Audi R10 - diesel w Le Mans!

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8969/r10-audi-01.jpeg',550,367) ) |
| --- | Audi AG, jako pierwszy na świecie producent samochodów wystawia do legendarnego całodobowego wyścigu Le Mans auto napędzane silnikiem wysokoprężnym. Audi R10 wyposażono w całkiem nową jednostkę o maksymalnym momencie obrotowym 1100 Nm!

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8969/r10-audi-06.jpeg',550,367) ) |
| --- | Dwunastocylindrowy silnik ma pojemność skokową 5,5 litra – maksymalną dopuszczalną przez regulamin wyścigów Le Mans. Dzięki podwójnemu turbodoładowaniu, jednostka osiąga maksymalna moc 650 KM i maksymalny moment obrotowy 1100 Nm. Ze względu na specyfikę silników wysokoprężnych, silnik Audi R10 pracuje najwydajniej w zakresie obrotów od 3 tys do 5 tys. Ma to olbrzymie znaczenie, bo nie trzeba utrzymywać wysokich obrotów, które powodują wysokie zużycie paliwa, i samego silnika. Silnik jest nie tylko pierwszym dieslem w historii Le Mans, ale i najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym wykorzystywanym w samochodach (nie dotyczy ciężarówek). Specjalnie na potrzeby Audi R10 skonstruowano nową skrzynie biegów, która będzie mogła przekazywać tak wysoką moc.

WIĘCEJ ZDJĘĆ R10WIĘCEJ ZDJĘĆ R10

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8969/r10-audi-04.jpeg',550,367) ) |
| --- | Fakt wykorzystania silnika wysokoprężnego w wyścigu Le Mans świadczy o olbrzymim postępie, jaki wniosła technologia common rail. Diesle dorównują już niemal silnikom benzynowym pod względem mocy i elastyczności, a przy tym znacznie przewyższają je pod względem momentu obrotowego i ekonomiki eksploatacji. Prymat w dziedzinie silników wysokoprężnych decyduje o powodzeniu na europejskim rynku.
Obecnie Audi dysponuje najpotężniejszą napędzaną dieslem limuzyną na świecie. Jest nią Audi A8 4.2 TDI, o mocy 326 KM, które rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy. Wątpliwe, by silnik Audi R10 stworzono wyłącznie na potrzeby wyścigu. Możemy się więc chyba spodziewać nowego rekordu mocy w kategorii limuzyn napędzanych dieslami.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025