Bajaj najbardziej wartościową marką motocyklową na świecie
U nas praktycznie nieznany, ale w wielu krajach należy do najpopularniejszych producentów motocykli. Gdy popatrzy się z odpowiedniej perspektywy, to nie powinno dziwić, że Bajaj właśnie ogłosił, że jest najbardziej wartościową firmą motocyklową na świecie.
W Polsce nazwę Bajaj kojarzą zapewne tylko niektórzy motocykliści i ci, którzy siedzą głęboko w tematach światowej motoryzacji. Najbliższy związek, jaki może mieć z tą indyjską firmą przeciętny europejski motocyklista, jest marka KTM, w której blisko 48 proc. udziałów ma właśnie Bajaj. Firma ta podjęła też współpracę z Triumphem. Mają wspólnie tworzyć motocykle z silnikami od 200 do 750 cm3, choć na pierwszy efekt będzie trzeba poczekać najprawdopodobniej do 2023 r.
Jednak wystarczy wyjechać np. do Azji (czy to do samych Indii, czy do krajów Azji Południowo-Wschodniej), aby przekonać się, że Bajaj to ogromna firma. Jej motocykle widać tam na każdym kroku. Bajaj Pulsar to prawdziwy hit. Motocykl ten produkowany jest z silnikami od 125 do 220 cm3 i można go zobaczyć praktycznie wszędzie. Miliony pulsarów dla wielu osób stały się sposobem, aby przesiąść na nieco większe i mocniejsze maszyny niż dotychczas. Często mówi się, że miarą sukcesu jest liczba naśladowców, warto wiec wspomnieć, że w Chinach aż 11 firm postanowiło skopiować Pulsara.
Sama marka Bajaj choć nie tak znana w Europie czy USA, to jest obecna na ponad 70 światowych rynkach, na których sprzedaje ponad 2 mln pojazdów rocznie. Wartość tej indyjskiej firmy przekroczyła równowartość 50 mld zł. Jak podkreśla jej dyrektor zarządzający Rajiv Bajaj, czyni ją to najbardziej wartościową firmą produkującą jednoślady na świecie.
Bajaj już bez wątpienia jest marką globalną, jednak skupia się na rynkach mniej zamożnych krajów, gdzie oferuje mniejsze i tańsze motocykle niż te, które są popularne w Europie czy USA. Z drugiej strony warto mieć na uwadze, że w Polsce, a nawet takich krajach jak Francja czy Włochy motocykle to najczęściej pojazdy dla pasjonatów. Natomiast w wielu krajach azjatyckich są głównym środkiem transportu i ich popularność tam przebija wielokrotnie tę w Europie.