Jesień dopiero się zaczęła, więc perspektywa zaśnieżonych ulic jest nam jeszcze odległa. To jednak najlepszy czas na wybranie opon zimowych. Przed podjęciem decyzji warto zapoznać się z wynikami testów tego typu ogumienia przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC.
Opony - szczególnie zimą - to jeden z najważniejszych czynników składających się na bezpieczeństwo podróżowania. W Polsce ogumienie samochodu osobowego trzeba wymienić gdy wysokość bieżnika spadnie do 1,6 mm. Moment ten w zdecydowanej większości opon łatwo uchwycić dzięki znacznikom zużycia umieszczonym na środku bieżnika. W przypadku opon zimowych warto jednak wymienić je na nowe zdecydowanie wcześniej. Specjaliści radzą, by zrobić to już wtedy, gdy wysokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm. Oferta dostępnych w Polsce opon jest jednak bogata, więc wybór nowego ogumienia nie należy do najprostszych. Przed podjęciem decyzji warto zapoznać się z testami opon. W Europie jednym z testów cieszących się największym poważaniem jest ten przeprowadzany przez automobilklub ADAC.
Niemcy przetestowali w tym roku jeden rozmiar opon całorocznych i dwa rozmiary opon zimowych. Co ciekawe, żadna z przetestowanych opon nie uzyskała maksymalnej oceny "bardzo dobra". Dla naszych czytelników najciekawsze będą wyniki testów opon 195/65 R 15 T. Warto przy tym zauważyć, że nie każda z wysoko ocenionych opon będzie odpowiednia dla każdego kierowcy. Jedne z nich lepiej sprawdzają się na śniegu i lodzie, inne na błocie pośniegowym lub na suchej nawierzchni. Opony najlepiej więc wybierać biorąc pod uwagę to, w jakich warunkach jeździ się najczęściej.
Spośród 16 przetestowanych przez ADAC zimowych opon w rozmiarze 195/65 R 15 T sześć z nich określono jako "dobre". Najlepiej w stawce poradziła sobie opona Continental ContiWinterContact TS830. Okazała się ona bezkonkurencyjna w kategorii zużycia paliwa i prawie najlepsza do jazdy po śniegu oraz mokrej nawierzchni, a także pod względem zużycia bieżnika. W pozostałych kategoriach również uzyskała oceny na wysokim poziomie.
Porównaj ceny opon na tanio.pl
Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się opona Goodyear UltraGrip 8, która ustępuje wyrobowi firmy Continental na śniegu, ale za to nieco lepiej radzi sobie na suchej i mokrej nawierzchni. Na w pełni pozytywne oceny zasłużyły jeszcze opony: Semperit Speed-Grip 2 (najtańsze wśród najlepszych), Dunlop SP Winter Sport 4D, Michelin Alpin A4 oraz Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. Których opon należy się wystrzegać?
Najgorzej w teście niemieckiego ADAC-u poradziły sobie opony Trayal Arctica oraz Falcen Eurowinter HS439. Pierwsza z nich uzyskała najniższe w stawce noty za jazdę po suchym i mokrym asfalcie oraz lodzie, a także za powodowany podczas jazdy hałas i zużycie paliwa.
Osiem spośród szesnastu testowanych opon określono jako przeciętne, ale zadowalające. Opony z tej kategorii wymieniamy w kolejności od najlepszej do najgorszej: Nokian WR D3, Vredestein Snowtrack 3, Fulda Cristal Montero 3, Barum Polaris 3, Kleber Krisalp HP2, Komho I’ZEN KW 23, Bridgestone Blizzak LM oraz GT Radial Champiro WinterPro.
Automobilklub ADAC sprawdził również zimowe opony w mniejszym rozmiarze - 175/65 R14. Tu najlepiej spisały się: Continental ContiWinterContact TS800, Michelin Alpin A4 oraz Dunlop SP Winter Response. Niemcy radzą natomiast szerokim łukiem omijać opony Falken Eurowinter HS439.
Wśród testowanych przez ADAC opon całorocznych o rozmiarze 175/65 14R uwagę warto zwrócić jedynie na opony Goodyear Vector 4Seasons.
Choć upłynie jeszcze sporo czasu, nim na felgach naszych samochodów zagoszczą "zimówki", już dziś warto zastanowić się nad ich zakupem. Jak w lipcu donosiła Polska Agencja Prasowa, w tym roku zimowych opon może zabraknąć. Wszystko przez to, że dystrybutorzy ogumienia zamówili zbyt wiele opon letnich. Teraz zalegają one w ich magazynach, w których może zabraknąć miejsca dla opon zimowych.
tb/
Porównaj ceny opon na tanio.pl