W wielu regionach Europy ukształtowanie terenu lub istniejąca zabudowa miasta wymusza budowę tuneli. To bardzo specyficzny rodzaj drogi, dlatego jeżdżąc nim, należy zachować szczególną ostrożność. Jak bezpiecznie pokonać tunel?
Zamieszczony powyżej film, pochodzący od słowackiego odpowiednika Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (Narodna Dialnicna Spolocznost), pokazuje efekty błędów popełnianych w tunelach. Podstawową przewiną kierowców jest oczywiście rozwijanie prędkości zbyt wysokich w stosunku do panujących warunków, posiadanych umiejętności oraz samochodu, którym się dysponuje. Dopuszczalna prędkość w tunelach jest prawie zawsze niższa niż poza nimi. Nawet jeśli jedziemy obiektem w przebiegu autostrady, wewnątrz tunelu możemy zazwyczaj jeździć z prędkością 70 lub 80 km/h. Dlaczego? Wewnątrz mimo oświetlenia często panuje półmrok, a część kierowców źle reaguje na jazdę w zamkniętej przestrzeni. Łatwo wyobrazić sobie, jak poważne skutki ma tu wypadek czy pożar, więc większa ostrożność ma swoje uzasadnienie.
Niewielu kierowców wie, że tunel to znacznie więcej niż dwie nitki, w których poprowadzona jest jezdnia. Tunele posiadają korytarze awaryjne, pozwalające na ewakuację w razie zagrożenia i dotarcie na miejsce służb medycznych. Wewnątrz tunelu znaleźć można wyjścia ewakuacyjne oznakowane odblaskowymi znakami z zaznaczoną odległością do najbliższych drzwi. Podobnie jest ze stacjonarnymi telefonami alarmowymi. W tunelach stosuje się również ciągi dostarczające powietrze i odprowadzające spaliny. Ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa ma również sieć kamer montowanych przed tunelem, za nim i w jego wnętrzu. Ile jest takich urządzeń?
Ich liczba może zaskoczyć. Otwarty w 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą mierzy 1377,5 metra. W każdej jego rurze zamontowano dwa nadmuchy czystego powietrza, 11 wentylatorów odprowadzających spaliny i 38 kamer. Tych ostatnich jest łącznie 112.
Wjeżdżając do tunelu, pamiętajmy o zapaleniu świateł mijania. Warto również zapamiętać częstotliwość radia alarmowego działającego wewnątrz tunelu. Tablica przedstawiająca wartość częstotliwości jest zawsze umieszczona przed wjazdem do nitki. Ogromne znaczenie ma zachowanie dużej odległości od poprzedzającego pojazdu - przynajmniej kilkudziesięciu metrów. W polskim prawie istnieje również obowiązek, o którym wielu kierowców nie ma pojęcia. Jeśli musimy zatrzymać się w tunelu, na przykład z powodu korka, minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu powinien wynosić 5 metrów. Za niewypełnienie tego obowiązku grozi mandat w wysokości 100 zł.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska