40 lat VW Golfa GTI
40 lat temu zadebiutowała pierwsza generacja Volkswagena Golfa GTI. Model miał za zadanie upowszechnić segment sportowych kompaktów. Można uznać, że cel został osiągnięty - przez cztery dekady wyprodukowano łącznie przeszło 2 mln egzemplarzy
40 lat VW Golfa GTI
Decyzja o stworzeniu usportowionego Golfa zapadła w 1974 r. Niestety, nie jest znana dokładna data wyprodukowania pierwszego egzemplarza. Za napęd pierwszego GTI odpowiadał 110-konny silnik, który pozwalał rozpędzić się do 182 km/h. W 1983 r. powstała pierwsza edycja specjalna - "GTI Pirelli", o 2 KM mocniejsza od standardowej wersji.
Golf GTI MK2/1984 r.
Druga generacja Golfa GTI zadebiutowała w 1984 r. Pierwotnie jej silnik dysponował mocą 112 KM, jednak jeszcze w tym samym roku spadła ona do 107 KM za sprawą wprowadzenia katalizatora spalin. Po dwóch latach pod maskę trafił nowy, 16-zaworowy motor osiągający 129 KM. W 1990 r. sprężarka typu G zamontowana w Golfie GTI G60 zwiększyła ten parametr do 160 KM.
Golf GTI MK3/1991 r.
Trzecie wcielenie sportowego Golfa pojawiło się w 1991 r. Zaczęło się od 115 KM, a rok później nowa jednostka wykonana w technice czterozaworowej uzyskała 150 KM. W 1995 r. pojawiła się wersja GTI ze 110-konnym turbodieslem. W późniejszych latach drogi modeli benzynowych i wysokoprężnych rozeszły się - pierwsze pozostały przy skrócie GTI, a drugie zyskały nowy - GTD. W 1996 r. pojawił się także jubileuszowy "GTI Edition 20".
Golf GTI MK4/1998 r.
Wprowadzony na rynek w 1998 r. Golf GTI czwartej generacji dysponował cztero- i pięciocylindrowymi silnikami, generującymi do 170 KM. Po trzech latach od debiutu wprowadzono kolejny wariant jubileuszowy - "GTI Edition 25", wyposażony w 180-konną jednostkę ze sprężarką.
Golf GTI MK5/2004 r.
Kolejny wzrost mocy miał miejsce w 2004 r., gdy na rynku pojawiła się piąta generacja auta. Jego silnik dysponował mocą 200 KM. Na trzydzieste urodziny miłośnicy modelu otrzymali 230-konną edycję "GTI Edition 30". Z taką samą jednostką napędową w 2007 r. pojawiła się reinkarnacja wersji specjalnej "GTI Pirelli".
Golf GTI MK6/2009 r.
Szósta generacja Golfa GTI pojawiła się w 2009 r. i dysponowała elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego. 210-konny pojazd zyskał też nowy układ wydechowy. W tych czasach model zyskał też odmianę Cabriolet, zaś ukoronowaniem generacji był Golf "GTI Edition 35" o mocy 235 KM.
Golf GTI MK7/2012 r.
W 2012 r. zadebiutowało siódme wcielenie Golfa GTI w dwóch wariantach mocy. Podstawowy posiadał 220, a Performance - 230 KM. Samochód wyposażono w nową blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ. Na jego bazie skonstruowano odmianę GTI Clubsport, która dzięki funkcji boost może osiągnąć moc 290 KM.
Źrodło: Volkswagen
ll