BMW S 1000 RR, czyli najszybszy model niemieckiej marki

BMW to firma kojarzona z bardzo specyficznymi motocyklami, a jedną z ich najbardziej rozpoznawalnych cech są dwucylindrowe silniki typu bokser. Jest jednak kilka wyjątków, a wszystko to zostało spowodowane chęcią stworzenia wyścigowej maszyny, którą w drogowej wersji znamy jako BMW S 1000 RR.

BMW S 1000 RRBMW S 1000 RR
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Szymon Jasina

Historia jednego z bardziej znanych i pożądanych dziś modeli BMW rozpoczęła się, gdy niemiecka marka postanowiła stworzyć motocykl do wyścigów Superbike World Championship, w których zawodnicy startują na zmodyfikowanych maszynach drogowych. W celach homologacyjnych w 2009 r. wyprodukowano 1000 sztuk BMW S 1000 RR, ale już w kolejnym roku motocykl ten trafił do normalnej oferty.

Rzędowa czwórka proszona do pracy

Przede wszystkim jest to model wyjątkowy w ofercie BMW ze względu na zastosowany silnik. Aktualnie jest to jeden z dwóch sportowych motocykli w gamie niemieckiej marki i wystarczy wspomnieć, że ten drugi – BMW R 1250 RS – napędzany jest dwucylindrowym bokserem, a napęd przekazywany jest za pomocą wału. Krótko mówiąc, jest to klasyczne rozwiązanie dla tego producenta. Jednak BMW S 1000 RR miało być bezpośrednim konkurentem japońskich sportowych maszyn i to wymagało stworzenia czegoś zupełnie innego.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © Materiały prasowe | BMW

Topowy sportowy motocykl BMW ma litrowy czterocylindrowy silnik, którego moc przekracza 200 KM, napęd przekazywany jest za pomocą łańcucha. Głównie z tego powodu, ale też z uwagi na rozbudowane owiewki S 1000 RR wyglądem przypomina inne sportowe motocykle z Japonii czy Włoch. Jednak mimo tej swojej inności model też bardzo dobrze zadomowił się w ofercie niemieckiej marki i do dziś cieszy się popularnością oraz uznaniem. I to właśnie w tym modelu pojawiają się najnowsze rozwiązania poprawiające osiągi.

Tak zresztą było od samego początku. BMW S 1000 RR, jak przystało na motocykl tej niemieckiej marki, już na samym początku było dobrze wyposażone. Model miał w standardzie ABS (wtedy jeszcze nie było to oczywiste) i możliwość wyboru trybów jazdy, a w opcji była kontrola trakcji.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © Materiały prasowe | BMW

BMW S 1000 RR dzisiaj

Przez kolejne lata BMW S 1000 RR było co chwilę poprawiane i uaktualniane. W końcu mowa o topowym i najszybszym modelu niemieckiej marki, który cały czas ma za zadanie pokazywać, na co pozwala współczesna technologia. Pierwsza duża zmiana miała miejsce w 2015 r., gdy wzrosła moc silnika, a motocykl otrzymał też m.in. nowe zawieszenie - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Natomiast w 2019 r. zadebiutowała druga generacja S 1000 RR.

Choć wielkość silnika (również średnica cylindra i skok tłoka) były takie same, jak wcześniej, to BMW chwaliło się, że jest to zupełnie nowa jednostka napędowa. Silnik pracujący w BMW S 1000 RR to czterocylindrowa rzędowa konstrukcja o pojemności 999 cm3. Jej maksymalna moc wynosi 207 KM przy 13 500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy to 113 Nm przy 11 000 obr./min., co pozwala na rozpędzenie tego motocykla do 299 km/h.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © Materiały prasowe | BMW

Rama BMW S 1000 RR wykonana jest z aluminium, a silnik stanowi część konstrukcji nośnej. Przednie zawieszenie to widelec upside-down o średnic 45 mm, który ma możliwość regulacji stopnia kompresji i odbicia oraz napięcia wstępnego. Z tyłu pracuje aluminiowy wahacz WSBK, w przypadku którego również można regulować te same trzy parametry.

Sportowe BMW mierzy 2073 mm długości, 848 mm szerokości i 1151 mm wysokości. S 1000 RR standardowo z płynami waży 197 kg, ale z pakietem M masa spada do 193,5 kg. W skład tego wycenionego na 16 332 zł zestawu wchodzi lżejszy akumulator, felgi z włókna węglowego (z grubszymi hamulcami) czy specjalne siedzenie. Zbiornik paliwa mieści 16,5 l, a standardowo siedzisko kierowcy znajduje się na wysokości 824 mm. Wśród ciekawych opcji dodanych w 2020 r. jest też bezobsługowy łańcuch M Endurance. Podstawowa wersja BMW S 1000 RR kosztuje 80 400 zł.

BMW M 1000 RR
BMW M 1000 RR © Materiały prasowe | BMW

BMW M 1000 RR – pierwszy motocykl od M

Pod koniec 2020 r. do oferty niemieckiej marki dołączyła nowa wersja topowego motocykla. Jest to pierwsza maszyna w całości sygnowana przez oddział M, który znany jest od lat z tworzenia najszybszych odmian samochodów bawarskiej marki. W tym przypadku wszystkie dodatki obniżające masę znalazły się w standardzie, a kurację odchudzającą poprowadzono nawet dalej, co dało efekt 192 kg.

Popracowano też nieco przy silniku, który w BMW M 1000 RR generuje maksymalną moc 212 KM przy 14 500 obr./min., a maksymalnie jednostka ta "kręci się" do 15 100 obr./min. Motocykl wyposażony jest w poprawiający osiągi i zmniejszający masę układ wydechowy stworzony wspólnie z firmą Arkapovic. W efekcie prędkość maksymalna wzrosła do 306 km/h. Oczywiście te wszystkie ulepszenia kosztują. I to nie mało. BMW M 1000 RR wyceniono na 149 000 zł.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © Materiały prasowe | BMW

Rodzina 1000

Powstanie BMW S 1000 RR pociągnęło za sobą powstanie kolejnych modeli. W końcu po poniesieniu kosztów na stworzenie silnika i całej platformy zupełnie nowego motocykla, należy całość maksymalnie wykorzystać. Oczywiście to wersja oznaczona RR jest tą wisienką na torcie, najmocniejszą i najszybszą maszyną w ofercie BMW, ale ma też ciekawe rodzeństwo.

BMW S 1000 R to bardzo mocny naked stworzony na bazie sportowej maszyny z najwyższej półki. Nie ma on rozbudowanych owiewek czy szyby, za którą można się schować podczas szybkiej jazdy, a jego silnik ma zmienioną charakterystykę i parametry. Litrowa jednostka napędowa w tym wydaniu oferuje maksymalnie 165 KM, ale w nakedzie to i tak jest wartość bardzo duża, a sportowy rodowód zapewnia świetne osiągi i zwinność. BMW S 1000 R jest przy tym zdecydowanie tańsze i kosztuje 63 000 zł.

Ostatnim członkiem rodziny jest BMW S 1000 XR, czyli model turystyczny, który oprócz wygody w długich trasach ma zapewniać sportowe osiągi. Cena tej maszyny to 73 900 zł.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © Materiały prasowe | BMW
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy