| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9078/bluetec-mercedes-04.jpg',550,412) ) |
| --- | Niemieckie stowarzyszenie ADAC przyznało Mercedesowi nagrodę „Yellow Angel” za technikę Bluetec, którą uznano za „innowację roku”. Bluetec pozwala eksploatować silniki wysokoprężne z zachowaniem najwyższych norm emisji spalin, co ma uczynić Mercedesy Bluetec najczystszymi dieslami na świecie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9079/bluetec-mercedes-01.jpg',389,550) ) |
| --- | Bluetec to system stworzony w laboratoriach Mercedesa, który opiera się na zastosowaniu katalizatora utleniającego spaliny, filtrów cząsteczek stałych oraz nowej technologii obniżania emisji tlenków azotu metodą selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Polega ona na przemianie tlenków azotu w azot i parę wodną przy pomocy amoniaku, jako czynnika redukującego w katalizatorze spalin. W stosunku do porównywalnych silników benzynowych dzisiejsze „czyste” Diesle zużywają średnio o około 30 procent mniej paliwa i emitują o około 20 procent mniej dwutlenku węgla.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9078/bluetec-mercedes-02.jpg',550,412) ) |
| --- | Technologia Bluetec stosowana będzie nie tylko w osobowych i ciężarowych Mercedesach, ale i innych markach należących do koncerny Daimlerchrysler. Pierwszą tego zapowiedzią jest prezentacja Jeepa Grand Cherokee BLUETEC podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Detroit. Choć silniki wysokoprężne nie zdołały dotychczas zaistnieć w USA jako napęd dla samochodów osobowych, to szefowie DaimlerChrysler patrzą optymistycznie w przyszłość. Brak popularności diesli w USA wynikał dotąd z braku presji ekonomicznej w kraju taniego paliwa. Teraz zaś, nie chodzi już o same oszczędności w wydatkach na paliwo, ale troskę o środowisko naturalne. Dzięki technologii BLUETEC samochody osobowe i dostawcze produkcji DaimlerChryslera mają szansę stać się najczystszymi ekologicznie pojazdami z napędem Diesla w skali całego świata.