Tylko co trzeci Polak zdaje sobie sprawę z tego, że auta o napędzie hybrydowym są dostępne na polskim rynku. Co jednak ciekawe, zdecydowanie więcej naszych rodaków wie, że hybrydy są w ofercie Toyoty.
Samochody hybrydowe, które dysponują jednostkami napędowymi łączącymi silnik spalinowy z elektrycznym, przez wielu uznawane są za przyszłość motoryzacji. TNS OBOP sprawdził, ile na temat tych pojazdów wiedzą Polacy. Jak pokazały wyniki badania, prawie co trzecia pełnoletnia osoba w Polsce wie, że auta hybrydowe, czyli posiadające więcej niż jedno źródło energii/napędu (np. silnik spalinowy i elektryczny), i że są dostępne w polskich salonach sprzedaży. Wiedza na temat tego typu aut nie jest jednak powszechna. Jeden na czterech badanych (26%) twierdzi, że aut hybrydowych nie ma w sprzedaży w Polsce, a niemal połowa respondentów (45%) nic nie wie o tego typu ofercie.
Zgodnie z oczekiwaniami, większą wiedzę na temat obecności aut hybrydowych w Polsce mają osoby lepiej wykształcone, mieszkańcy dużych miast o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym oraz ludzie młodsi, częściej mężczyźni, bardziej zainteresowani motoryzacją.
Obecnie w Polsce do wyboru jest kilkanaście modeli samochodów hybrydowych różnych marek. Zdecydowanie najwięcej badanych (39%) przypisuje posiadanie w sprzedaży aut o napędzie hybrydowym marce Toyota, która jest producentem pierwszej seryjnej hybrydy, Toyoty Prius. Kolejne miejsca zajęły marki Lexus - 20% oraz Honda - 11%. Zdecydowanie mniej respondentów twierdzi, że modele aut hybrydowych posiadają w sprzedaży Volkswagen i BMW – wymieniane przez 6% respondentów, Volvo oraz Mercedes – po 5% oraz Hyundai i Opel - po 4%. Listę marek, o których Polacy sadzą, że mają w swojej ofercie sprzedaży hybrydy zamykają Nissan i Audi (po 3%).
Badanie zostało przeprowadzone początkiem stycznia 2012 r. na próbie blisko tysiąca osób.
Źródło: TNS OBOP
tb/