rajdowych).

Technologia napędu Audi quattro została zaprezentowana szerokiej publiczności po raz pierwszy przy okazji wystawy motoryzacyjnej Geneva Motor Show w roku 1980.

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj